Om Inspiration til din faglige ledelse

Faglig ledelse er en vigtig drivkraft for at skabe dagtilbud af høj kvalitet. Men hvordan bedriver man faglig ledelse? Her kan du finde inspiration til, hvordan du kan udvikle din faglige ledelsespraksis.

Læringsmiljøer af høj kvalitet har en afgørende og positiv betydning for børn - både i deres barndom og langt ind i ungdoms- og voksenlivet. Fokuseret faglig ledelse kan være med til at udvikle kvaliteten af dagtilbuddets pædagogiske læringsmiljøer til gavn for børnenes læring, trivsel, udvikling og dannelse.

Fokuseret faglig ledelse forstås som en ledelsespraksis med fagligt engagement, hvor lederen arbejder systematisk og bevidst med udvalgte prioriterede temaer og fokusområder.

”En af mine udfordringer som helt ny leder var, at jeg ikke var tydelig nok. Det var ”vi finder ud af det sammen-agtigt”, og det kan man ikke. Der skal være en tydelig retning. For alle, uanset om man har rigtig god erfaring, så skal de hele tiden kunne se vejen, for hvis ikke de kan det, så bliver der forvirring og uro. Det at være leder er en balancegang mellem at være hende som er lyttende og har den gode relation, men samtidig skal du sætte en tydelig retning.”

Citat af teamleder Helle Spangsberg fra Børnecenter Vesterparken i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Materialet om ’Faglig ledelse’ er for dig, der arbejder med ledelse af dagtilbud

Materialet om faglig ledelse her på emu.dk er til dig, der arbejder med ledelse af dagtilbud. I praksis kan du for eksempel være dagtilbudsleder, afdelingsleder, klyngeleder, områdeleder, pædagogisk leder, teamleder eller lignende.

Materialet kan også være relevant for dig, der arbejder på forvaltningsniveau, og har til opgave at understøtte udviklingen af jeres faglige ledelse af dagtilbud, eller for dig, der er medarbejder i et dagtilbud med et særligt fagligt ansvar.

Faglig ledelse af dagtilbud handler om at sætte faglig retning og udvikle den faglige kvalitet. Den faglige ledelsesopgave adskiller sig derved fra andre ledelsesopgaver, herunder fx personaleledelse og administrativ ledelse.

Faglig ledelse er kort fortalt ledelse, som fokuserer på at styrke den faglige kvalitet i dagtilbud ved:

  1. at sikre en fælles forståelse af faglig kvalitet i dagtilbuddet
  2. at sikre, at den pædagogiske praksis lever op til den fælles forståelse af faglig kvalitet

Tre temaer og 10 ledelseshandlinger

Når du som faglig leder skal bedrive faglig ledelse, er det vigtigt, at du forholder dig til tre temaer. Det viser en vidensopsamling om faglig ledelse på dagtilbudsområdet, udarbejdet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE), i 2021.

Under hvert af de tre nedenstående temaer finder du en række ledelseshandlinger, som kan give dig inspiration til, hvordan du kan arbejde med faglig ledelse.

Figuren viser tre temaer i faglig ledelse og 10 ledelseshandlinger.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Metodiske afgrænsninger

Materialet her giver eksempler på, hvordan ledere kan arbejde fokuseret med deres faglige ledelse inden for de rammer, der er hos de tre ledere, som har bidraget til materialet.

Materialet beskæftiger sig derved ikke med hvilke rammer, der skal være til stede for at gøre det muligt at bedrive faglig ledelse. Materialet har således en metodisk afgrænsning, som betyder, at der er en slags ’blinde vinkler’, hvad angår de rammeforhold lederens praksis udfolder sig inden for. Det kan fx være: lederkompetencer, lederinitieret distribuering af faglig ledelse og lederens øvrige arbejdsopgaver.

Materialet tager udgangspunkt i, at faglig ledelse er en del af opgaveporteføljen for alle pædagogiske ledere i dagtilbud og har derved til formål at inspirere netop det arbejde.

dagtilbud_faglig ledelse

Faglig ledelse består af tre temaer

Tema 1: Fastsæt en faglig retning

Tema 2: Indhent faglig viden

Tema 3: Aktiver faglig viden

Læs også Om Inspiration til din faglige ledelse

Tre videoer om faglig ledelse

Se videoer med Helle, Lene og Rikke, der alle er pædagogiske ledere, og hør dem fortælle om deres praksis med faglig ledelse.

Sådan har vi gjort

Dette materiale er udarbejdet på baggrund af følgende kilder:

Vi har taget udgangspunkt i VIVEs vidensopsamling og brugt uddrag fra interview til at illustrere pointerne fra vidensopsamlingen. Formålet er at give inspiration til den daglige ledelsespraksis med konkrete eksempler og fortællinger fra ledere om mulige måder at bedrive faglig ledelse på.

Materialet her giver eksempler på, hvordan ledere kan arbejde fokuseret med deres faglige ledelse inden for de rammer, der er hos de tre ledere, som har bidraget til materialet. Materialet beskæftiger sig derved ikke med hvilke rammer, der skal være til stede for at gøre det muligt at bedrive faglig ledelse.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.