Artikel

5. Udvælg ny viden

Som faglig leder er det vigtigt, at du vurderer behovet for pædagogisk udvikling, inden I deltager i kurser, tiltag eller udviklingsprojekter.

Samtidig er det vigtigt, at jeres kompetenceudvikling hænger sammen med og kobles op på jeres faglige retning.

Her forbindes tema 1 og tema 2, da du som faglig leder må bruge jeres fælles faglige retning til at vurdere, hvilken kompetenceudvikling I skal deltage i, og hvilken viden I skal tilegne jer.

 

Meningsfuld kompetenceudvikling

I de situationer, hvor I fra forvaltningens side pålægges at deltage i konkrete kurser eller kompetenceudviklingsaktiviteter, må du som faglig leder lave et fortolknings- eller omsætningsarbejde i forhold til at koble indholdet på jeres faglige retning.

Det er afgørende for det pædagogiske personales motivation, at de oplever den kompetenceudvikling, de deltager i, som meningsfuld i relation til hverdagens opgaver og udfordringer.

Det vil også bidrage til at styrke den fælles faglige retning for dagtilbuddet.

 

Skab mening med det, som kommer udefra

For pædagogisk leder Lene har det altid været vigtigt at sige 'ja' til indsatser, der kommer udefra.

Samtidig lægger Lene vægt på at gøre det udefrakommende meningsfuldt indadtil ved at lægge det i tråd med husets allerede kendte faglige retning.

På samme måde fortæller faglig leder Rikke Strøm fra Børnehuset Nysgerrium i Middelfart Kommune, hvordan de har arbejdet på at omsætte kommunens vision ”Fra Middelfart-barn til verdensborger” i Nysgerrium. Hun fortæller:

 

"Da vi fik visionen 'Fra Middelfart-barn til verdensborger' fra kommunen, så tænkte jeg det ind i forhold til, hvordan vi kunne arbejde med noget, som vi allerede var i gang med i børnehuset. Vi havde et pædagogisk møde, hvor jeg startede med at præsentere en forenklet udgave af visionen for personalet. I min præsentation havde jeg omsat visionen, så den blev mindre kompliceret at gå til.

Fx gav jeg i oplægget konkrete eksempler på pædagogernes praksis, hvor jeg allerede så visionen i børnehøjde. Så havde vi en proces, hvor vi gik ud i gruppearbejde og kiggede med et bredt perspektiv på, hvordan der var sammenhæng mellem visionen, den styrkede pædagogiske læreplan, og det vi allerede gjorde.

Fx har vi flettet bæredygtighed sammen med, hvordan man kan arbejde i naturen, så børnene bidrager til naturen og ikke kun tager fra naturen. Det skaber fagligt fællesskab og en rød tråd i hele børnehuset.”

dagtilbud_faglig ledelse

Faglig ledelse består af tre temaer

Tema 1: Fastsæt en faglig retning

Tema 2: Indhent faglig viden

Tema 3: Aktiver faglig viden

 

Læs også Om Inspiration til din faglige ledelse

 

Tre videoer om faglig ledelse

Se videoer med Helle, Lene og Rikke, der alle er pædagogiske ledere, og hør dem fortælle om deres praksis med faglig ledelse. 

 

Sådan har vi gjort

Dette materiale er udarbejdet på baggrund af følgende kilder:

Vi har taget udgangspunkt i VIVEs vidensopsamling og brugt uddrag fra interview til at illustrere pointerne fra vidensopsamlingen. Formålet er at give inspiration til den daglige ledelsespraksis med konkrete eksempler og fortællinger fra ledere om mulige måder at bedrive faglig ledelse på.

Materialet her giver eksempler på, hvordan ledere kan arbejde fokuseret med deres faglige ledelse inden for de rammer, der er hos de tre ledere, som har bidraget til materialet. Materialet beskæftiger sig derved ikke med hvilke rammer, der skal være til stede for at gøre det muligt at bedrive faglig ledelse.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.