Elementer i Sprogpakken FORSKNING OG VIDEN Sprogtilegnelse og sproglige kompetencer I "Sprogpakken" er tilgangen, at barnet lærer sprog i samspil med andre, men at det også har brug for hjælp i denne proces. FORSKNING OG VIDEN Dialogisk læsning Dialogisk læsning har en effekt på børn med sproglige udfordringer. I kan derfor bruge dialogisk læsning som en understøttende aktivitet, der af de fleste børn opleves som naturlig, engagerende og sjov. FORSKNING OG VIDEN Samtaler i hverdagen De daglige samtaler er et centralt udgangspunkt for arbejdet med barnets sproglige udvikling. I denne del af "Sprogpakken" kan I bl.a. finde en række sprogstrategier, der på forskellig vis understøtter og stimulerer sproglig udvikling. FORSKNING OG VIDEN Tematisk sprogarbejde Struktureret tematisk sprogarbejde handler om at arbejde struktureret med udvalgte sproglige områder med afsæt i et tema, fx skoven eller kroppen. Der skal sættes et eller flere konkrete mål. FORSKNING OG VIDEN Forældresamarbejde Pædagogisk personale skal inspirere forældrene til at understøtte barnets sproglige udvikling ved at skabe et rigt sprogligt læringsmiljø i hjemmet. FORSKNING OG VIDEN Organisering Det kræver øvelse at blive en god sprogbruger. Samtalen i hverdagen er det tilbagevendende øverum, hvor god organisering, en tydelig ramme for samtalen og bevidste sproglige strategier kan støtte barnets sproglige udvikling. FORSKNING OG VIDEN Tosprogede børn Tosprogede børn i dagtilbud har både særlige udfordringer og særlige ressourcer i forbindelse med deres sprogtilegnelse, fordi de skal tilegne sig flere sprog og kulturer på samme tid. FORSKNING OG VIDEN Til forældre Alle voksne er sproglige rollemodeller, men som forældre spiller I en særligt vigtig rolle i forbindelse med jeres barns sproglige udvikling.