Nyhedsbrev
Søg
Hvordan skaber man en god indgang til begyndersprog, der samtidig styrker elevernes faglige trivsel? Sæt fokus på det, som eleverne, måske ubevidst, allerede har kendskab til på sproget - nemlig ordforråd.
Brug små mobile whiteboardtavler i din undervisning, med henblik på at øge samarbejde og nærvær i sprogindlæringen - OG give dine elever en analog pause!
I nyhedsbrevet kan du bl.a. læse om ledig plads i opgavekommissionen på stx, skriftlig censur 2024, FIP, forsøg med skriftlig prøve i spansk stx, seksualundervisning, forsøg på grundskoleområdet og bidrag og henvendelser.
Bliv orienteret om blandt andet FIP 2024 samt afprøvning af en ny skriftlig eksamensform med to forsøgsordning.
Om ny To-forsøgsordning til skriftlig eksamen i spansk sommer 2024.
Frist for tilmelding er den 10. november 2023. Institutionen tilmelder sig ved at skrive en mail til gympet@stukuvm.dk.
I artiklen er der bud på, hvordan afleveringer i fremmedsprogene kan tilrettelægges, så eleverne får skrevet i eget sprog uden for megen uhensigtsmæssig hjælp.
Slip eleverne ud på et virtuelt orienteringsløb i Googles Streetview. De skal finde rundt og beskrive det, de ser og undrer sig over.
Sæt kulturforståelse i fokus - Lad eleverne arbejde med udsendelser og tekster om spansktalende bosiddende i Danmark, hvor de kan undersøge og reflektere over, hvad der er særligt dansk… og spansk!
Det nye skoleår er i gang, og i dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om evalueringen af årets prøvesæt, kommende arrangementer og revidering af vejledning til læreplanen.
Hvornår giver det mening at lade eleverne bruge digitale værktøjer, som de ikke må bruge til eksamen?
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Tal spansk med eleverne fra første minut, så alle kommer i gang med og bliver trygge ved at udtrykke sig mundtligt.
Hvordan underviser man et hold, hvor nogle næsten taler flydende, mens andre stadig mangler de basale gloser? Artiklen giver inspiration til konkrete differentierede aktiviteter og arbejdsformer.
Skab ordskyer med centrale gloser fra en tekst eller et tema, og brug dem til at træne elevernes aktive og passive ordforråd. Nedenfor er der forslag til, hvordan ordskyer kan bruges i en række korte glosespil.
Saml gloser med eleverne, og gem dem i en delt portfolio: Eleverne får ejerskab til gloserne, et træningsrum og en ramme for samtaler og opgaver.
I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse om censormøde, opfriskningskursus til evaluering af skriftlige besvarelser og FIP 2023.
Hvordan spottes fake news? Hvor spredes de mest? Hvilke teknikker bruger de? Flerfagligt forløb til informatik og sprogfag, der træner eleverne i at spotte og analysere disinformation.
Om dialogmøder, skriftlig censur, censormøde, fip. mundtlig prøve, eksamensspørgsmål, undervisningsbeskrivelse, nyhedsbrev - og spørgsmål, henvendelser og bidrag.
Artiklen bringer forslag til, hvordan vi gennem undervisningen træner færdighederne til den mundtlige eksamen, som eleverne får brug for, når de skal præsentere og tale om en ukendt tekst.
Få hørt og talt spansk, og giv eleverne et indtryk af forskelle og ligheder i det globaliserede nyhedsbillede. Aktivitet på en halv time til spansk på alle niveauer.
Undersøgelser viser, at der er sammenhæng mellem elevers ordforråd og færdigheder, når de lærer et fremmedsprog. Få inspiration til, hvordan du gør ordforrådstilegnelse til et fast indslag i undervisningen.
Træn elevernes sproglige kompetencer, og øg deres verdensforståelse via analyser af diskurser, der udfordrer eleverne og eksempelvis er pro abort, kokadyrkning eller regnskovsindvinding.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
Sæt eleverne til at tale ud fra screenshots fra film, de endnu ikke har set, og træn dem i billedbeskrivelse og formodning. Aktivitet på 1-2 moduler til spansk på alle niveauer.
Læser eleverne ikke din feedback? Brug denne lille aktivitet på 1-2 moduler, hvor eleverne indtaler en videohilsen til sig selv med gode råd til det skriftlige arbejde.
Her fortæller fagkonsulenten om eksamensteksten til mundtlig prøve i spansk.
Idéer til få eleverne i gang med at læse tekster i fremmedsprogene og gå konstruktivt til tekstlæsningen.
Artiklen præciserer, kommenterer, uddyber og giver anbefalinger vedrørende udvalgte dele af læreplanens tekst, men den indfører ikke nye bindende krav. Citater fra læreplanen er anført i kursiv.
Materialer fra FIP med oplæg fra fagkonsulenten om fx prøvestatus og opmærksomhedspunkter i læreplanen; oplæg om innovation og karrierekompetencer og om mundtlig prøve.
Find idéer til strukturer og øvelser, der kan få samtalen ind som central akse i sprogundervisningen, så flere elever hver time får talt på fremmedsproget og får lyttet til og lært af andres samtaler.
Idéer til forløb og korte aktiviteter, der giver eleverne rum til at reflektere over (om)veje til uddannelse, karriere og et godt liv til spansk, fransk og italiensk fra midten af 2.g.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Eksempler på eksamenstekster til eksamen i spansk begyndersprog A på stx og hhx.
Gør sprogundervisningen virtuel, få flere elever i tale og få sproget ud af klasselokalet og ind i elevernes egen dagligdag og virkelighed.
Til mundtlig eksamen skal eleverne tale nogenlunde frit. Men hvordan får man trænet den frie tale og opbygget et anvendeligt ordforråd på en god måde? Vi ser i denne artikel på forskellige arbejdsformer og metoder i den daglige undervisning, der kan understøtte elevernes præstationer.
Omhandler denne gang FIP 20/21, skriftlige og mundtlige prøver, skriftlig censur og censormøde, spansk som fortsættersprog, materiale på EMU, revidering af vejledning til læreplaner og vigtige informationskanaler
Her finder du de tidligere nyhedsbreve fra fagkonsulenten.
Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisningen.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Evaluering og vurdering af elevernes besvarelser af den skriftlige prøve i fransk, italiensk og spansk. PP fra kursus afholdt januar 2020 . Vejledning og hjælp.
Nyt fra fagkonsulenten i spansk til STX og HHX
I dette nyhedsbrev vil jeg bl.a. informere om: Nye læreplaner for spansk fortsættersprog A og B, vejledninger til læreplaner for spansk, afholdte kurser om vurdering og evaluering af de skriftlige prøver mv.
En innovativ tilgang i forløb og projekter kan give eleverne praktiske erfaringer med sproglige og kulturelle problematikker i spansk. I denne artikel er der forslag til, hvordan innovation kan kobles til forløb, samt hvordan eleverne kan arbejde innovativt i studieretningsprojektet.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Mange elever i spansk er usikre på fagets metoder, da der er et stærkt fokus på kommunikative evner i faget og i bedømmelsen.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Nyhedsbrev til spansk fra fagkonsulenten Tine Brandt.
Materialet her understøtter arbejdet med at styrke elevernes kompetencer i genreforståelse i forbindelse med den skriftlige eksamen, delprøve 2.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
FAQ'en giver korte og klare svar på en lang række spørgsmål til studieretningsprojektet: Fra de flerfaglige forløb, der leder op til studieretningsprojektet, over projektperioden og frem til den mundtlige prøve
Eksamenstekster for faget spansk begyndersprog A hhx til den mundtlige prøve efter nye ordning.
Forløbets overordnede formål er at introducere eleverne til elementær kulturteori samt give dem en forståelsesramme til kulturmøder. Omfang: 3-5 lektioner eller en blokdag.
I forløbet arbejder eleverne med kulturteori og kulturforståelse i bred forstand. De får en teoretisk ramme til at arbejde med og beskrive kultur. 5-10 lektioner. Niveau: 2.g eller 3.g.
Forløbet handler om familien og familielivet i den spansktalende verden som tematiseret i film og tv-produktioner, reklamer, billedmateriale, skriftlig fiktion mm. Niveau: Alle niveauer i begynderundervisningen. Omfang, Indhold og sværhedsgrad tilpasses det enkelte hold.
Dette forløb arbejder eleverne med deres karrierekompetencer og at bruge spansk i en personlig, uddannelsesmæssig og arbejdsmæssig sammenhæng i deres egen fremtid. Niveau: 2.g eller 3.g.
Information om Spansklærerforeningen og link til foreningens hjemmeside og Facebook-side.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Lær eleverne at bruge nettet til at finde ord og udtryk, som ikke findes i ordbogen.
Få eleverne op af stolene og få bedre trivsel, koncentration og læring! Øvelser af 5-10 minutters varighed, der sætter blodet og hukommelsen i gang og kan bruges i spansk niveau B og A på hf, hhx og stx
Eleverne arbejder med øvelser, der viser begrænsninger hos maskinoversættere som Google Translate og Bing Translator.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier