Artikel

"Vi kan først arbejde med udvikling og læring, når børnene føler sig hørt, set og forstået"

Film: I filmen møder vi Marianne Christensen, der arbejder som pædagog i daginstitutionen Børneliv i Åbyhøj. Her relationskompetent praksis en stor del af det daglige arbejde. 

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
"Jeg kan se i børnenes øjne, hvordan de vokser, når jeg får afstemt med dem og får deres autonomi med", fortæller Marianne Christensen om sit arbejde med børnene.

Tætte og nærværende relationer er grundlaget for, at børn trives, udvikles og lærer. Derfor er relationskompetencer vigtige i samværet med børn, fortæller pædagogen Marianne Christensen, der arbejder i vuggestuen Børneliv i Åbyhøj.

At skabe en relationskompetent praksis handler om det helt tætte nærvær med børnene, fx når du som pædagogisk personale laver små ting som at spise eller at lege med klodser og der opstår et samvær.

I Børneliv i Åbyhøj deler de børnene op i mindre grupper for at skabe de bedste betingelser for nærvær og en relationskompetent praksis. Marianne fortæller, at hun har fokus på omsorg – at børnene kan mærke, at hun gerne vil dem, og at børnene kan give omsorg til andre.  

 

Vi synes også, du skal se

Filmen om fem kendetegn på relationskompetent praksis, hvor vi også er på besøg i i Børneliv i Aabyhøj og hører forskeren Louise Klinges perspektiver (emu.dk). 

dtb_fem film om relationskompetence

Fem film om relationskompetence

Filmene henvender sig til dig, der er pædagogisk personale, leder, konsulent eller på anden vis interesserer sig for relationskompetent praksis på dagtilbudsområdet.

De fem film giver et begrebsapparat til at forstå, reflektere og handle relationskompetent.

Film 1: Hvad er relationskompetence? (7 minutter)

Film 2: Hvad kendetegner relationskompetence? (32 minutter)

Film 3: Relationskompetence i praksis (5 minutter)

Film 4: Vilkår der understøtter relationskompetence (8 minutter)

Film 5: Relationskompetence og børn i udsatte positioner (7 minutter)

Til filmene er der udviklet to pakker med refleksionsspørgsmål. Den ene pakke er målrettet pædagogisk personale, mens den anden er henvendt til ledere. 

Find spørgsmålene her | emu.dk

 

Tak 

Tak til pædagog Marianne Christensen, daginstitutionen Børneliv i Aabyhøj, professor i klinisk børnepykologi Mette Væver, børne- og skoleforsker Louise Klinge samt pædagog og familierådgiver Tina Brandt for jeres medvirken. 

I samarbejde med:

Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, som har til opgave at følge, vurdere og rådgive børne- og undervisningsministeren om det pædagogiske arbejde med at understøtte alle børns trivsel, udvikling og læring i dagtilbud og om det faglige niveau, den pædagogiske udvikling og elevernes udbytte af undervisningen i folkeskolen og ungdomsskolen.

Læs mere på Rådet for Børns Lærings hjemmeside

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.