Artikel

6. Brug den nye viden i jeres dagligdag

Når I i personalegruppen har deltaget i kompetenceudvikling eller på anden måde har tilegnet jer viden, er det afgørende, at den nye viden forankres i jeres dagtilbud og bliver del af jeres faglighed.

Som faglig leder er det i denne sammenhæng vigtigt, at du har en forventning om og understøtter, at det pædagogiske personale deler og forankrer den viden, de har tilegnet sig. fx på et personalemøde.

Som faglig leder kan du understøtte, at det pædagogiske personale deler deres viden ved at give dem konkrete opgaver. Dette betyder altså, at de skal formidle deres viden til kolleger. 

 

Et læringsfællesskab

Når personalet deler ny viden med hinanden, er det også en måde at forankre ny viden på. Det kan være svært at forankre ny viden, og derfor er det vigtigt, at du som faglig leder rammesætter, hvordan I som samlet personalegruppe deler viden med hinanden. Derved etablerer I et læringsfællesskab.

 

Følg op på den viden, I tilegner jer

Faglig leder Rikke fra Middelfart Kommune mener, at ny viden skal sættes i system:

 

"Hvis vi skal holde fast i det nye, så er vi nødt til at sætte det i system. Hvis vi bare snakker og ikke sætter noget i system, så sker der ikke noget. Sådan er det med ledelse. Der skal bindes sløjfe på den nye viden, og lederen er den med overblikket for at det sker i praksis"

 

Derfor er det vigtigt for Rikke at følge op på og binde sløjfe på den nye viden, som de får ind i deres dagtilbud.

 

Morgenrunden

Det gør Rikke blandt andet ved at gå en daglig morgenrunde i deres dagtilbud. Morgenrunden er blandt andet til for at give Rikke kendskab til, hvad der foregår på stuerne. Hun benytter også lejligheden til at følge op og spørge ind til konkret viden, som en medarbejder måske lige har læst, været på kursus i eller fået til opgave at holde oplæg om.

 

Et idékatalog

For Rikke er det en selvfølge, at når en medarbejder har været på kursus, så skal alle kollegaer have noget ud af det. Det arbejder de for eksempel på ved at dele tilegnet viden med hinanden.

Fx har Rikke sat rammerne for, at det pædagogiske personale har udviklet et idékatalog på baggrund af ny viden, som nogle af dem havde tilegnet sig. Idékataloget er et hæfte med laminerede sider, der rummer en række aktiviteter, som er gode at lave udendørs.

Personalet kan tage kataloget med udenfor, hvis de mangler inspiration til, hvad de kan lave med børnene på legepladsen eller andre udeområder. Idékataloget er forankret ved, at alle løbende kan tilføje nye aktiviteter til kataloget.

 

Den nye metode - afprøvet på personalemødet

Et andet eksempel er, at Rikke har bedt en medarbejder, som har været på kursus i naturterapi, om at præsentere sin nye viden og afprøve den nye metode på et personalemøde:

 

”En af mine specialpædagoger har været på et kursus, og det skal vi selvfølgelig alle have noget ud af. Vi skal lege nogle lege, hun har lært og sammen finde ud af, hvad naturen kan for børnene og ikke mindst se på, hvordan vi kan opgradere legen i vores dagtilbud.

Her tænkte jeg, det skal personalet mærke og opleve selv for at kunne give det videre til børnene. Så vi mødtes derude i skoven, og derude fik de at vide, hvad der skulle ske. De startede med 15 min. mindfuld walking, dvs. pædagogen gik i forvejen, og så sendte jeg de andre pædagoger med bind for øjnene afsted med beskeden om, at de skulle skærpe deres sanser på hørelse, på syn og mærke om det var koldt, varmt, fugtigt osv.”

dagtilbud_faglig ledelse

Faglig ledelse består af tre temaer

Tema 1: Fastsæt en faglig retning

Tema 2: Indhent faglig viden

Tema 3: Aktiver faglig viden

 

Læs også Om Inspiration til din faglige ledelse

 

Tre videoer om faglig ledelse

Se videoer med Helle, Lene og Rikke, der alle er pædagogiske ledere, og hør dem fortælle om deres praksis med faglig ledelse. 

 

Sådan har vi gjort

Dette materiale er udarbejdet på baggrund af følgende kilder:

Vi har taget udgangspunkt i VIVEs vidensopsamling og brugt uddrag fra interview til at illustrere pointerne fra vidensopsamlingen. Formålet er at give inspiration til den daglige ledelsespraksis med konkrete eksempler og fortællinger fra ledere om mulige måder at bedrive faglig ledelse på.

Materialet her giver eksempler på, hvordan ledere kan arbejde fokuseret med deres faglige ledelse inden for de rammer, der er hos de tre ledere, som har bidraget til materialet. Materialet beskæftiger sig derved ikke med hvilke rammer, der skal være til stede for at gøre det muligt at bedrive faglig ledelse.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.