Artikel

Sådan kan du sikre faglig trivsel i din undervisning

Faglig trivsel opstår, når klasselokalet summer af liv, og eleverne deltager engageret. Men hvordan skabes disse øjeblikke i undervisningen? Læs her, hvordan du kan fremme faglig trivsel i de klassiske fag.

Hvad er faglig trivsel? Faglig trivsel er de øjeblikke, hvor klasselokalet summer af aktivitet, eleverne deltager opmærksomt og interesseret i de faglige aktiviteter, og du selv forlader modulet med nye idéer og spørgsmål svirrende i hovedet, fordi eleverne har stillet så gode spørgsmål eller vinklet stoffet på en måde, der var overraskende, selv for dig. Vi kender heldigvis godt de øjeblikke, men hvordan opstår de egentlig? Og kan vi tilrettelægge undervisningen på en måde, der gør det mere sandsynligt, at de opstår?

Ane Qvortrups forskning i elevtrivsel

Gymnasieforsker Ane Qvortrup interesserer sig for elevtrivsel og har præsenteret et differentieret trivselsbegreb, der skelner mellem tre parametre: mental/emotionel trivsel, social trivsel og faglig trivsel. Alle parametre bidrager til elevens samlede trivsel og forbinder sig på forskellig vis, men det kan også være givtigt at sætte fokus på ét aspekt ad gangen og overveje, hvordan dette kan fremmes.



Ifølge Ane Qvortrup er den faglige trivsel ”knyttet til elevernes tanker om og holdning til læringsmiljøet (betydningen heraf, engagement, etc.) og til troen på egne faglige evner”. Med andre ord omhandler faglig trivsel, hvad eleven behøver for at kunne indgå i klassens arbejde med tiltro til sig selv - eksempelvis at kunne række hånden op eller deltage aktivt i et gruppearbejde.

Hvordan kan vi tilrettelægge elevernes og vores egen deltagelse i relationer og aktiviteter omkring fagligheden, sådan at eleverne, og vi, oplever faglig trivsel?

Her er tre bud, der tager udgangspunkt i Ane Qvortrups forskning.


Ane Qvortrup fastslår, at det er vigtigt for den faglige trivsel, at eleverne er klar over, hvad der forventes af dem.

Når vi får en ny kogebog i hænderne, giver vi os typisk først i kast med de opskrifter, der er billeder af. Forestil dig at lave en lasagne, uden nogensinde at have set eller smagt en lasagne. Indimellem sætter vi vores elever i en tilsvarende situation, når vi tager for givet, at de ved, hvad ’analyse’ eller ’fortolkning’ betyder i vores fag.

Sådan kan du gøre i undervisningen:

1. Indtal eksemplariske tekst-og monumentgennemgange af kortere tekststykker og bygningsværker eller kunst. Giv disse for som lektier eller sæt tid af til, at eleverne kan lytte til dem i undervisningstiden. Udpeg de eksemplariske træk. Forsøg at være eksplicit omkring dine forventninger og præcisér: hvordan, hvorfor, hvad, hvem, hvornår og hvor længe.



2. Lad eleverne aflevere korte, individuelle mundtlige besvarelser, som afslutning på forløb. Dette skaber øget bevidsthed om de faglige mål og er desuden god eksamenstræning. Du kan dele eleverne op i hold svarende til, hvordan du har distribueret kernestoffet på søjlerne.

På nogle hold kan det give mening at dele elevbesvarelser til faglig inspiration. Del ikke kun 12-tallerne, da en del elever også vil finde det relevant at lære, hvordan en middelkarakter lyder.


Vi siger ofte ”der findes ikke dumme spørgsmål” – men det gør der jo, og det ved eleverne også godt. Det er derfor, en del af vores elever har svært ved at række hånden op og hellere spørger sidemakkeren end læreren, hvis noget er svært.

Sådan kan du gøre i undervisningen:

1. Omskriv dine gode, gamle arbejdsspørgsmål, sådan at du beder om spørgsmålet i stedet for svaret. Eksempelvis: Det er en gruppe af korinthiske kvinder, der udviser sympati for Medea. Svar: Hvad er korets identitet?

2. Giv eleverne til opgave at stille både gode og dårlige spørgsmål til det uddrag, I arbejder med. Bed om ”minimum to dårlige spørgsmål”. Det kan mindske angsten for at ramme helt ved siden af, for det skal man nu også. I den bedste af alle verdener åbner det måske for frugtbare fejllæsninger af teksten. Teknikken er måske især nyttig i forbindelse med vejledning i SRP på stx og EP på hf.

3. Præsenter eleverne for strukturerede spørgeteknikker.

Lene Tanggaard præsenterer i bogen Vanebrud fra 2017 kreativitetsforskeren Keith Sawyers skema, der kan bryde komplekse problemer ned i små og håndterbare.

Et problem for en elevgruppe kunne være: ”Vi ved ikke rigtigt, hvordan vi skal lave en god skulptur-analyse”. Ved at udfylde skemaet får eleverne i første omgang fem læringsstrategier – og mange flere, hvis de eksperimenterer med at zigzagge mellem de forskellige svar.

Prøv først at anvende skemaet til at løse et problem, du selv står med. Sandsynligvis vil du bemærke, at du må tænke dig lidt bedre om, når de første rækker eller søjler er udfyldt. Det er ofte, når vi tænker lidt længere over tingene, at de gode idéer dukker op, hvilket er en pointe ved Keith Sawyers skema.

Hvordan?
Hvorfor?
Hvor?
Hvem?
Læse i bogen
Prøve at finde ud af det
I skolen eller i lektiecafeen
Individuelt
Spørge læreren
Få et godt svar
I skolen
Gruppen og læreren
Søge på nettet
Slippe for at vise, vi ikke kan det
I skolen eller derhjemme
Individuelt
Spørge en AI
Hurtigt svar (men måske også dårligt)
I skolen eller derhjemme
Gruppen
Gå på museum
Der er skulpturer at se på
På Glyptoteket
Gruppen



4. Sæt i det hele taget fokus på spørgsmål: Hvorfor spørger du som lærer, på den måde du gør? Hvordan spørges der inden for de klassiske fag i lærebøger og tv-dokumentarer? Hvordan bliver der spurgt hos de antikke forfattere?


Ane Qvortrup angiver ’at se sammenhæng mellem fag’ som et aspekt af faglig trivsel, idet mangel på sammenhæng opleves som en udfordring af eleverne. Når elever mistroiske spørger til, hvad vi dog forestiller os, de kan bruge vores fag til i fremtiden, bekræfter de denne sammenhæng.

Sådan kan du gøre i undervisningen:

Det kan være nærliggende at pege ud i verden og på andre fag, for at legitimere sit eget, men glem ikke, at formål og relevans (også) findes i fagene selv.

Sæt dine elever ind i fagets historie og formål, og giv dem ansvar for at forstå dette – uanset hvilken karrierevej, de ser for sig selv. Hvilke konsekvenser ville det have, hvis ingen længere kunne læse græske og latinske kilder? Hvorfor er det stadig vigtigt at lære om det athenske demokrati og undersøge, hvordan det er blevet forstået og formidlet gennem tiden? Er det tilfældigt, at de antikke skulpturer er kompatible med nutidens skønhedsidealer? Lad eleverne opdage, hvordan de klassiske fag er tæt forbundne med den øvrige fagrække, og at de klassiske fag til alle tider har været fremragende at tænke med, ikke kun for klassicisten, men i højeste grad også for normbryderen. Giv eleverne ansvar for at videreføre denne tradition, for nutiden og fremtiden har brug for gode tænkere.


Kreditering

Katja Holm, Frederiksberg VUC og STX.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.