Artikel

Kender du de fem kendetegn for relationskompetent praksis?

Film: Der er fem kendetegn for relationskompetent praksis, der er vigtige for børns udvikling. Bliv klog på kendetegnene i denne film med Louise Klinge, hvor vi også besøger daginstitutionen Børneliv i Åbyhøj.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Pædagogen Marianne udviser relationskompetent praksis, når hun følger Augusts initiativ og styrker hans følelse af autonomi – altså at sidde ved rattet i eget liv

Relationskompetent praksis er et vigtigt begreb i børneforskning og handler om, hvordan pædagogisk personale interagerer med børn. Hør børne- og skoleforsker Louise klinge fortælle om de fem kendetegn for relationskompetent praksis i denne video.

At opbygge trygge tilknytningsrelationer mellem børn og voksne beskrives i flere undersøgelser som den vigtigste pædagogiske opgave i dagtilbud – især for børn i 0-2-årsalderen. Forskere peger på kvaliteten af interaktionen mellem barn og voksen som den mest betydningsfulde enkeltfaktor i dagtilbuddet.

 

Fem kendetegn for relationskompetent praksis 

  • At afstemme med børnene: Det vil sige, at du viser børnene, at du gerne vil dem med din mimik, gestik, ordvalg og tonefald.
     
  • At du giver børnene plads til at opleve autonomi dvs. følelsen af at sidde ved rattet i eget liv. Du kan fx understøtte barnets autonomibehov ved at følge barnets initiativer.
     
  • At børnene oplever at føle sig kompetente og at lykkes med noget.
     
  • At børnene føler samhørighed med andre mennesker og at være en værdsat del af fællesskabet.
     
  • At du handler omsorgsetisk: Når du handler omsorgsetisk, så styrker du børnenes etiske ideal efter at gøre godt i verden. I praksis betyder det, at børnene skal erfare, at der bliver taget vare på dem, så de kan møde omverdenen respektfuldt og omsorgsfuldt.

 

Vi synes også, du skal se

Louise Klinge fortælle om syv betingelser for at kunne handle relationskompetent (emu.dk). 

dtb_fem film om relationskompetence

Fem film om relationskompetence

Filmene henvender sig til dig, der er pædagogisk personale, leder, konsulent eller på anden vis interesserer sig for relationskompetent praksis på dagtilbudsområdet.

De fem film giver et begrebsapparat til at forstå, reflektere og handle relationskompetent.

Film 1: Hvad er relationskompetence? (7 minutter)

Film 2: Hvad kendetegner relationskompetence? (32 minutter)

Film 3: Relationskompetence i praksis (5 minutter)

Film 4: Vilkår der understøtter relationskompetence (8 minutter)

Film 5: Relationskompetence og børn i udsatte positioner (7 minutter)

Til filmene er der udviklet to pakker med refleksionsspørgsmål. Den ene pakke er målrettet pædagogisk personale, mens den anden er henvendt til ledere. 

Find spørgsmålene her | emu.dk

 

Tak 

Tak til pædagog Marianne Christensen, daginstitutionen Børneliv i Aabyhøj, professor i klinisk børnepykologi Mette Væver, børne- og skoleforsker Louise Klinge samt pædagog og familierådgiver Tina Brandt for jeres medvirken. 

I samarbejde med:

Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, som har til opgave at følge, vurdere og rådgive børne- og undervisningsministeren om det pædagogiske arbejde med at understøtte alle børns trivsel, udvikling og læring i dagtilbud og om det faglige niveau, den pædagogiske udvikling og elevernes udbytte af undervisningen i folkeskolen og ungdomsskolen.

Læs mere på Rådet for Børns Lærings hjemmeside

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.