Nyhedsbrev
Søg
Om dialogmøder, skriftlig censur, censormøde, fip. mundtlig prøve, eksamensspørgsmål, undervisningsbeskrivelse, nyhedsbrev - og spørgsmål, henvendelser og bidrag.
Artiklen bringer forslag til, hvordan vi gennem undervisningen træner færdighederne til den mundtlige eksamen, som eleverne får brug for, når de skal præsentere og tale om en ukendt tekst.
Få hørt og talt spansk, og giv eleverne et indtryk af forskelle og ligheder i det globaliserede nyhedsbillede. Aktivitet på en halv time til spansk på alle niveauer.
Undersøgelser viser, at der er sammenhæng mellem elevers ordforråd og færdigheder, når de lærer et fremmedsprog. Find inspiration til, hvordan du kan gøre ordforrådstilegnelse til et fast indslag i undervisningen.
Træn elevernes sproglige kompetencer, og øg deres verdensforståelse via analyser af diskurser, der udfordrer eleverne og eksempelvis er pro abort, kokadyrkning eller regnskovsindvinding.
I dette nyhedsbrev kommer jeg ind på spørgsmål fra årsmødet i Spansklærerforeningen i november 2021, vejledende prøvesæt til spansk fortsættersprog A, dialogmøder, FIP 2022, skriftlig censur samt mundtlig prøve 2022.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
Sæt eleverne til at tale ud fra screenshots fra film, de endnu ikke har set, og træn dem i billedbeskrivelse og formodning. Aktivitet på 1-2 moduler til spansk på alle niveauer.
Nyhedsbrev om bl.a. skriftlig prøve 2021, prøvesæt og vurdering, mundtlig prøve 2021, dialogmøder vedrørende vejledende prøvesæt til spansk fortsættersprog A, fagdidaktisk kursus.
Læser eleverne ikke din feedback? Brug denne lille aktivitet på 1-2 moduler, hvor eleverne indtaler en videohilsen til sig selv med gode råd til det skriftlige arbejde.
Her fortæller fagkonsulenten om eksamensteksten til mundtlig prøve i spansk.
Idéer til få eleverne i gang med at læse tekster i fremmedsprogene og gå konstruktivt til tekstlæsningen.
Artiklen præciserer, kommenterer, uddyber og giver anbefalinger vedrørende udvalgte dele af læreplanens tekst, men den indfører ikke nye bindende krav. Citater fra læreplanen er anført i kursiv.
Materialer fra FIP med oplæg fra fagkonsulenten om fx prøvestatus og opmærksomhedspunkter i læreplanen; oplæg om innovation og karrierekompetencer og om mundtlig prøve.
Undervisningsbeskrivelse og prøvemateriale.
Bedømmelse af mundtlig prøve; Årskarakterer; Fip; AP; Vejledende materiale til SRP og SOP; Links eksamensbekendtgørelsen og vejledning.
Idéer til strukturer og øvelser, der kan få samtalen ind som central akse i sprogundervisningen, så flere elever hver time får talt på fremmedsproget og får lyttet til og lært af andres samtaler.
Idéer til forløb og korte aktiviteter, der giver eleverne rum til at reflektere over (om)veje til uddannelse, karriere og et godt liv til spansk, fransk og italiensk fra midten af 2.g.
Sommerferien står for døren, hvilket for de fleste betyder spændende oplevelser med venner og familie samt bedre tid til at slappe af og lade batterierne op. Inspirerende læse- og lyttestof hører også med til en god sommerferie – emu-redaktionen kommer derfor her med et par tips til din sommerferie.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Eksempler på eksamenstekster til eksamen i spansk begyndersprog A på stx og hhx.
Gør sprogundervisningen virtuel, få flere elever i tale og få sproget ud af klasselokalet og ind i elevernes egen dagligdag og virkelighed.
Til mundtlig eksamen skal eleverne tale nogenlunde frit. Men hvordan får man trænet den frie tale og opbygget et anvendeligt ordforråd på en god måde? Vi ser i denne artikel på forskellige arbejdsformer og metoder i den daglige undervisning, der kan understøtte elevernes præstationer.
Omhandler denne gang FIP 20/21, skriftlige og mundtlige prøver, skriftlig censur og censormøde, spansk som fortsættersprog, materiale på EMU, revidering af vejledning til læreplaner og vigtige informationskanaler
Her har fagkonsulenten samlet inspiration og vejledning til undervisere om eksamen, prøveforberedelse og undervisning i forbindelse med den delvise genåbning.
Fagkonsulenterne har samlet inspiration og vejledning til undervisere om eksamen, prøveforberedelse og undervisning i forbindelse med den delvise genåbning.
Her finder du de tidligere nyhedsbreve fra fagkonsulenten.
Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisningen.
Selvom alle elever er sendt hjem, er det regeringens mål, at eleverne skal have så meget undervisning som muligt i den periode, hvor de ikke skal møde fysisk op på deres uddannelsesinstitution. På emu.dk er der samlet en række gode råd til, hvordan lærere og ledere griber denne uvante undervisningssituation an.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen, gymnasiet og EUD præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver nye muligheder for at undervisningsdifferentiere og tilrettelægge en varieret og motiverende undervisning. Med digitale enheder følger dog også en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Evaluering og vurdering af elevernes besvarelser af den skriftlige prøve i fransk, italiensk og spansk. PP fra kursus afholdt januar 2020 . Vejledning og hjælp.
Nyt fra fagkonsulenten i spansk til STX og HHX
I dette nyhedsbrev vil jeg bl.a. informere om: Nye læreplaner for spansk fortsættersprog A og B, vejledninger til læreplaner for spansk, afholdte kurser om vurdering og evaluering af de skriftlige prøver mv.
En innovativ tilgang i forløb og projekter kan give eleverne praktiske erfaringer med sproglige og kulturelle problematikker i spansk. I denne artikel er der forslag til, hvordan innovation kan kobles til forløb, samt hvordan eleverne kan arbejde innovativt i studieretningsprojektet.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Mange elever er i spansk usikre på fagets metoder, da der i faget og i bedømmelsen er et stærkt fokus på kommunikative evner.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse. Klasseledelse er betegnelsen for alle de handlinger, en lærer løbende foretager sig i sine bestræbelser på at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Nyhedsbrev til spansk fra fagkonsulenten Tine Brandt.
Materialet her understøtter arbejdet med at styrke elevernes kompetencer i genreforståelse i forbindelse med den skriftlige eksamen, delprøve 2.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Eksamenstekster for faget spansk begyndersprog A hhx til den mundtlige prøve efter nye ordning.
Materialer fra FIP 2018 og FIP 2019.
Forløbets overordnede formål er at introducere eleverne til elementær kulturteori samt give dem en forståelsesramme til kulturmøder. Omfang: 3-5 lektioner eller en blokdag.
Dette forløb arbejder eleverne med deres karrierekompetencer og at bruge spansk i en personlig, uddannelsesmæssig og arbejdsmæssig sammenhæng i deres egen fremtid. Niveau: 2.g eller 3.g.
Forløbet handler om familien og familielivet i den spansktalende verden som tematiseret i film og tv-produktioner, reklamer, billedmateriale, skriftlig fiktion mm. Niveau: Alle niveauer i begynderundervisningen. Omfang, Indhold og sværhedsgrad tilpasses det enkelte hold.
I forløbet arbejder eleverne med kulturteori og kulturforståelse i bred forstand. De får en teoretisk ramme til at arbejde med og beskrive kultur. 5-10 lektioner. Niveau: 2.g eller 3.g.
Information om Spansklærerforeningen og link til foreningens hjemmeside og Facebook-side.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Lær eleverne at bruge nettet til at finde ord og udtryk, som ikke findes i ordbogen.
Få eleverne op af stolene og få bedre trivsel, koncentration og læring! Øvelser af 5-10 minutters varighed, der sætter blodet og hukommelsen i gang og kan bruges i spansk niveau B og A på hf, hhx og stx
Eleverne arbejder med øvelser, der viser begrænsninger hos maskinoversættere som Google Translate og Bing Translator.
"Udarbejd et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan bruges til fx Åbent Hus eller orienteringsaftener til at udfordre forældre og søskende. Eleverne træner innovative metoder til repetition af faglig viden.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder eleverne? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier