Nyhed

Nyt fra fagkonsulenten i de klassiske fag – november 2024

Læs om AP-forsøg, efteruddannelse på det Danske Institut i Athen og FIP

AP-forsøg

I dette efterår deltager to gymnasier i et forsøg med prøven i almen sprogforståelse.

Formålet med forsøget er at understøtte og udbrede gode eksempler og erfaringer, så vi i fællesskab kan højne kvaliteten af prøven og inspirere til udvikling af prøver generelt.

Samtidig ønsker vi at blive klogere på, hvordan den gode prøve i AP kan se ud.

Helt konkret har STUK opsat skolernes AP-prøver i et digitalt format, der er tilpasset netprøver.

Desuden har vi fagkonsulenter givet faglig feedback på indholdet i de to prøver. Håbet er, at forsøgene kan bidrage til at understøtte en national standard, så alle elever kan være stillet lige ved AP-prøven. Det bliver spændende at høre skolernes erfaringer med det digitale format og få belyst fordele og ulemper. Dette bliver naturligvis diskuteret på årets FIP.

Det danske institut i Athen

Hvis du drømmer om faglige input under græske himmelstrøg, skal du straks læse videre.Det danske Institut i Athen udbyder nemlig til februar endnu engang et efteruddannelseskursus for undervisere i de klassiske fag.

Formålet med kurset er at give inspiration og perspektivering til nye undervisningstilgange og forløb. Der er mere information på www.diathens.gr/undervisning.

Desuden er næste ansøgningsfrit for ophold på instituttet den 20. februar 2025.

FIP 2025

Årets emne på FIP er faglig trivsel.

Ane Qvortrups undersøgelse TrivselsLUP (2023) har været med til at sætte fokus på begrebet, idet hun konkluderer, at den faglige trivsel blandt de involverede førsteårs-elever er lavere end de to andre trivselsdimensioner (emotionel trivsel og social trivsel).

Rapporten fremhæver endvidere, at elever, der trives fagligt, ikke alene opnår bedre faglige resultater, men også udviser større motivation og engagement i skolen.

Faglig trivsel indebærer ikke blot at mestre faget, men også at have en positiv oplevelse af læringsprocessen og at føle sig tryg i undervisningen i det enkelte fag og i skolens faglige miljø generelt.

Vi vil derfor på FIP diskutere, hvordan denne problematik kommer til udtryk i fagene, og hvordan den kan imødekommes gennem fagenes didaktik.

FIP i Almen Sprogforståelse

Stine Hesager Lema og Christoph Schepers fra studieskolen vil holde et oplæg med fokus på kreativitet som motivation for sproglæring.

De vil komme med bud på, hvordan man kan skabe rum for kreativitet i undervisningen, hvor eleverne bliver inddraget i deres egen læringsproces og oplever de elementer af autonomi, der motiverer til læring.

I dette efterår har Styrelsen for undervisning og kvalitet støttet to institutioner i forsøg med afholdelse af en skriftlig prøve.

Formålet har været at indsamle gode eksempler og erfaringer med den interne prøve, samt at højne kvaliteten af prøven.

Prøverne har været afviklet i et digitalt set-up, hvor eleverne blandt andet har skulle besvare opgaverne i et lukket tekstfelt.

På kurset vil erfaringerne blive fremlagt, og vi vil sammen diskutere mulighederne og udviklingspotentialerne i et sådant forsøg.

Kurset afholdes den 23. januar (Rosborg Gymnasium) og den 30. januar (Tårnby Gymnasium), begge dage fra 10.00-16.00.

FIP i oldtidskundskab

I samarbejde med Anne Bang Larsen (SDU) har flere old-lærere fra haft særligt fokus på elevernes faglige trivsel i oldtidskundskab og forsøgt at styrke elevernes oplevelse af mestring i faget.

På kurset vil de erfaringer, dette projekt har kastet af sig, blive delt og diskuteret.

Dernæst vil Malene Søderberg, Høje Taastrup Gymnasium, holde et oplæg om, hvordan identitet og identifikationer er uomgængelige faktorer for elevers faglige læring.

Oplægget vil fokusere på, hvordan vi i oldtidskundskab kan fremme den faglige trivsel ved at arbejde målrettet med elevernes identitet og deres identifikation med fag og arbejdsformer som fx kreativitet, narrativ didaktik og multiliteracy.

Dernæst vil Signe Birgitte Andersen fra Køge Gymnasium inspirere til, hvordan man kan tilrettelægge undervisningen i antik poesi.

Oplægget vil blandt andet indeholde forslag til didaktisering og overvejelser omkring metode og begreber. Endelig vil Anne Mari Borchert holde et oplæg om perspektivering i faget.

Kurset afholdes onsdag den 26. februar 2025 på Rosborg Gymnasium og torsdag den 27. februar 2025 på Rysensteen Gymnasium, begge dage fra 10.00-16.00.

Virtuelt FIP i græsk

Som noget nyt bliver der i dette skoleår afholdt FIP særskilt i græsk.

Dette skyldes, at der de seneste år har været en opblomstring i faget på c-niveau, og at der derved er opstået et behov for at dele erfaringer omkring dette.

Jonas Iuul, Thisted Gymnasium, vil holde et inspirationsoplæg om, hvordan de i Thisted tilrettelægger undervisningen på c-niveau, og hvilke overvejeler der ligger bag den daglige didaktisering.

Dernæst vil Karin Degn Rothmann fra Kalundborg Gymnasium fortælle om sine erfaringer med græskundervisningen.

Begge oplæg vil tage udgangspunkt i praksis og give eksempler på, hvordan undervisningen kan tilrettelægges.

Dernæst vil vi diskutere erfaringer med eksamen og sammen kigge på udvalgte steder i vejledningen til læreplanen med henblik på at uddybe og opdatere dette dokument.

Kurset afholdes virtuelt onsdag den 12. marts fra 12.00-15.00.

FIP i latin

Dette kursus vil diskutere, hvordan faglig trivsel kommer til udtryk i latinundervisningen.

Andreas Bech, Svendborg Gymnasium, vil holde et oplæg om, hvordan målrettet arbejde med blandt andet lektier, digitale teknologier, kan fremme elevernes følelse af mestring og motivation.

Det Nationale Center For Fremmedsprog vil fortælle om fundene i deres undersøgelse af elevmotivationen for at vælge latin på C-niveau. Vi vil sammen diskutere betydningen af elevernes motivation for deres faglige trivsel og for vores didaktiske valg.

Endvidere vil der holdes et oplæg om, hvordan kulturstoffet og perspektiveringen kan indgå i undervisningen på en hensigtsmæssig måde. På kurset vil vi desuden diskutere, hvilket udstyr eksamensteksterne skal have. Alle deltagere bedes derfor medbringe en tekst, som har været anvendt til eksamen på c-niveau, med de gloser m.m., der har været vedlagt.

Kurset afholdes torsdag den 13. marts 2025 på Odense Katedralskole fra kl. 10.00-16.00.

Programmerne for kurserne vil løbende blive opdateret og gjort tilgængelig på GL-E’s hjemmeside, hvor man også kan tilmelde sig kurserne.

Jeg håber meget, I vil deltage i årets kurser, så vi sammen kan inspireres og udvikle fagene. I er altid meget velkomne til at henvende jer med spørgsmål generelt, men også gerne med gode idéer til emner, oplægsholdere, materialer eller andre ting, der skal udvikles i fagene.

Jeg glæder mig til at se jer på FIP og ved andre lejligheder.

Allan Uhre Hansen

Fagkonsulent i græsk, latin, oldtidskundskab og almen sprogforståelse

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.