Forskning og viden

Organisering

Det kræver øvelse at blive en god sprogbruger. Samtalen i hverdagen er det tilbagevendende øverum, hvor god organisering, en tydelig ramme for samtalen og bevidste sproglige strategier kan støtte barnets sproglige udvikling.

Det er nødvendigt at drøfte, hvordan det sproglige arbejde kan organiseres, så det bliver en integreret del af hverdagens aktiviteter og gøremål.

Konkrete, planlagte aktiviteter, hvor pædagogisk personale og børn i fællesskab etablerer et fælles tredje, kan give anledning til en uddybende og udvidende dialog. Her kan I som pædagogisk personale aktivt støtte barnets erkendelse og sproglige udvikling.

For at målrette samtalen mod udvalgte sider af sproget kan I sæt­te fokus på en række rutinesituationer i hverdagen. Rutiner er forudsigelige, dagligt tilbagevendende, de dækker over en række ord og begreber fra hverdagen, og det er her, barnet øver sig på helt basale færdigheder.

Dagtilbud - Elementer i Sprogpakken

Elementer i Sprogpakken

Siden er opdateret 02. december 2020 af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.