Nyhedsbrev
Søg
Lad dine elever udvikle deres modelleringskompetence ved at arbejde med interaktive digitale modeller, der er skabt med hjælp fra generativ AI.
Træn fagets begreber og lær dem udenad med flipkort.
Invitation til virtuelt møde med fagkonsulenten i kemi på alle gymnasiale uddannelser og bioteknologi stx den sidste torsdag hver måned til og med april.
26. september 2024 - 24. april 2025
Nyt om FIP-programmet for kemi
den 13. november 2024 på Tårnby Gymnasium og den 28. november 2024 på Randers Statsskole
Vejledning til læreplan, Lærerens hæfte og typeord er opdateret august 2024.
Her kan du finde ideér til aktiviteter med taktile input i kemi og bioteknologi, som støtter elevernes læring og hukommelse.
I forbindelse med prøverne opstår der ofte en del spørgsmål til eksaminandens brug af links til prøverne.
Derfor omhandler dette nyhedsbrev blandt andet information om eksaminandernes brug af links til prøverne
Fedtstoffer er et tveægget sværd. Vi er afhængige af dem, men typen og mængden påvirker vores helbred. I dette enkle forsøg kobles fedtstoffers fysiske egenskaber tydeligt med deres kemiske struktur.
I forbindelse med de skriftlige prøver modtager fagkonsulenterne i kemi og bioteknologi til tider henvendelser vedrørende fagprogrammerne MarvinSketch og ChemSketch.
Siden giver en oversigt over medlemmerne i fagligt forum kemi.
Find programmet for FIP 2023 i kemi på stx og hf-e her. Årets program kommer rundt om Escape Room, Computational Thinking, AI samt didaktisk blik på elevøvelser.
En AI-chatbot kan hjælpe eleverne i gang med selv at designe forsøg, mens de lærer at bearbejde og forholde sig kritisk til det indhold, som chatbotter leverer.
Eleverne har adgang til chatbots og vil møde dem igennem deres videre uddannelse og karriere. Hvordan skal eleverne forholde sig til chatbots? Hvad er chatbottens muligheder og begrænsninger?
Sådan kan du gøre, hvis der er ulige størrelser på eksamensholdene til mundtlig (eksperimentel) prøve i kemi C på stx.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Brændstoffers kemiske struktur afgør den energi, som de lagrer, og den varmeenergi, som kan blive frigivet ved forbrænding. Den globale opvarmning får os til at overveje, hvilke brændstoffer vi skal anvende.
Kemi kan virke abstrakt og fyldt med symboler, når eleverne møder det i gymnasiet. Aktiviteten konkretiserer faget kemi og viser, hvor mange steder kemi er aktuelt i hverdagen.
Nyhedsbrevet informerer om Sommerens skriftlige prøve, Lærerens hæfte samt hvorledes man har mulighed for at bliver skriftlig censor.
Dette nyhedsbrev omhandler programmet på FIP. Det fælles tema for FIP kurserne er i år ”overgange”.
Digitale redskaber som animationer og interaktive simuleringer hjælper eleverne til at opbygge mentale modeller af kemiske reaktioner og begreber.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
To nye Viden Om-udgivelser sætter fokus på undersøgelsesbaseret undervisning i naturfag i grundskolen og i de naturvidenskabelige fag i gymnasiet.
Bestil gratis enzymer fra Novozymes.
Eleverne ledes igennem en IBSE-model, hvor de behandler mobiltelefoners livscyklus. Fra råstoffer til affald kommer eleverne omkring nogle af vor tids vigtige og aktuelle problematikker.
I fremtiden er der udsigt til global mangel på phosphor. Forløbet fokuser på phosphors kemiske egenskaber, betydning, kredsløb og muligheder for genindvinding og genanvendelse.
Øvelsesvejledninger til eksperimentelle forsøg i kemi i de tre gymnasiale niveauer. Eleverne skal undersøge forskellige typer af sukker på flere måder, inden de skal fremstille lækre flødekarameller
Vejledningen lægger sig op af det vi ”normalt” undersøger på Kemi-C i blandbarhed/opløselighed, nu er det bare anvendt på noget vi kender fra dagligdagen.
Guf består af denaturereret æggehvide med indpisket sukker i. Men hvordan denatureres æggehviden? Her afprøver eleverne at denaturere protein i æggehvide på tre måder: 1) mekanisk, 2) varme, 3) pH
Teoretiske opgaver der kan supplere den praktiske Guf Fremstilling. Første opgave er til Kemi-C, resten er til Kemi-B.
Eleverne skal undersøge, om der er madvarer, der kan afhjælpe den brændende smag af chili og wasabi. Til sidst skal eleven skrive en lille vejledning med gode råd om problemet.
Øvelsesvejledninger til forsøg i kemi i de tre gymnasiale niveauer. Eleverne skal undersøge æg på flere måder og til sidst beskrive, hvordan man kan pochere et æg på bedst mulig måde.
Der bages muffins med forskellige mængder bagepulver. Øvelsen kan varieres afhængig af holdets niveau. Formålet er at forsøge at fange elever, der synes kemi er svært, ved at udføre en hverdagsaktivitet.
Eleverne skal ud fra en række ingredienser undersøge hvordan de bedst fremhæver smagen af henholdsvis broccoli og grønne asparges samt tilbereder dem, så de bliver mest sprøde. Udarbejdet til kemi B HTX, 1. år
Hvilke slags sødestoffer findes og hvordan inddeler vi dem? Kan sødestofferne bruges i Bubbles?
Eleverne undersøger pH i de forskellige ingredienser, der bruges til grundopskriften på blåbærmarengs. Eleverne tester farven af blåbær ved forskellige pH-værdier og bager blåbærmarengs
Præsentation af måder at arbejde innovatiovt i et tema om madkemi.
Naturvidenskabens ABC fortæller historien om store naturvidenskabelige erkendelser, der kan bruges som inspiration for undervisningen. ABC´en er netop færdiggjort af en ekspertgruppe af skarpe naturvidenskabelige hjerner og kunne være et godt bud på inspirerende læsning i sommerferien.
Denne aktivitet bruger retsmedicinske metoder til at opklare et mordmysterium. Forløbet handler om den enormt populære skønheds- og livsstilsblogger 31-årige Camille Clara, der er fundet død i sin lejlighed.
I dette tværfaglige forløb mellem dansk og kemi sættes der fokus på smagsbegrebet ud fra en naturvidenskabelig- og kulturel vinkel.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Vejledninger, gode råd og opgaver i forbindelse med brugen af ChemSketch - et program, der kan tilgodese mange aspekter af den digitale kompetence.
Vejledning og gode råd i forbindelse med brugen af MarvinSketch - et program, der kan tilgodese mange aspekter af den digitale kompetence.
Inspiration til dette kan findes i ”Inspirationshæfte til skriftlighed i kemi”. Dette hæfte har til formål at inspirere til forskellige måder, man kan arbejde med skriftlighed i kemi.
Her finder du de tidligere nyhedsbreve fra fagkonsulenten.
Her finder du inspiration til planlægning af undervisning og digitale ressourcer.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
I forbindelse med studieretningsprojektet skal der inddrages basal videnskabsteori og indgå metodeovervejelser. Denne supplerende vejledning omhandler primært anvendelse af basal videnskabsteori og metoder, der kan indgå i et studieretningsprojekt, hvor kemifaget indgår.
Dette forløb omhandler den kemiske opbygning af kostens makromolekyler.
Database til styring af kemikalier
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Dette forløb omhandler sammenhængen mellem den katabolske proces respiration (carbohydraternes intermediære stofskifte) og kroppens energiafhængighed.
Dette miniforløb giver en forståelse af atomers struktur, stabile og ustabile isotoper og sammenhænge i det periodiske system. Gennem øvelser bliver eleverne fortrolige med nomenklaturen.
Et vidensnotat og en vejledning giver mulighed for at blive klogere på og finde inspiration til arbejdet med interaktive laboratoriesimuleringer.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
FAQ'en giver korte og klare svar på en lang række spørgsmål til studieretningsprojektet: Fra de flerfaglige forløb, der leder op til studieretningsprojektet, over projektperioden og frem til den mundtlige prøve
Forløb til Kemi C og/eller B. Grupperne er firmaer, der lever af at sælge festartikler.
Forløb til kemi C. I USA er det blevet populært med sikkerhedsadvarsler ved brugen af alle instrumenter og alt udstyr efter en person puttede sin kat i mikrobølgeovnen. I Danmark opererer vi med det selvtænkende menneske, men er dog stadig underlagt at advare om sikkerhed ved brug af kemikalier, da de kan være direkte farlige og dødelige ved forkert brug. Omfang: 10 lektioner á 90 minutter.
Forløb til kemi B. Grupperne skal forestille sig at de er lobbyister for kemiindustrien. De er hyret til at lave en oplysningskampagne til den almene dansker om at viden om kemi er fundamentalt for at forstå hvad kærlighed er.
Grupperne er julemandens hjælpere. Julemanden er ked af at julen ikke bliver prioriteret højt nok efter hans mening. Derfor vil han gerne finde ud af hvordan julestemningen kan øges, især gennem lugte- og smagssansen.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
I læreplanerne 2017 er der en øget præcisering af de faglige mål samt af kernestoffet. Læreplanerne er blevet ensrettede dels med hensyn til indhold og dels i forhold til formuleringerne mellem uddannelser på samme niveau..
Nedenfor findes en række elev- og lærervejledninger, der kan anvendes i forbindelse med tematiseret forløb i kemi.
Aktiviteterne indeholder 4 korte læreroplæg og 4 tilhørende elevøvelser. Hver session (oplæg og øvelse) har en varighed af ca. 30 min. og kan anvendes i sammenhæng eller uafhængigt af hinanden.
Mange elever har svært ved at læse tekster i de naturvidenskabelige fag, og selv om de læser, svarer deres udbytte af læsningen ikke til deres indsats, og man kan derfor med fordel interessere sig for den sproglige dimension i sit fag.
Når man arbejder med faglig læsning i de naturvidenskabelige fag, er den vigtigste ting, man som lærer skal forholde sig til, at eleverne skal blive bevidste om, deres læsefokus.
Vigtige dokumenter vedrørende skriftlig prøve, herunder lærerens hæfte, typeord, tidligere prøve- og eksamensopgaver, evalueringer og udvidede evalueringsrapporter.
Dokumenter fra fagkonsulenten vedrørende skriftlig prøve, herunder lærerens hæfte, typeord, tidligere prøve- og eksamensopgaver, evalueringer og udvidede evalueringsrapporter.
Eksempler på prøveopgaver (tidligere hed det eksamensspørgsmål), der understøtter den nye læreplan og vejledning for faget.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Lad eleverne lave en plan for laboratoriesikkerhed og undgå en kedelig gennemgang af regler og forbud.