Forløb
Forbered en jobsamtale: Fritidsjob i sigte
Udskoling: Eleverne forbereder en samtale om et fritidsjob, de gerne vil søge. Aktiviteten kombinerer danskfaget og Uddannelse og job.
Målgruppe: Dansk og Uddannelse og job i 7.-9. klasse
Kompetenceområde: Personlige valg og arbejdsliv
Tidsforbrug: 2-4 lektioner
Ressourcer: Læreroplæg og elevbilag
Når man er ung og tænker på at søge et fritidsjob er det en god idé, at ringe til arbejdsgiveren og præsentere sig, inden man sender en ansøgning. Det er vigtigt, at eleverne er forberedt og kan gebærde sig.
I dette forløb forbereder eleverne en samtale med en arbejdsgiver og lærer om formelle kommunikationssituationer.
Til forløbet er der et læreroplæg og elevbilag.
Uddannelse og Job
Det er vigtigt at trække samtaler om uddannelse og job ind i undervisningen i fagene.
Når uddannelse og job møder danskfaget kan eleverne både lære om deres egne muligheder, og bruge deres kompetencer fra danskfaget på en praktisk og anvendelsesorienteret måde, der er motiverende og i tråd med elevenes livsverden.
Tre sammenhænge til uddannelse og job i dette forløb:
1. Karrierelæring: Undervisningen giver eleverne konkret indblik i en del af uddannelses- og arbejdsverdenen gennem de job som udvælges. Elevernes viden om sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder øges.
2. Veje til job: Undervisningen lader eleverne stifte bekendtskab med stillingsopslag som brugstekst. Det øger deres forståelse af en genre, der ofte er et skridt på vejen til job. Samtidig lærer eleverne, at der kan være mange forskellige veje til job.
3. Praktisk deltagelse: Undervisningen kobler undersøgelse elevens nære miljø (interview) med øvelser i at fremsøge og afkode stillingsopslag, som eleven kan bruge i sit senere arbejdsliv.
Forløbets faser
Forløbet er inddelt i to faser og en fælles opsamling.

Fase 1: Forforståelse og forberedelse af en jobsamtale
Kortlæg elevernes forforståelse i en fælles samtale
I kan eksempelvis tale om:
- Hvad ved eleverne om jobsamtaler?
- Hvordan skal man opføre sig til en jobsamtale (dresscode, opførsel og høflige vendinger)?
- Kender I til eksempler på andre formelle kommunikationssituationer?
Undersøg et stillingsopslag på fritidsjob.dk
Eleverne går på jagt efter et fritidsjob, de kunne forestille sig at søge. I kan finde fritidsjob på fritidsjob.dk.
Fase 2: Eleverne laver en øvelse, hvor de bliver klædt på til en jobsamtale
Rollespil i par
Eleverne forbereder en samtale, hvor den ene elev er mulig ansøger til et fritidsjob. Den anden elev er arbejdsgiveren, der gerne vil svare på spørgsmål og tiltrække ansøgere.
I kan lave flere samtaler, så eleverne kan prøve kræfter med begge roller. Hvis det giver mening for jer, så kan en tredje elev være observatør.
Der er elevark til både rollen som ansøger og arbejdsgiver (se bilag).
Fælles opsamling i klassen
Tal sammen om oplevelsen med at undersøge et stillingsopslag og det efterfølgende rollespil. I kan eksempelvis tale om:
- Hvad kræver jobinterviewet af henholdsvis intervieweren og jobansøgeren?
- Hvad blev vi især opmærksomme på, når det gælder en formel kommunikationssituation?
- Sprog
- Talemåder
- Kropssprog
- Hvordan er jobinterview anderledes end andre samtalesituationer?
gsk_kreditering_Udannelsesbilleder
Om Uddannelsesbilleder
Projekt Uddannelsesbilleder har til formål at udvikle og afprøve aktiviteter, der kan bidrage til elevers karrierelæring samt samarbejdet mellem fagprofessionelle i skolen og den kommunale uddannelsesvejledning. Københavns Professionshøjskole og de øvrige fem professionshøjskoler har bidraget til projektet på opdrag fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.