Forløb

Erhvervspraktik: Et afsæt for elevens karriererejse

Udskoling: I elevernes erhvervspraktik laver de interviews. I klassen knyttes elevernes egne undersøgelser sammen med samfundsfag og viden om arbejdsmarkedet og karriereveje.

Målgruppe: Samfundsfag og Uddannelse og job i 8. klasse
Kompetenceområde: Det personlige valg og sociale og kulturelle forhold
Tidsforbrug: 6-8 lektioner
Ressourcer: Læreroplæg og elevbilag

Mange elever har en opfattelse af, at en karriere er en lineær rejse mod et bestemt mål. Undervisningsforløbet forbinder elevernes forestillinger med deres egne undersøgelser og viden om arbejdsmarkedet.

Til forløbet hører en lærerpræsentation og elevbilag.

Uddannelse og Job

Samfundsfag og Uddannelse og Job har begge fokus på erhvervsstrukturer og arbejdsmarkedsforhold. En fælles målsætning er, at eleverne kan forholde sig til, hvordan arbejdsmarkedet er indrettet. Derudover tilbyder samfundsfag også undersøgelsesmetoder, der kan hjælpe eleverne med at få indsigt i, hvordan karriererejser kan udfolde sig.


Forløbet knytter an til flere kompetenceområder i Uddannelse og Job:

  • Det personlige valg: Eleverne skal både arbejde med andres valg og reflektere over deres egne karrierevalg – både nu og i fremtiden.
  • Fra uddannelse til job: Eleverne skal have indsigt i, at en konkret uddannelse ikke nødvendigvis giver adgang til et bestemt job, og at en karrierevej sjældent er helt lige.
unpublished

Værd at overveje i din forberedelse


Medbring et billede af dig selv fra da du selv var 14-15 år og fortæl, hvad du kan huske om dine tanker om fremtiden.


Hjælp elevene med, at lave konkrete aftaler med interviewpersoner. Du kan samarbejde med den praktikansvarlige lærer om at følge op under praktikken.


Erhvervspraktikken er en uge med mange indtryk og oplevelser. Overvej at repetere vigtige pointer om livsformer, identitet og arbejdsmarked, inden eleverne skal holde deres præsentationer i fase 4.


Du kan bruge læreroplæg og bilag som de er, eller tilpasse dem, så de passer til din undervisning.


Forløbets faser

Undervisningsforløbet består af fire faser og en evaluering.

Tidligere formand for Folketinget Henrik Dam Kristensen (S) begyndte sin karrierevej som landpostbud i Vorbasse.
© Fotograf: Steen Brogaard for Folketinget

Fase 1: Introduktion til Livsformer, uddannelse, karriere og identitet

I den første fase kortlægges elevernes forståelse af karrierebegrebet og kædes sammen med samfundsfaglige begreber om livsformer, uddannelse- og arbejdsmarked samt identitet.

Der er slides om begreberne i læreroplægget (se bilag).


Lineære og ikke-lineære karriereveje

Start med at skrive "Karriere" på tavlen og lad eleverne byde ind med deres forståelse af begrebet.

Præsenter derefter den lineære og den ikke-lineære karriereforståelse. Lad eleverne diskutere i par, hvilken model, der er mest udbredt.


De tre livsformer

Introducér Thomas Højrups tre livsformer, og lad eleverne kort diskutere, hvilke uddannelser og jobs der passer til hver.

Vær opmærksom på ikke at vurdere livsformerne som bedre eller dårligere end hinanden, men knyt dem til elevernes egne forestillinger om arbejdsliv, prioriteter og familieliv.

  • Lønarbejderlivsformen
  • Den karrierebundne livsform
  • Den selvstændige livsform

Opdeling af uddannelsessystem og arbejdsmarked

Gennemgå den femdelte opdeling af uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet:

  • Ufaglært
  • Faglært
  • korte uddannelser
  • Mellemlange uddannelser
  • Lange videregående uddannelser


Giv konkrete eksempler på fag og professioner for at gøre det konkret for eleverne. Afslut med en diskussion om mulige sammenhænge mellem uddannelsesvalg og livsformer.


Arbejde som identitetsmarkør

Arbejde er en identitetsmarkør for mange. Gennemgå den fire identitetsmarkører og diskuter, hvorfor mennesker egentlig går på arbejde og hvilke grunde, der er til at det er vigtigt.

  • Jeg-identiteten
  • Den personlige identitet
  • Den kollektive identitet
  • Den sociale identitet

Du kan eventuelt tage udgangspunkt i dig selv. Er din lærergerning et kald, en identitet eller noget helt tredje?

Fase 2: Eleverne forbereder interviewet, inden de skal i praktik

Klassen forbereder sig på det interview, de skal gennemføre i deres erhvervspraktik.

Gennemgå interviewguiden i fællesskab

Diskutér de enkelte spørgsmål i interviewguiden (se bilag). Hvilke spørgsmål fungerer godt, og mangler der nogen? Hvordan kan elevernes viden om livsformer, arbejdsmarked og arbejde som identitetsmarkør få plads i interviewguiden?


Interviewøvelse i par

Hvert par får udleveret en personbeskrivelse. Den ene elev skal, uden at have læst personbeskrivelsen, interviewe den anden elev, som svarer ud fra rollen som den beskrevne person.


Opsamling i plenum

Tal sammen om oplevelsen af at interviewe. Var der noget, eleverne ville gøre anderledes? Bør interviewguiden justeres med nye spørgsmål eller ændringer?

Fase 3: Eleverne er i praktik og interviewer en medarbejder

Mens eleverne er i erhvervpraktik skal de gennemføre et interview med en medarbejder på arbejdspladsen om dennes karriererejse.

Eleverne skal:

  • Fortælle medarbejderen om interviewets formål
  • Bruge interviewguiden
  • Tage et billede af medarbejderen

Fase 4: Efter praktikken: Elevernes præsenterer en karriererejse

Når eleverne er kommet godt tilbage fra erhvervspraktikken, skal de præsentere interviewpersonens karriererejse. Der findes forslag til produkter i læreroplægget.

Elevernes præsentationer skal formidle medarbejderens vej til det arbejde, de har nu. Præsentationen kan indeholde:

  • Vigtige årstal og steder
  • Begivenheder, der har formet medarbejderens karriere
  • Medarbejderens uddannelsesniveau, livsform og arbejdet som identitetsmarkør

Evaluering og et brev til fremtiden

Forløbet kan afrundes med, at eleverne skriver et brev til dem selv som voksne. I brevet kan de fortælle om det, de har lært og hvordan de forestiller sig, at deres karriererejse vil forme sig.

gsk_kreditering_Udannelsesbilleder

Om Uddannelsesbilleder

Projekt Uddannelsesbilleder har til formål at udvikle og afprøve aktiviteter, der kan bidrage til elevers karrierelæring samt samarbejdet mellem fagprofessionelle i skolen og den kommunale uddannelsesvejledning. Københavns Professionshøjskole og de øvrige fem professionshøjskoler har bidraget til projektet på opdrag fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.