Redskab

Inspirationskataloger: Undervisning af elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder

Elever på mellemtrinnet, der har lettere afkodnings- og stavevanskeligheder, har gavn af undervisning med fokus på skriftens lyd- og betydningsprincipper samt flydende læsning. 

Her kan læsevejledere, ordblindelærere og lærere hente tre vidensbaserede inspirationskataloger til tilrettelæggelse af undervisning for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder på mellemtrinnet.

Elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder

Elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder har gavn af undervisning, der fokuserer på:

  1. Skriftens lydprincip
  2. Skriftens betydningsprincip
  3. Flydende læsning

I materialerne omtales elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder som fokuselever.

Artikel: Hvad ved vi om elever på mellemtrinnet med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder? (PDF)

Om inspirationskatalogerne og deres anvendelse

Undervisningen giver størst effekt, hvis eleverne undervises på små hold. Inspirationskatalogerne er derfor organiseret, så der både er inspiration til holdundervisning og klasseundervisning. Du får derfor tre inspirationskataloger med fokus på:

  1. Skriftens lydprincip (Lydsporet), der giver inspiration til undervisning på små hold, og som indgår i begge nedenstående forløb.
  2. Morfologi, der giver inspiration til undervisning fokuseret på at arbejde med skriftens betydningsprincip i klassen og på små hold.
  3. Flydende læsning, der giver inspiration til undervisning fokuseret på at træne flydende læsning i både klassen og på små hold.

 

Sådan kan I bruge materialerne

Du kan vælge at arbejde med enten flydende læsning, morfologi eller begge dele. Til begge spor hører også arbejdet med skriftens lydprincip. Du kan også vælge at arbejde med skriftens lydprincip uden at knytte det til sporene om flydende læsning eller morfologi.

Hvert af de tre inspirationskataloger er bygget op omkring 12 ugers undervisning. Den ugentlige ramme for undervisningen er to lektioner på små hold og to lektioner i klassen. Lektionerne skal gennemføres, så der først er en lektion på hold, derefter to lektioner i klassen og en afsluttende lektion på hold.

Hvis I organiserer undervisningen, så en hel årgang har dansktimer på samme tid, er det muligt at lave små hold og lade fokuseleverne fra en årgang udgøre et lille hold på for eksempel fire elever.  

Inspirationsmaterialerne består af inspirationskataloger og supplerende videoer og bilag. 

Hent inspirationskataloget om lydligt baserede strategier nedenfor.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Lydligt baserede strategier til ordlæsning og stavning

Her kan du hente inspiration til at tilrettelægge supplerende undervisning i lydligt baserede strategier til ordlæsning og stavning på små hold.

Download Inspirationskataloget: Lydligt baserede strategier til ordlæsning og stavning (PDF)

Hent inspirationskataloget om morfologisk baserede strategier nedenfor.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Morfologisk baserede strategier til ordlæsning, stavning og forståelse

Her kan du hente inspiration til, hvordan du kan tilrettelægge undervisning i strategier, der udnytter skriftens betydningsprincip (morfologisk baserede strategier) til ordlæsning og stavning i klassen og på små hold.

Download inspirationskataloget: Morfologisk baserede strategier til ordlæsning, stavning og forståelse (PDF)

Download morfembank med sammensatte navneord (PDF)

Se videoen: Faglige pointer om morfologi med ph.d. Stine Fuglsang Engmose

 

Hent inspirationskataloget om flydende læsning på linket nedenfor
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Strategier til udvikling af flydende læsning

Her kan du hente inspiration til, hvordan du kan tilrettelægge undervisning på små hold og i klassen, som træner eleverne i at læse tekster flydende og med forståelse, og som styrker elevernes udvikling af tillid til egen læsning.

Download inspirationskataloget: Strategier til udvikling af flydende læsning  (PDF)

Se videoen: Faglige pointer om flydende læsning med konsulent Louise Duus

Se videoen: En læsevejleders erfaringer fra arbejdet med flydende læsning

Baggrund

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet igangsatte i foråret 2021 under Ordblindepakke IV et forsøg, der skulle afdække metoder og materialer målrettet elever i 3.-4. klasse med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder, efterfulgt af en udvikling af eller sammenstilling af og afprøvning af sådanne materialer. De produkter, der ligger i denne pakke, er et resultat af forsøgsprojektet.

 

Videre læsning

Læs artiklen "Indsatser for elever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder Hvad siger forskningen?" i Ordblindhed i skolen nr. 33 på Nationalt Videnscenter for Læsnings hjemmeside.

Download kortlægningsrapporten: Undervisning af elever i 3. og 4. klasse med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder. Hvad kan anbefales? på Københavns Universitets hjemmeside

 

 

Kreditering 

Materialerne er udarbejdet af et konsortium bestående af Professionshøjskolen Absalon, Professionshøjskolen UCN, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Københavns Universitet og Styrelsen for Udvikling og Kvalitet.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.