Redskab

Sprogvurderingen i praksis

Her finder du vejledninger om sprogvurdering i børnehaveklassen. Se også hvordan det ser ud, når elever og pædagogisk personale arbejder med sprogvurderingen. Få også svar på ofte stillede spørgsmål. 

Vejledninger

Vejledning til den klassebaserede sprogvurdering

Vejledning til klassebaserede sprogvurdering er målrettet børnehaveklasseledere og andre ressourcepersoner, der afvikler sprogvurdering i børnehaveklassen.

Hent vejledningen her (PDF)

 

Vejledning til skoleledelse og forvaltning 

Vejledningen er målrettet skoleledelsen og nøglepersoner i forvaltninger fx konsulenter og fagchefer. Medarbejdere i forvaltninger, der skal undervise for eksempel børnehaveklasseledere i den klassebaserede sprogvurdering kan tilpasse slidepakken nedenfor til de lokale behov.

Hent vejledningen her (PDF)

Slides om sprogvurdering i børnehaveklassen (PPT)

 

Kom med til sprogvurdering i børnehaveklassen 

Se videoen og hør Annette fortælle, hvordan hun og kollegerne giver eleverne en god oplevelse før, under og efter sprogvurderingen. 

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Sådan ser det ud, når Annette og hendes elever i børnehaveklassen arbejder med sprogvurderingen.
unpublished

FAQ

Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål om sprogvurderingen i børnehaveklassen. 

Læs mere i Vejledning til bekendtgørelse om obligatoriske sprogprøver i grundskolen på retsinformation.dk


Sprogvurderingen skal gennemføres i begyndelsen af skoleåret.

Begrundelsen er, at sprogvurderingsresultatet herved kan anvendes formativt, så undervisningen, fra begyndelsen af skoleåret, imødekommer elevernes sproglige forudsætninger og kompetencer. 


Ja. Elever, der modtager specialundervisning i en almindelig klasse eller i en specialklasse/specialskole, er omfattet af kravet om sprogvurdering i starten af børnehaveklassen. 


Nej. Der er ikke lovkrav om, at frie og private grundskoler skal gennemføre sprogvurderinger i starten af børnehaveklassen.

Frie og private grundskoler skal sørge for, at deres undervisning står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Samtidig har frie skoler ret til at strukturere deres undervisning anderledes end i folkeskolen, og de har fx frihed til at bestemme, på hvilke klassetrin eller alderstrin bestemte fagområder skal placeres. Hvis skolen har en bekymring for en elev, kan sprogvurderingen være et godt redskab.

Frie og private skoler kan benytte de sprogvurderingsredskaber der er stillet gratis til rådighed på sprogvurdering.dk.


Nej, men de må gerne. 


Kontakt STUKs læringskonsulenter på emu-respons


Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.