Nyhedsbrev
Søg
Nyhedsbrev med invitationer til bl.a. en diskussion om fremtidens prøver i faget, et "digitalt værksted" hvor vi hands-on skal afprøve fx AI og databaser, DM i nationaløkonomi og en SOP-konference samt FIP.
Dette forkortet nyhedsbrev har primært fokus den forestående eksamen i IØ, skriftligt såvel som mundtligt, og med en hel del relevante links.
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om elevfordeling, nye læreplaner i matematik, regler for brug af digitale hjælpemidler, skriftlig censur 2024, årets FIP og faglig og pædagogisk input til undervisningen.
En guide til italesættelse af skriftlighed i IØ som metode, der kan tilpasses niveau, årgang og elevernes faglighed.
Om statistik for sommerens skriftlige og mundtlige prøve, seneste nyt fra ministeriet, Lærerens hæfte samt et notat til både skriftlig og mundtlig eksamen. Dertil Nobelprisen og AI, og den faglige forening.
Dette nyhedsbrev indledes med korte nyheder fra Børne- og Undervisningsministeriet, efterfulgt af kommentarer og anvisninger knyttet til både den skriftlige og den mundtlige eksamen.
Indholdet i dette nyhedsbrev omhandler blandt andet informationer om skriftlig censur til sommerens skriftlige prøve, kunstig intelligens og Chatbots.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Her kan du læse om erfaringer med problembaseret læring som inddrager aktuelle økonomiske kriser til at forstå kernestoffet og træne analytiske kompetencer.
Artiklen giver praksisnær og differentieret inspiration til det faglige samspil i SO-projektet mellem IØ A og Historie B på baggrund af epokale problemstillinger som fx global ulighed og bæredygtighed.
Om eksamen og sommerens prøver - skriftlig og mundtlig; FAQ FIP-kursus om globalisering og skriftlighed; inspiration – fagligt og didaktisk til IØ-undervisningen; Pædagogikum - samt FLIØ årsmøde i maj.
En guide til systematisering af arbejdet med skriftlighed
Embedsmænd, økonomer og debattører forklarer og kritiserer modellernes egnethed til at sikre samfundets økonomiske bæredygtighed. Videoer og opgaver knytter sig snævert til økonomiundervisningen på STX, og HHX.
Læs om Gymnasienødprøvebekendtgørelsen, vejledninger og links, sommereksamen, nyt fra forlagene, FIP, LIF og se relevante links fx til tidligere nyhedsbreve.
FIP-kurset i februar havde til formål at sætte fokus på både mundtlighed og skriftlighed i økonomiformidlingen.
Læs om seneste nyt fra UVM, eksamen 2021, FIP-kursus, nyt fra forlagene, faglige videoer, podcast og ’hybridundervisning’.
Læs om evalueringen af SOP-eksamen i sommer, Eksamensprojektet og FAQ om mundtlig og skriftlig eksamen, DM i nationaløkonomi, karaktergivning og nye funktioner i Teams o.m.a.
Materiale om tilrettelæggelse af god fjernundervisning.
Få seneste nyt fra ministeriet, information om sygeeksamen, IØ på engelsk, rapport fra karakterkommissionen, samt faglig og didaktisk inspiration til brug i faget i denne Corona-tid o.m.a
Eksamenseksamensresultaterne fra sommeren 2020,; faglige forslag og didaktiske råd til det kommende skoleår. Materiale omkring COVID-19; links til kommende kurser, FAQ samt opdaterede retningslinjer fra UVM.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
COVID-19 påvirker afslutningen på skoleåret. Nyhedsbrevet handler om genåbning, prøver og eksamen, SOP, skriftlig og mundtlig eksamen, "Lærerens hæfte" - og oplysning om kurser.
FAQ med typisk stillede spørgsmål og svar - og evt. henvisninger, der forhåbentlig kan hjælpe dig videre med din undervisning med tanke på den skriftlige såvel som mundtlige eksamensform efter 2017-reformen.
Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisning.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Dette FIP-kursus havde til formål at sætte fokus på henholdsvis: eksamensformen, gruppedynamikker og gruppesammensætninger, erfaringer med den mundtlige eksamen på B-niveau samt en gennemgang af, hvad der kan forventes af opgavetyper til den forestående sommereksamen 2020 (Vejledende opgavesæt 2).
FIP-kurset havde til formål at sætte fokus på det faglige samspil mellem IØ og matematik, og hvad vi kan forvente af dette samspil.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Her finder du tidligere nyhedsbreve fra fagkonsulenten
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Maj-nyhedsbrev med eksamens-relateret indhold. Særligt fokus på mundtlig eksamen på B-niveau, der gennemføres for første gang. I øvrigt vil vores faglige forening FLIØ opsummere årets gang i et par ord.
Efter reformen er eksamensformen i international økonomi på a og b ændret. Der er nu kun én eksamensform. Her kan du læse mere om den ændrede eksamensform.
Læs i denne måneds nyhedsbrev om nyt fra FIP, invitation til årsmøde i FLIØ og en ny redaktør på nyhedsbrevet.
Om FIP 4. marts og kursus i skriftlighed i international økonomi i samarbejde med FLIOE den 3. og 5. september.
Find inspiration til, hvordan problembaseret læring kan implementeres i den daglige undervisning i de merkantile fag på HHX gennem praktiske eksempler på PBL-forløb.
Den skriftlige eksamen i international økonomi skal som følge af gymnasiereformen justeres. Dette betyder at der allerede fra 2019 kun er én skriftlig eksamen eleverne kan gå til. Der vil således ske en sammensmeltning af ”netopgaven” og ”papiropgaven”, så der i 2020 kun vil være en opgave – heller ikke A og B.
Eksempel på en overordnet studieplan for International økonomi. Planen strækker sig over 3 år og følger 2017-læreplanen.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Lad eleverne undersøge og diskutere topskat via egne beregninger på “Skatteberegneren”. Aktiviteten er elevaktiverende og varer ca. ét modul à 90 minutter. Øvelserne undervejs kan bruges på flere niveauer, men elevudbyttet er nok størst for samfundsfag på stx på A- eller B-niveau.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier