Eksempel fra praksis

Fællesfaglige forløb i naturfag med fleksible co-teaching-strukturer

Fællesfaglige forløb i naturfag bliver styrket med co-teaching, da forskellige fagligheder supplerer hinanden. Det øger elevernes medindflydelse og styrker deres nysgerrighed. 

Co-teaching i naturfag

Anders har linjefag og underviser i biologi og geografi, mens Tommy underviser i fysik/kemi og geografi. Sammen dækker de de tre naturfag, som indgår i naturfagsundervisningen i udskolingen.

De to lærere har det seneste år haft mulighed for at undervise i de fællesfaglige forløb i naturfag sammen. Med opbakning fra skolens ledelse, der opfordrer naturfagsteamet til at eksperimentere med organiseringen af undervisningen, har lærerne valgt at slå to klasser sammen. Det har de gjort for at skabe en højere grad af fællesfaglighed, hvor eleverne oplever, at overgangene mellem fagene bliver naturlige.

For at styrke elevernes faglige udvikling i fagene har de haft fokus på at give eleverne indflydelse på processen, og hvordan de skal nå de faglige mål, der er sat for forløbet. Det øger elevernes ansvar for egen læring og kan samtidig styrke elevernes indsigt i, hvordan de lærer bedst. Deres samarbejde giver dem bedre mulighed for at differentiere undervisningen samt for at give eleverne mere sparring og feedback.

Fakta om indsatsen:

  • Hvad er navnet på indsatsen? Co-teaching i fællesfaglige forløb
  • Hvilke fag er indsatsen centreret om? Naturfag (biologi, geografi og fysik/kemi)
  • Hvordan er indsatsen organiseret? To lærere underviser sammen to klasser, der arbejder med et fælles projekt
  • Hvad er varigheden? Hele skoleåret
  • Hvilke(t) klassetrin?  8. klassetrin.

 

Sæt klare mål for undervisningen, og giv eleverne indflydelse på processen

Den første opgave for eleverne er at udvælge faglige temaer, som både er autentiske og aktuelle. Temaerne skal også indeholde faglige mål for de forskellige fag. For hvert fagligt tema skal der opstilles klare procesmål, som giver mulighed for at se, om eleverne er på rette vej.

Planlægningen af undervisningen kan ske både fælles og hver for sig. Anders og Tommy har udarbejdet et fælles PowerPoint, som både indeholder fælles elementer og fagspecifikke elementer.

 

Målsætninger og feedback på flere niveauer

De to lærere arbejder med mål og feedback på to niveauer: Opgaveniveau og procesniveau. De er opmærksomme på, hvilket niveau der er fokus på, og at eleverne skal have feedback på både opgavemål og procesmål.

Opgavefeedback er ofte konkret og lægger op til, at eleven erkender og retter fejl. Her kan elever og lærere have fokus på følgende:

  • Opfylder elevens besvarelse de faglige succeskriterier, eleven fokuserer på?
  • Kan noget i besvarelsen uddybes?
  • Hvis noget er gået galt, hvorfor er det så gået galt?

Procesfeedback kan blandt andet have fokus på følgende:

  • Hvilke strategier bruger eleven i sin besvarelse, og er de hensigtsmæssige?
  • Hvilken viden har eleven i relation til opgaven og er den tilstrækkelig?
  • Er der andre redskaber tilgængelig, som eleven kan anvende i processen?

 

Tilpas løbende undervisningen til elevernes behov

De to lærere arbejder fleksibelt med to co-teaching strukturer: Teamundervisning, hvor undervisningen varetages sammen, og stationsundervisning, hvor underviserne er i hver deres faglokale.

Som hovedregel bliver undervisningen indledt med et fælles oplæg, der har til formål at skabe et fælles ståsted for både lærere og elever. Derefter arbejder eleverne videre med deres egne emner. Da undervisning er bygget op om elevernes projektarbejde, har Anders og Tommy udviklet gruppekontrakter, så eleverne løbende kan overveje, om de overholder de retningslinjer og når de mål, som de selv er med til at sætte for processen (se skabelon til gruppekontrakt øverst i artiklen).

Gennem gruppearbejdet har Anders og Tommy mulighed for at differentiere undervisningen, så sparring med grupperne kan prioritere de dele af faget, som gruppen har vanskeligheder med. Det kan både være teoretisk indhold og praktiske udfordringer, som gennemgås med de enkelte grupper. Anders og Tommy er meget fleksible i forhold til elevernes valg af temaer. Det stiller løbende nye krav til dem, når eleverne bliver interesserede i helt ny problemstillinger.

 

Genbesøg, hvad der gik godt og mindre godt

Anders og Tommy er glade for at arbejde sammen og finder inspiration i både forskellige og fælles fagligheder. De opdager også løbende faglige områder, hvor de kan forbedre undervisningen. Et helt konkret eksempel er, at eleverne til eksamen ikke havde godt nok styr på, hvad antallet af målinger har af betydning for tolkningen af måleresultaterne. Derfor vil Anders og Tommy i de kommende forløb sikre, at de i løbet af forløbet har lavet forsøg med et stort antal målinger, som de skal diskutere teoretisk og afprøve i praksis.

Det tætte professionelle samarbejde har gjort dem mere beviste om egne forbedringspotentialer i undervisningen, indblik i nye faglige perspektiver og andre tilgange til undervisning i klassen.

 

Eleverne oplever ejerskab og engagement

Generelt oplever de to lærere et stort engagement blandt eleverne, hvilket eksempelvis viser sig i velforberedte elevpræsentationer. Eleverne kvitterer ligeledes for de praktiske og autentiske problemstillinger, der arbejdes med, ved at være aktive og deltagende.

Det er Anders og Tommys vurdering, at der er mere overskud til at arbejde med autentiske problemstillinger, når de er to undervisere sammen om forberedelse, gennemførelse og evaluering.

 

Naturfagslærernes råd 

Anders og Tommy har følgende råd til anvendelse af co-teaching i undervisningen:

  • Kast jer ud i samarbejdet, og vær ikke bange for at gøre fejl.
  • Sørg for at give eleverne oplevelser i naturen, som de kan arbejde videre med i klassen.
  • Skab rammer, som bidrager til elevernes ejerskab og motivation.
  • Hav klare faglige mål for undervisningen, og følg op med feedback.
  • Tilpas løbende undervisningen, da alle klasser er forskellige.

 

Yderligere inspiration på emu.dk

Hør podcastserien "Inspiration til fagligt løft", der blandt andet har et afsnit om co-teaching

Læs og bliv inspireret af flere praksiseksempler, og bliv klogere på tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning med co-teaching

Link til den samlede materialepakke "Inspiration til fagligt løft" med inspirationsmaterialer om co-teaching, makkerlæring, undervisning i mindre grupper samt intensive lærngsforløb. 

 

Kreditering

Artiklen er udarbejdet for Børne- og Undervisningsministeriet af et konsortium bestående af Rambøll, VIA University College og Københavns Professionshøjskole.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.