Aktivitet

Se nyheder på spansk

Få hørt og talt spansk, og giv eleverne et indtryk af forskelle og ligheder i det globaliserede nyhedsbillede. Aktivitet på en halv time til spansk på alle niveauer.

Nyhedsudsendelser er relativt enkle at følge med i på et fremmedsprog, da de følger en fast struktur, understøttes af billeder, og mange nyheder går igen fra land til land. I aktiviteten får eleverne hørt spansk i et almindeligt taletempo, får talt spansk og får et indblik i, hvordan nyhedsbilledet varierer verden over.

Planlægning og overvejelser

Aktiviteten kan bruges som variation, der gentages med mellemrum i starten eller slutningen af modulerne.

Udvælg en nyhedsudsendelses teaser eller en kort opsamling af dagens nyheder, som eks. RTVE’s Telediario en 4 minutos. Under referencer nederst er links til og beskrivelser af en række nyhedsudsendelser.

Tjek klippet igennem – i en del centralamerikanske udsendelser, kan der være ret udpenslet vold.

Lav og print spørgsmålene tilpasset elevernes niveau.

I starten kan eleverne arbejde med at beskrive værter og nyheder:

  • ¿Qué llevan los reporteros? ¿Cómo son?
  • ¿Cuál es la noticia más importante? ¿De qué se trata?
  • ¿Qué deportes se menciona? ¿Qué deporte se menciona más?
  • ¿Cómo es el tiempo?

Det kan udvides til, at eleverne skal forholde nyhederne til danske nyheder:

  • ¿Cómo son los reporteros en comparación con reporteros daneses?
  • ¿Cuál de las noticias es importante en Dinamarca? ¿De qué se trata?
  • ¿Qué deportes se menciona? ¿Qué deporte se menciona más?
  • ¿El tiempo es mejor en Dinamarca? ¿Por qué?

Endelig kan eleverne kommentere forskelle i nyhedsbillederne. Her kan man arbejde ud fra de fem nyhedskriterier, eleverne kender fra dansk. Brug dem gerne, så eleverne kommer med eget input:

  • ¿Qué noticia te parece menos actual? ¿Por qué se menciona?
  • ¿Qué noticia te parece la más importante? ¿Por qué?
  • ¿Con qué noticia te indentificas más? ¿Por qué?
  • ¿Qué noticia es la más sensacional? ¿También es sensacional en Dinamarca?
  • ¿Qué noticia presenta el mayor conflicto?

Aktiviteten er oplagt at inddrage i forløb om fake news eller for eksempel dette forløb om diskursanalyse på emu.dk: Diskursanalyse i spansk.

Gennemførelse

Introducer kort udsendelsen, I skal arbejde med: hvor sendes den henne og hvem er målgrupperne. Sæt eleverne til parvist at læse og forstå spørgsmålene.

Vis udsendelsen, og skriv løbende nøgleord op på en tavle ved siden af. Det kan hjælpe eleverne med at fastholde indhold og struktur. Giv eleverne tre-fem minutter til individuelt at skrive svar til spørgsmålene.

Sæt eleverne til parvist at skiftes til at stille spørgsmål og besvare dem – de må gerne stille uddybende spørgsmål. Når de er færdige, skal de tilpasse og udvide deres skrevne svar.

Evaluering

Få eleverne op at stå, og bed dem finde en ny makker, hvor de skiftes til at stille og svare på spørgsmålene. Efter et par minutter bytter de makker.

Afslut med at samle op på de nyheder, som eleverne synes adskiller sig fra danske i form eller indhold. Tal om, hvordan nyhedsbilledet er forskelligt fra det danske med udgangspunkt i udsendelsens afsender og målgruppe.

Kreditering

Jacob Stenløkke Bendtsen, Falkonergården Gymnasium og HF, i samarbejde med CFU


Nyheder fra Spanien og Latinamerika

Nyheder på spansk fra ikke-spansktalende stater

  • CGTN.com: China Global Television Network: Kinesisk statsfinansieret nyhedskanal, der sender på engelsk, fransk, arabisk, russisk og spansk. Klik i programoversigt under udsendelse for at skifte til sidste nyhedsudsendelse.
  • DW.com: Deutsche Welle: Tysk statsfinansieret kanal, der sender på engelsk, tysk, arabisk og spansk.
  • Euronews - Hoy: EU-finansieret nyhedskanal på engelsk, fransk, tysk, italiensk, portugisisk, russisk og spansk.
  • France24.com: Fransk statsfinansieret nyhedskanal, der sender på fransk, engelsk, arabisk og spansk.
  • HispanTv.com: Iransk statsfinansieret nyhedskanal målrettet Latinamerika. Har også YouTubekanalen Nexo Latino.
  • RT.com: Russia Today er en russisk statsfinansieret nyhedskanal, der sender på engelsk, fransk, tysk, arabisk og spansk. Deres journalist Inna Afinogenova har sitet ahilesva.info og tilhørende YouTubekanal og Facebookside.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.