Forløb
Stillingsopslaget som genre: "Kan du holde mange bolde i luften?"
Udskolingen: Eleverne undersøger stillingsopslaget som genre. Forløbet kombinerer danskfaget og Uddannelse og job.
Målgruppe: Dansk og Uddannelse og job i 7.-9. klasse
Kompetenceområde: Fortolkning og kommunikation
Tidsforbrug: 4-6 lektioner
Ressourcer: Læreroplæg og elevbilag
Det er vigtigt at kunne læse og forstå et stillingsopslag, både når dine elever skal søge et fritidsjob, eller når de skal søge arbejde som voksne. I dette forløb arbejder eleverne med stillingsopslaget som brugstekst og får gennem interviews med familie indsigt i de mange forskellige veje til job og karriere.
Til forløbet hører et læreroplæg og elevbilag.
Uddannelse og job
Det er vigtigt at trække samtaler om uddannelse og job ind i undervisningen i fagene.
Når uddannelse og job mødet danskfaget kan eleverne både lære om deres egne muligheder, og bruge deres kompetencer fra danskfaget på en praktisk og anvendelsesorienteret måde, der er motiverende og i tråd med elevenes livsverden.
Tre sammenhænge til uddannelse og job i dette forløb:
1. Karrierelæring: Undervisningen giver eleverne konkret indblik i en del af uddannelses- og arbejdsverdenen gennem de job som udvælges. Elevernes viden om sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder øges.
2. Veje til job: Undervisningen lader eleverne stifte bekendtskab med stillingsopslag som brugstekst. Det øger deres forståelse af en genre, der ofte er et skridt på vejen til job. Samtidig lærer eleverne, at der kan være er mange forskellige veje til job.
3. Praktisk deltagelse: Undervisningen kobler undersøgelser i elevens nære miljø (interview) med øvelser i at fremsøge og afkode stillingsopslag, som eleven kan bruge i sit senere arbejdsliv.
Værd at tænke over i din forberedelse
I forløbets fase 1 skal eleverne lave et kort interview med en voksen de kender. Husk, at forberede eleverne på denne opgave i god tid.
Indtænk dine elevers behov, når du vælger, hvilke stillingsopslag der skal arbejdes med. På Jobindex.dk kan du søge på og finde stillingsopslag, der passer til din klasse. Lærepladsen.dk og fritidsjob.dk kan også være relevante.
Overvej hvilke ord og begreber i dit udvalg af stillingsannoncer, der kan være nye og ukendte for eleverne. Afklar for eksempel ord som stillingsbetegnelse, kvalifikationer eller CV overfor eleverne.
Overvej om du skal beslutte grupperne på forhånd - for eksempel for at sikre, at eleverne kommer sammen på tværs af interesser og baggrund.
Forløbets faser
Forløbet er inddelt i to faser og afsluttes med en evaluering.

Fase 1: Aktiver elevernes forforståelse og væk deres engagement
Der kan være mange veje til et job og karriere – og der findes flere jobs end de fleste lige tror. I denne fase afklares vigtige begreber, og så arbejder eleverne i mindre grupper.
Hjemmeopgave: Interview en voksen om deres vej til job
Instruér eleverne i, at interviewe en voksen i deres lokalmiljø om deres vej til job. Spørgsmålene kunne lyde således:
- Hvordan fik du det job, du har nu?
- Hvad er din stillingsbetegnelse?
- Kendte du nogen, der var ansat der, da du søgte jobbet?
- Hvor hørte du om det?
- Har du arbejdet med andre ting tidligere?
- Hvad drømte du om at arbejde med, da du var ung?
Læreroplæg og samtale om jobbetegnelser
Hold et kort oplæg og introducer eleverne for en række jobbetegnelser, som du har fundet på forhånd. I taler fælles i klassen om, hvad en plastmager, en journalist, en pædagog, en smed osv. laver.
Inddrag elevernes hjemmeopgave i samtalen.
Gruppearbejde på Jobindex
Herefter besøger eleverne gruppevis Jobindex.dk, hvor de skal finde 3-5 fem ledige stillinger og besvare følgende spørgsmål:
- Hvad er stillingsbetegnelsen eller jobtitlen?
- Hvilke arbejdsopgaver skal man løse?
- Hvilken uddannelse eller erfaring kræver stillingen?
Fælles opsamling i klassen
Fælles i klassen fortæller grupperne om de jobs, de har fundet på Jobindex. Her er det vigtigt, at inddrage elevernes hjemmeopgave.
Du kan bruge disse samtalestartere:
- Fortæl om en vej til job fra jeres interviews?
- Hvorfor, tror I, at nogen vælger et andet job end det, de har uddannet sig til?
- Hvilke ord på Jobindex synes I var mest interessante/mærkelige?
- Hvorfor?
- Hvad overraskede jer mest i jeres interviews?
Du kan runde af med at fortælle, at ikke alle karriereveje lineære, og at der er flere jobs end de fleste lige tror.
Fase 2: Undersøg jobannoncer som brugstekst
Eleverne sætter deres danskfaglige kompetencer i spil og undersøger jobannoncer. Formålet er, at eleverne får kendskab til jobannoncen som brugstekst og får mulighed for at bruge deres viden fra undervisningen, hvis de for eksempel skal søge et fritidsjob eller en praktikplads.
Nedenfor finder du et læreroplæg med eksempler på stillingsopslag og spørgsmål til drøftelse. Der er også bilag til eleverne. Tilpas eventuelt bilagene til dine elevers behov.
Læreroplæg og elevbilag
Her finder du oplæg og bilag, der kan tilpasses til din undervisning.
Tre-to-en evaluering!
I evalueringen af forløbet kan du tage udgangspunkt i den tre-to-en-evaluering, der er målrettet dette forløb. Den kan du finde under filer, hvor den kan downloades og tilpasses til dine elevers behov.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.