Nyhedsbrev
Søg
Dette forløb omhandler sammenhængen mellem den katabolske proces respiration (carbohydraternes intermediære stofskifte) og kroppens energiafhængighed.
Hvis I vil styrke samarbejdet og udviklingen af undervisningen i de naturvidenskabelige fag kan I arbejde med udvikling af professionelle læringsfællesskaber.
Læs det seneste nye om, hvordan akademiske artikler og GAI kan bruges i SRP i biologi.
Få indsigt i den nye aftale om brugen af genteknologiske forsøg i ikke-klassificerede laboratorier og hvordan udførelse af et eksperiment indberettes. Læs også om, hvordan du kan tage et kompetencegivende kursus.
Forskningsbaserede undervisningsmaterialer om biodiversitet og metoder til gymnasiet. Find fagtekster, arbejdsspørgsmål, figurer og video lavet i samarbejde med lærere og forskere fra Københavns Universitet.
Bliv klogere på 10 naturvidenskabelige erkendelser og få inspiration til, hvordan erkendelserne og konkrete kernefaglige nedslag kan indgå i undervisningen.
I denne artikel kan du lære konkrete forslag og inspiration til, hvordan du i biologiundervisningen kan bruge papir, whiteboards og fysisk aktivitet i stedet for computere, mobiltelefoner eller andre skærme.
Elever er i en læringsproces, som udfordres af digitale tjenester, der effektivt kæmper om deres opmærksomhed. Forløbet dækker cellebiologi, transport og nervesystemet i en aktuel og vedkommende sammenhæng.
En AI-chatbot kan hjælpe eleverne i gang med selv at designe forsøg, mens de lærer at bearbejde og forholde sig kritisk til det indhold, som chatbotter leverer.
Eleverne har adgang til chatbots og vil møde dem igennem deres videre uddannelse og karriere. Hvordan skal eleverne forholde sig til chatbots? Hvad er chatbottens muligheder og begrænsninger?
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Hvordan møder vi eleverne i biologi, når de starter efter grundforløbet? Aktiviteten tager udgangspunkt i eleverne, og kommer omkring de fleste af biologifagets kerneområder - på en sjov og kreativ måde.
Organdonation er et relevant og aktuelt emne i biologiundervisningen på c, b og a-niveau. Dansk Center for Organdonation har udgivet iBogen Når død giver liv – organdonation i undervisningen, der viser hvordan.
Aktiviteten konkretiserer arvelige variationer og naturlig selektion. Aktiviteten kan udvides, så eleverne selv skal tilføje flere elementer fra evolutionsteori eller genetik.
Dansk Center for organdonation står bag materialer til 10 fag om organdonation.
Kan man sænke udledningen af drivhusgasser ved at have planteproduktion med vertikal vækst? Lad eleverne etablere deres eget vertikale vækstsystem.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
To nye Viden Om-udgivelser sætter fokus på undersøgelsesbaseret undervisning i naturfag i grundskolen og i de naturvidenskabelige fag i gymnasiet.
Elevernes læring og motivation i undersøgelsesbaseret undervisning i de naturvidenskabelige fag er i fokus i denne Viden Om.
Et eksemplarisk undervisningsforløb om inddragelse af samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen. Forløbet er særligt målrettet naturvidenskabelig faggruppe på HF.
Et eksemplarisk undervisningsforløb om inddragelse af samfundsrelevante problemstillinger i naturvidenskabsundervisningen, der er målrettet naturvidenskabeligt grundforløb.
Samfundsrelevante problemstillinger i undervisningen i og på tværs af de naturvidenskabelige fag, kan styrke elevernes motivation for naturvidenskab. Her finder du et udviklingsredskab og et vidensnotat.
Bestil gratis enzymer fra Novozymes.
Hvordan underviser jeg rent praktisk i innovation i mit fag? Hvordan kombinerer jeg faglighed og innovation i mit fag? Find inspiration i denne artikel.
Naturvidenskabens ABC fortæller historien om store naturvidenskabelige erkendelser, der kan bruges som inspiration for undervisningen. ABC´en er netop færdiggjort af en ekspertgruppe af skarpe naturvidenskabelige hjerner og kunne være et godt bud på inspirerende læsning i sommerferien.
En ekspertgruppe af skarpe naturvidenskabelige hjerner har udviklet Naturvidenskabens ABC. ABC´en fortæller historien om store naturvidenskabelige erkendelser, der kan bruges som inspiration for undervisningen.
FIP-kurset omhandler særligt inddragelse af Matematik i Biologi på A-niveau, det flerfaglige samarbejde mellem Biologi og humaniora samt eksempler på eksamenspørgmål til den mundtlige prøve.
I dette nyhedsbrev opsummeres nyheder om bl.a. FIP-kurser, matematik i biologi, fejl i vejledende sæt til bioteknologi på stx samt information om SRP.
Her finder du de tidligere nyheder fra fagkonsulenten.
Denne aktivitet bruger retsmedicinske metoder til at opklare et mordmysterium. Forløbet handler om den enormt populære skønheds- og livsstilsblogger, 31-årige Camille Clara, der er fundet død i sin lejlighed.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Denne artikel skitserer hovedelementerne i biologisk metode, fremhæver det særlige ved biologi og kobler det til basal videnskabsteori.
I artiklen præsenteres nogle eksempler på, hvordan man kan arbejde med innovation i hhv. en faglig og didaktisk kontekst i gymnasiet i faget biologi.
Her finder du idéer til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisning.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Et vidensnotat og en vejledning giver mulighed for at blive klogere på og finde inspiration til arbejdet med interaktive laboratoriesimuleringer.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
FAQ'en giver korte og klare svar på en lang række spørgsmål til studieretningsprojektet: Fra de flerfaglige forløb, der leder op til studieretningsprojektet, over projektperioden og frem til den mundtlige prøve
Matematik i biologiundervisningen er et spørgsmål om en anderledes og mere kvantitativ faglighed. Hvordan kan man have en mere kvantitativ tilgang til biologiske data - og hvordan gør man det i praksis? Til biologi på A-niveau.
FIP-kurset 2019 i biologi og bioteknologi. Nedenfor kan du finde materiale fra kurset.
Formalia, bedømmelseskriterier og gode råd om den skriftlige prøve.
Om eksamensopgaver og bilag, kontakt til censor, eksaminationen og bedømmelseskriterier i forbindelse med mundtlig eksamen i biologi.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
De naturvidenskabelige fags empiri omfatter alle fænomener, der kan iagttages enten direkte med de menneskelige sanser eller gennem forsøgsapparatur og eksperimentelle opstillinger.
Mange elever har svært ved at læse tekster i de naturvidenskabelige fag, og selv om de læser, svarer deres udbytte af læsningen ikke til deres indsats, og man kan derfor med fordel interessere sig for den sproglige dimension i sit fag.
Når man arbejder med faglig læsning i de naturvidenskabelige fag, er den vigtigste ting, man som lærer skal forholde sig til, at eleverne skal blive bevidste om, deres læsefokus.
Aktiviteterne indeholder 4 korte læreroplæg og 4 tilhørende elevøvelser. Hver session (oplæg og øvelse) har en varighed af ca. 30 min. og kan anvendes i sammenhæng eller uafhængigt af hinanden.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Lær dine elever at beregne energifordelingen i deres morgenmad og forholde sig kritisk til kostråd.
Lad dine elever observere deres egne genetiske træk og beregne, hvordan deres børn sandsynligvis kommer til at se ud. Denne aktivitet af en halv times varighed er til biologi C på stx.
Brug quiz og byt til at træne fagbegreber i biologi på alle niveauer. Aktiviteten varer et kvarter og er god til opsamling og repetition.
Eleverne skal besvare spørgsmål sendt til en fiktiv brevkasse, så de får mulighed for at bruge og formidle deres nyerhvervede faglige kundskaber.
Lad eleverne lave en plan for laboratoriesikkerhed og undgå en kedelig gennemgang af regler og forbud.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier