Redskab
Sprogvurderingen i praksis
Her finder du vejledninger om sprogvurdering i børnehaveklassen. Se også hvordan det ser ud, når elever og pædagogisk personale arbejder med sprogvurderingen. Få også svar på ofte stillede spørgsmål.
Vejledninger
Vejledning til den klassebaserede sprogvurdering
Vejledning til klassebaserede sprogvurdering er målrettet børnehaveklasseledere og andre ressourcepersoner, der afvikler sprogvurdering i børnehaveklassen.
Vejledning til skoleledelse og forvaltning
Vejledningen er målrettet skoleledelsen og nøglepersoner i forvaltninger fx konsulenter og fagchefer. Medarbejdere i forvaltninger, der skal undervise for eksempel børnehaveklasseledere i den klassebaserede sprogvurdering kan tilpasse slidepakken nedenfor til de lokale behov.
Slides om sprogvurdering i børnehaveklassen (PPT)
Forældresamarbejdet om sprogvurderingen
Det er vigtigt, at skolen inddrager forældrene i arbejdet med sprogindsats og sprogvurdering. Få inspiration til, hvordan du kan anvende resultatet af sprogvurderingen i dit samarbejde med forældrene.
Rundt om forældresamarbejdet om sprog i børnehaveklassen (PDF)
Orientering til forældre om sprogvurdering i børnehaveklassen (PDF)
Slides til inspiration til forældremøde om sprogvurdering (PPT)
Kom med til sprogvurdering i børnehaveklassen
Se videoen og hør Annette fortælle, hvordan hun og kollegerne giver eleverne en god oplevelse før, under og efter sprogvurderingen.
FAQ
Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål om sprogvurderingen i børnehaveklassen.
Sprogvurderingen skal gennemføres i begyndelsen af skoleåret.
Begrundelsen er, at sprogvurderingsresultatet herved kan anvendes formativt, så undervisningen, fra begyndelsen af skoleåret, imødekommer elevernes sproglige forudsætninger og kompetencer.
Ja. Elever, der modtager specialundervisning i en almindelig klasse eller i en specialklasse/specialskole, er omfattet af kravet om sprogvurdering i starten af børnehaveklassen.
Nej. Der er ikke lovkrav om, at frie og private grundskoler skal gennemføre sprogvurderinger i starten af børnehaveklassen.
Frie og private grundskoler skal sørge for, at deres undervisning står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Samtidig har frie skoler ret til at strukturere deres undervisning anderledes end i folkeskolen, og de har fx frihed til at bestemme, på hvilke klassetrin eller alderstrin bestemte fagområder skal placeres. Hvis skolen har en bekymring for en elev, kan sprogvurderingen være et godt redskab.
Frie og private skoler kan benytte de sprogvurderingsredskaber der er stillet gratis til rådighed på sprogvurdering.dk.
Rundt om sprogvurdering i børnehaveklassen
Udgivelsen kan bruges som et opslagsværk af dig, der ønsker at vide mere om sprogvurdering i børnehaveklassen.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.