Nyhedsbrev
Søg
Om nye læreplaner 2024, de skriftlige prøver, online ordbøger, AI og skriftlig eksamen, mundtlig prøve, SRP, værklæsning, lingua franca og FIP.
I artiklen kan du finde tre ideer til, hvordan du kan arbejde uden skærm - eller med begrænset inddragelse af skærm - i undervisningen. Ideerne kan bruges på alle niveauer og i alle ungdomsuddannelser.
I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om FIP der har det overordnede tema 'Digital og teknologisk dannelse', om et nyt fagdidaktisk kursus, SSO og SRP og brug af AI i forbindelse med opgaver.
I artiklen er der bud på, hvordan afleveringer i fremmedsprogene kan tilrettelægges, så eleverne får skrevet i eget sprog uden for megen uhensigtsmæssig hjælp.
Hvad må man egentlig sige? Den slags diskussioner fylder meget - ikke mindst i USA, hvor der er heftige sammenstød mellem grupper med forskellig opfattelse af fx køn, race og klasse.
Er botten sluppet ind i klasseværelset, kan du lige så godt udnytte dens styrker. Fx kan den klare den rutinemæssige del af rettearbejdet.
Chatbots kan bruges til at forbedre elevernes sprogkundskaber i engelsk, og det er let for engelsklæreren at skabe varierede opgaver til eleverne. Opgaverne kan tilpasses og differentieres på få sekunder.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Få opsummeret principperne bag funktionel grammatik i denne artikel, der også diskuterer fordele ved en funktionel praksis og giver konkrete eksempler på øvelser, der afspejler det funktionelle grammatiksyn.
Den almene sprogforståelse er netop almen, men noget er særligt relevant for engelsk. Tag udgangspunkt i elevernes viden om ledsætninger og lær eleverne at analysere og skrive med fokus på ledsætninger.
Følg op på almen sprogforståelse (AP) i engelsk: Hvordan kan eleverne kan bruge deres viden om ledsætninger til kommatering?
Undervisningsbeskrivelsen indgår som baggrundsoplysning for de gymnasiale prøver og skal være udfærdiget ved afslutningen af grundforløbet, undervisningen i hvert skoleår og undervisningen i det enkelte fag
Hvordan spottes fake news? Hvor spredes de mest? Hvilke teknikker bruger de? Flerfagligt forløb til informatik og sprogfag, der træner eleverne i at spotte og analysere disinformation.
Bliv inspireret til, hvordan eleverne kan aktiveres, når Shakespeare studeres.
Træn elevernes sproglige kompetencer og øg deres verdensforståelse via analyser af diskurser, der udfordrer eleverne og eksempelvis handler om våben, køn og nationalisme.
Hvordan kan man bruge statistik til at analysere tekster på engelsk? Flerfaglig aktivitet, der introducerer eleverne til et simpelt værktøj, de kan bruge til kvantitative tekstanalyser.
Artiklen fokuserer på det, eleverne forventes at have styr på, når skriftlig eksamen nærmer sig - og bringer forslag til, hvordan man sammen med eleverne kan tjekke, hvor tæt de er på dette mål.
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
Om vintereksamen 2021, Bedømmelseskursus i skriftlige eksamensopgaver; Fagdidaktisk kursus 2021; SSO og SRP; FIP; Lingua Franca: Spørgeskema; Nyt materiale på emu; Skriftlig censor ved sommereksamen 2022
Dette forløb på fire moduler kan vække elevernes interesse for de politiske sager, der aktiverer jævnaldrende i kampe for frihed eller en bedre verden. Man kan arbejde sammen med historie og samfundsfag.
Hvordan tilrettelægger man en undervisning, der tilgodeser alle elever? Et af svarene er at differentiere feedback. Artiklen er til engelsk på alle trin på ungdomsuddannelser.
Gennemgang af de ændringer og forskelle, vi kommer til at se i årets sommereksamen, men også med fokus på blandt andet undervisningsbeskrivelsen og kravene til kernestof og supplerende stof. Dertil FIP.
Læser eleverne ikke din feedback? Brug denne lille aktivitet på 1-2 moduler, hvor eleverne indtaler en videohilsen til sig selv med gode råd til det skriftlige arbejde.
Overgange fra grundskole til de gymnasiale uddannelser i engelskfaget
Artiklen refererer til konklusioner fra en behovsundersøgelse af engelskfaget på tværs af uddannelsessystemet fra foråret 2020 og lægger op til diskussion af engelskfagets kerneværdier og indhold.
I denne artikel gives der bud på, hvordan engelsk og psykologi kan indgå i konstruktive samspil i SRP. Artiklen indeholder både eksempler med fiktion og non-fiktion.
Her kan du hente forslag til en systematisk indsats for at forbedre elevernes udtale på engelsk.
I en klasse kan der være 5-10 elever, der meget gerne vil tale og høres, mens andre er mere stille, og indimellem er der elever, der helst slet ikke vil sige noget i plenum.
Ved at arbejde med elevernes kendskab til og brug af faglige metoder, styrker du deres evne til analyse og reflektion. Dette er vigtigt i både mundtlig og skriftlig engelsk og i større, selvstændige opgaver.
Hvilke forskelle er der egentligt på de to varianter af engelsk, hvis vi holder os til ordforrådet? Øvelsen er en sjov og kreativ aktivitet, der sætter gang i fantasi og blik for sproglige forskelle.
Præsentation af fagkonsulenten, afviklingen af eksamen, krav i forbindelse med kernestof og undervisningsbeskrivelser, evalueringerne af de skriftlige eksamener samt FIP 2021
I et længere virtuelt undervisningsforløb kan man udnytte den virtuelle form og tilrettelægge læsning af en roman, så eleverne får det optimale udbytte af arbejdsformen.
Virtuel undervisning stiller andre krav til tilrettelæggelse fordi eleverne arbejder foran computeren derhjemme.
In debate tournaments debates are judged on content, style and strategy. Here you can find inspiration on how to evaluate and provide feedback for formal debates.
Here you can find information about the components and the structure of a debate speech.
Check out three exercises that will help students warm up before doing actual debates.
Formal debate is a great activity in the classroom, but it also offers excellent opportunities for talented students who would like to sharpen their analytical tools and meet bright young minds from around the globe.
Here you can find suggestions as to how students can make the best use of their preparation time.
You can view formal debate as a sport that we practice to hone in on certain skills. Like with other sports or games it’s more fun with rules. That way we avoid situations where some students do all the talking, and other students hardly speak at all.
Welcome to the EMU site on how to use formal debate in the classroom. Here, students and teachers can find instruction, exercises and videos on how to get started with formal debate.
Her kan du finde materialer og præsentationer fra FIP-kurset i foråret 2017.
Materialer og præsentationer fra FIP, forår 2018
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Om skoleårets afslutning, opgavesæt til prøvetræning, afsluttende standpunktskarakterer og individuelle faglige vurderingssamtaler på hf og gs, samt information om skriftlig censur 2020 og assignment 1 STX B.
I denne artikel følger nogle eksempler på, hvordan man kan arbejde med innovation i hhv. en faglig og didaktisk kontekst i gymnasiet i faget engelsk.
Læs denne artikel om det analytiske essay på både stx A, stx B og hf, der i kort form præciserer, hvad eleverne bør kunne, inden de går til eksamen.
Få dækket to læreplansmål med dette forløb, som handler om engelsktalende lande i Afrika med særlig fokus på socialhistorisk/postkolonial læsning.
Her finder du inspiration til planlægning af undervisning og digitale ressourcer.
Om eksamen og med opfordring: bliv skriftlig censor og besvar spørgeskema. Dertil supplerende vejledning om engelsk i SRP og inddragelse af stilistik i assignment 4 på STX A og en status på årets FIP-kurser.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Hent inspiration til et forløb med kreativ ideudvikling og værditilskrivning. I eksemplet her er metoderne anvendt i et heldagsprojekt til engelsk A, men de kan også anvendes i enkeltlektioner og på tværs af fag.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Den amerikanske drøm lever i Hollywood. Forløbet handler om bydelen, om statuetterne, om filmene og stjernerne - og om alt det, der foregår uden for rampelyset.
Drejebogen viser med konkrete øvelser og eksempler, hvordan læreren kan tilrettelægge et innovativt forløb fra planlægningsfasen til evaluering og feedback på elevernes innovative løsningsforslag. Materialet indeholder gode råd til læreren, konkrete innovative øvelser og eksempler på engelskfaglige forløb med innovation.
Drejebogen viser med konkrete øvelser og eksempler, hvordan læreren kan tilrettelægge et innovativt forløb fra planlægningsfasen til evaluering og feedback på elevernes innovative løsningsforslag.
Nyhedsbrevet handler bl.a. om de justeringer, som STX A- og B-kommissionerne har foretaget i opgavesættene. Dertil om fagdidaktisk kursus 2019 - og om FIP 2020 om innovation og karrierelæring, SRP og SSO, om SSO-eksamen.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Hvordan får man en tekst til at give mening for eleverne, når den står på engelsk, er fyldt med fagbegreber og er skrevet i en genre, man ikke umiddelbart er fortrolig med?
I dette nyhedsbrev opsummeres nyheder om bl.a. FIP-kurser, skriftlige eksaminer i engelskfaget, hvad kernestof er, terminsprøver mm.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Med denne tilgang får dine elever stor autonomi i deres værklæsning - og i den forbindelse er der chance for, at øge deres motivation.
Med denne tilgang har værklæsningen bredere anvendelsesmuligheder og kan gøres til en del af et eksamensemne.
Med denne tilgang kræves variation og lærerstyring - der skal fokuseres på, at holde gejsten oppe hos eleverne undervejs.
Med denne tilgang støttes de svagere læsere og værklæsning vil være struktureret.
EU’s persondataforordning (GDPR) begrænser firmaers rettigheder til data om os, men hvordan forholder vi os selv til deling af vores data?
I næste uge starter de første eksamener, og de fleste af jer vil i den kommende tid være optaget af eksamener enten som eksaminator ved mundtlig eksamen, eller censor mundtligt og/eller skriftligt. I den forbindelse vil jeg kort opsamle, hvor I finder materialer relateret til eksamen på hhv. uvm.dk og emu.dk.
Dette nyhedsbrev er meget kort og omhandler udelukkende skriftlig eksamen 2019.
Nyhedsbrev til engelsk stx og hf fra Line Flintholm om skriftlige opgavesæt, skriftlige prøver, FIP, censorer og optagelsesprøver til de gymnasiale uddannelser.
Her kan du finde fagkonsulentens svar på ofte stillede spørgsmål ifm. arbejdet som censor i engelsk samt censorark til mundtlig eksamen.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Starwars-bølgen skyller igen ind over os. Denne sjove øvelse lader eleverne prøve kræfter med jedimesteren Yodas snirklede syntaks og samtidig reflektere over sætningsskemaet.
Det funktionelle sprogsyn nævnes eksplicit i 2017 læreplanerne for engelsk som grundlaget for “arbejdet med de sproglige aspekter” i undervisningen.
Undervisning i engelsk som lingua franca. Dokumentet beskriver et nyt begreb i læreplanerne, lingua franca, og giver eksempel på, hvordan der kan undervises i engelsk som lingua franca. Der er forslag til materiale og øvelser.
Engelskfaget tager udgangspunkt i et udvidet tekstbegreb, hvilket betyder, at der arbejdes med alle teksttyper, trykte og multimodale.
Arbejdet med tekster står helt centralt i alle fagets 2017 læreplaner. I definitionen af det udvidede tekstbegreb betragtes alt som tekst og kræver tydelig genreforståelse. Som noget nyt er indført krav om læsning af skrevet værk.
Forløbet lærer eleverne, at forskellige fagområder har deres egne terminologier, og træner dem i, at udvikle deres ordforråd tilstrækkeligt til, at de kan begå sig inden for en faglig terminologi.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Eleverne går rundt og stiller hinanden spørgsmål til dagens tekst eller tema – alle er aktive, og alle får talt engelsk.
Kravene til elevernes evne til informationssøgning og kildekritik øges løbende. Her præsenteres en konkret øvelse til træning af begge dele for at styrke elevernes digitale kompetencer.
Denne øvelse er god, fordi den kan bruges til engelsk på alle niveauer i ungdomsuddannelserne. Den træner eleverne i at perspektivere overordnet til andre allerede gennemgåede forløbs læringsmål og vigtigste pointer.
Forløbet lærer eleverne, at forskellige fagområder har deres egne terminologier, og træner dem i, at udvikle deres ordforråd tilstrækkeligt til, at de kan begå sig inden for en faglig terminologi. Lærer dem desuden at benytte kompensationsstrategier.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier