Artikel

Relationskompetent praksis kræver ledelsesmæssigt fokus

Film: Ledelsen sætter tonen for arbejdet med relationskompetence. Pædagog og familierådgiver Tina Brandt forklarer, hvordan ledelsen kan bidrage til at skabe en relationskompetent praksis.

© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Pædagog og familierådgiver Tina Brandt forklarer, hvordan du som leder kan understøtte, at de pædagogiske personale kan handle relationskompetent.

Gennem prioritering og rammesætning kan ledelsen skabe betingelser for, at det pædagogiske personale kan prioritere fokus på nærvær og relationer. I filmen kan du høre pædagog og familierådgiver Tina Brandt forklare, hvordan ledelse har betydning for pædagogen Marianne Christensens arbejde i daginstitutionen Børneliv.

 

Relationskompetent ledelse

Ledelsen i dagtilbud har en vigtig rolle at spille i forhold til at øge kvaliteten af relationerne og samværet mellem det pædagogiske personale og børnene.

For at pædagogisk personale kan handle relationskompetent er det vigtigt, at du som leder også handler relationskompetent i relationen til dine medarbejdere. Det handler for eksempel om, at det pædagogiske personale har ro og rum til at være nærværende og tage udgangspunkt i børnenes nysgerrighed.

 

Vi synes også, at du skal se

Louise Klinge rammesætte relationskompetence og syv betingelser for denne (emu.dk).

dtb_fem film om relationskompetence

Fem film om relationskompetence

Filmene henvender sig til dig, der er pædagogisk personale, leder, konsulent eller på anden vis interesserer sig for relationskompetent praksis på dagtilbudsområdet.

De fem film giver et begrebsapparat til at forstå, reflektere og handle relationskompetent.

Film 1: Hvad er relationskompetence? (7 minutter)

Film 2: Hvad kendetegner relationskompetence? (32 minutter)

Film 3: Relationskompetence i praksis (5 minutter)

Film 4: Vilkår der understøtter relationskompetence (8 minutter)

Film 5: Relationskompetence og børn i udsatte positioner (7 minutter)

Til filmene er der udviklet to pakker med refleksionsspørgsmål. Den ene pakke er målrettet pædagogisk personale, mens den anden er henvendt til ledere. 

Find spørgsmålene her | emu.dk

 

Tak 

Tak til pædagog Marianne Christensen, daginstitutionen Børneliv i Aabyhøj, professor i klinisk børnepykologi Mette Væver, børne- og skoleforsker Louise Klinge samt pædagog og familierådgiver Tina Brandt for jeres medvirken. 

I samarbejde med:

Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, som har til opgave at følge, vurdere og rådgive børne- og undervisningsministeren om det pædagogiske arbejde med at understøtte alle børns trivsel, udvikling og læring i dagtilbud og om det faglige niveau, den pædagogiske udvikling og elevernes udbytte af undervisningen i folkeskolen og ungdomsskolen.

Læs mere på Rådet for Børns Lærings hjemmeside

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.