Nyhedsbrev
Søg
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Denne artikel giver et nyt perspektiv på samarbejdsmulighederne mellem afsætning og dansk i studieområdet.
I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse om FIP i ØG, virtuelt møde om den nye skriftlige prøve og Facebookgruppe for undervisere.
I dette nyhedsbrev kan du læse om den mundtlige prøve, erhvervscase og SOP.
I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse om nødprøvebekendtgørelsen, FIP i næste skoleår og diverse udgivelser og inspiration.
Dette års FIP havde særligt fokus på eksamen i faget, virtuel undervisning samt evaluering af tidligere prøvesæt.
Afsætning og Virksomhedsøkonomi vil indgå i en væsentlig del af StudieOmrådeProjekterne (SOP) på hhx. Dette notat belyser centrale begreber og giver bud på, hvordan fagene kan indgå i SOP
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om den nye skriftlige prøve, skriftlig afsætning på engelsk, prøvebanken.dk, FIP og LIF.
I dette nyhedsbrev kan man læse om resultaterne af de skriftlige prøver, FIP 20/21 samt inspiration til undervisning i faget.
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om den skriftlige sygeprøve, FIP og fagdidaktik.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
I dette nyhedsbrev kan man læse om særlige forhold i forbindelse med undervisningen og eksamen i perioden med covid-19.
I denne vodcast udfoldes den nye temabaserede skriftlige eksamensopgave i Afsætning A
I dette nyhedsbrev kan du læse om bl.a. SOP, FIP, skriftlig og mundtlig eksamen
Her finder du de tidligere nyhedsbreve fra fagkonsulenten
Artiklen tilbyder en model til systematisering af arbejdet med skriftlighed, og introducerer et fælles sprog om skriftlighed. Hvordan går underviseren fra opgaveretter til skrivevejleder?
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
En række mundtlige og skriftlige øvelser til styrkelse af den faglige kunnen i afsætningsfaget.
Forløbet tager udgangspunkt i virksomheden Royal Greenland A/S og undringsspørgsmålet ”Hvordan kan virksomheden håndtere et marked hvor den samlede efterspurgte mængde af fiskeprodukter i Europa er i fald”. Målrettet 2.g og/eller 3.g.
Af læreplanen fremgår det, at:” Faget skal indgå i minimum et obligatorisk samspil med matematik.” Eksemplerne her er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Elevopgave, hvor det er formålet at eleverne bliver god til valg af teori og formulering af indledning.
Forslag til litteratur, websites og artikler, som understøtter kernestoffet i faget.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Her kan du finde nyttig viden om Driftsøkonomisk Forening, som arbejder for merkantile fag på handelsgymnasier (hhx), erhvervsskoler (eux) og akademierne (AE).
Formålet er at træne elevernes modelleringskompetence gennem arbejdet med det åbne spørgsmål: Hvordan kan man lave målrettet markedsføring ved brug af kvantitative data?
Forløbet er et samspil mellem fagene afsætning og matematik, og eleverne arbejder procesorienteret igennem forløbet.
Forløbet fokuserer på virksomheden Bang&Olufsen (B&O). Hvordan kan B&O håndtere den stadigt voksende udfordring fra konkurrenterne kombineret med den digitale udvikling og en ændret efterspørgsel på elektroniske produkter (i Danmark)?
I dette forløb fokuseres der på sundhed og betydningen af fitness i Danmark, ved at eleverne skal udarbejde en komparativ analyse af Fitness World og Loop Fitness. Begge virksomheder har relativ stor succes med hver sin forretningsmodel. Markedet er voksende, dog med hård konkurrence: blandt andet har priskrig og opkøb præget branchen i de senere år.
I dette forløb arbejdes der med legetøjsbranchen i Danmark. Kernestoffet skal i et forløb i direkte forbindelse med eksamen dækkes bredt.
Find inspiration til, hvordan problembaseret læring kan implementeres i den daglige undervisning i de merkantile fag på HHX gennem praktiske eksempler på PBL-forløb.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier