Nyhedsbrev
Søg
Om eksamen, undervisningsbeskrivelser og prøvematerialer, bedømmelse, SRP, årskarakterer, emu, efteruddannelse i Athen, lydligt latin - og undersøgelsesorienteret undervisning.
Dette tværfaglige forløb i oldtidskundskab og historie vil give eleverne en stærk forståelse af sygdommes enestående betydning for civilisationers kultur, religion og teknologiske udvikling fra antikken til nutiden.
Forløbet giver en indgang til globaliseringskompetencer gennem læsning af en græsk tragedie og dens virkningshistorie.
Nyhedsbrev omhandlende statistik for dimmitender, FIP-kurser, samt nødundervisning.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
Antikke styreformer og specielt demokratiet har altid været en del af faget oldtidskundskab, men med den nye gymnasiereform er der kommet et øget fokus i læreplanen netop på demokratiet.
Find inspiration til for eksempel at kombinere projektarbejde med moderne problemstillinger som Coronahåndtering ved hjælp af Senecas stoicisme og få en række forslag til forløbets indhold, placering, struktur og produkter.
I denne artikel kan du som underviser læse om og lade dig inspirere af konkrete eksempler på, hvordan dialogbaseret undervisning kan implementeres i oldtidskundskab.
Forbered eleverne på at vælge oldtidskundskab som fag i SRP: Træn den skriftlige praksis i faget.
Om sommerens eksaminer, undervisningsbeskrivelse, årskarakterer og AP
Kursus med særligt fokus på, hvordan vi kan træne åben og autentisk dialog, så eleverne udvikler både kompetencer og demokratisk dannelse gennem samtale med hinanden. Dertil om skriftlighed i SRP.
Om virtuel undervisning, fyraftensmøder om SRP og skriftlige eksamen og opgaver
Dialog og læring får nye betingelser med online undervisning. Få en række tips og overvejelser til planlægning af virtuelle aktiviteter i de klassiske fag.
Sommerferien står for døren, hvilket for de fleste betyder spændende oplevelser med venner og familie samt bedre tid til at slappe af og lade batterierne op. Inspirerende læse- og lyttestof hører også med til en god sommerferie – emu-redaktionen kommer derfor her med et par tips til din sommerferie.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
De metodiske tilgange i oldtidskundskab er umiddelbare: Det hele handler om elevens møde med teksten og kunsten.
Fagkonsulenterne har samlet inspiration og vejledning til undervisere om eksamen, prøveforberedelse og undervisning i forbindelse med den delvise genåbning.
Her har fagkonsulenterne samlet inspiration og vejledning til undervisere om eksamen, prøveforberedelse og undervisning i forbindelse med den delvise genåbning.
Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisning.
Selvom alle elever er sendt hjem, er det regeringens mål, at eleverne skal have så meget undervisning som muligt i den periode, hvor de ikke skal møde fysisk op på deres uddannelsesinstitution. På emu.dk er der samlet en række gode råd til, hvordan lærere og ledere griber denne uvante undervisningssituation an.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen, gymnasiet og EUD præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver nye muligheder for at undervisningsdifferentiere og tilrettelægge en varieret og motiverende undervisning. Med digitale enheder følger dog også en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Gennem en innovativ proces skaber eleverne konkrete idéer til at forbedre demokratiske processer på egen skole. De opbygger først en solid viden om demokrati og oplever, hvordan man kan bruge fortiden til at skabe værdi i nutid og fremtid.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse. Klasseledelse er betegnelsen for alle de handlinger, en lærer løbende foretager sig i sine bestræbelser på at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Hyppigt stillede spørgsmål om eksamen i oldtidskundskab 2019.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Klassikerforeningen er faglig forening for lærere i gymnasieskolen, der underviser i latin, græsk og oldtidskundskab.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Arbejd elevaktiverende og digitalt med klassisk materiale. Før eleverne ind i Sokrates’ forsvarstale gennem remediering af talen til små elevproducerede film eller animationer. Aktiviteten er på cirka to moduler à 95 minutter og er til oldtidskundskab på stx.
HIC-pronominet driller ofte i latin. Det klarer denne øvelse, hvor eleverne skal mixe og matche forskellige køn og bøjningsmønstre. Tilmed kommer eleverne op og stå og får kommunikeret med hinanden. Øvelsen er til latin på de gymnasiale uddannelser. Den kan bruges på alle niveauer.
Dette forløb kommer med forslag og ideer til, hvordan man kan tilrettelægge et undervisningsforløb i Platons filosofi. Forløbets basistekster er Platons dialog Alkibiades og uddraget Hulebilledet fra Statens 6. bog. Forløbets tematiske fokus er dannelse eller ”at kende sig selv”.
Dette forløb er tænkt som det andet forløb med originaltekst efter den indledende begynderfase med tilrettelagt tekst fx i forlængelse af forløbet med Catul og Ovid.
Dette forløb er tænkt som det første forløb med originaltekst efter den indledende begynderfase med tilrettelagt tekst.
Fra begynderfase til originaltekst - Skabelsesberetninger
Fagkonsulentens svar på de hyppigst stillede spørgsmål i forbindelse med eksamen i græsk og latin. Vær opmærksom på, at der ved de mundtlige prøver i sommerterminen 2018 er hold til prøve efter både de gamle og de nye læreplaner.
Forløbet giver et bud på, hvordan man kan lave det første forløb med græsk originaltekst. Der gives både forslag til, hvilke tekster der med fordel kan læses statarisk og hvilke kursorisk. Derudover gives der forslag til perspektivmateriale – både tekst og medieklip – samt forslag til, hvordan man kan arbejde med materialet.
Forløbet giver et eksempel på, hvordan man kan tilrettelægge kunstsøjlen, jf. læreplanens stk. 3.1: ”Kunstsøjlen har et kunsthistorisk tema, hvor der, under inddragelse af eleverne, vælges mellem arkitektur og kunst.”
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder eleverne? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil
"Udarbejd et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan bruges til fx Åbent Hus eller orienteringsaftener til at udfordre forældre og søskende. Eleverne træner innovative metoder til repetition af faglig viden.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier