Artikel

2. Vær tydelig og eksplicit

Som faglig leder er det vigtigt, at du kommunikerer tydeligt om, hvad du forstår ved høj faglig kvalitet, og hvilke forventninger du har til jeres pædagogiske arbejde.

Både personalemøder, individuelle samtaler og den mere uformelle daglige dialog er oplagte muligheder for at tale med personalet om, hvad du som faglig leder konkret ser som tegn på god pædagogisk kvalitet.

Teamleder Helle Spangsberg fra Faaborg-Midtfyn Kommune har selv erfaret, hvor vigtigt det er at være tydelig i sin ledelse:

 

"En af mine udfordringer som helt ny leder var, at jeg ikke var tydelig nok. Det var ”vi finder ud af det sammen-agtigt”, og det kan man ikke. Der skal være en tydelig retning. For alle, uanset om de har rigtig god erfaring, så skal de hele tiden kunne se vejen, for hvis ikke de kan det, så bliver der forvirring og uro. Det at være leder er en balancegang mellem at være hende, som er lyttende og har den gode relation, men samtidig skal du kunne sætte en tydelig retning."

 

Sortér og gentag – det skaber tydelighed

Som leder skal man kunne sortere og fokusere for at sikre en fælles forståelse af kvalitet. Det mener pædagogisk leder Lene fra Århus Kommune.

 

"Jeg er bevidst om, at hvis jeg nu i perioder har særligt fokus på noget, så har jeg jo også vendt ryggen til noget andet. Det handler om at være selektiv og prioritere i, hvad det er, jeg lyser på i en periode, og så være bevidst om, at der er noget, jeg ikke lyser på i samme periode."

 

Lene arbejder på at gøre den røde tråd synlig for medarbejderne ved at sætte ord på, hvor de er på vej hen som dagtilbud. Det kræver, at hun kan ”synkronisere” med sine medarbejdere i dagligdagen:

 

"Jeg har en helt klar fornemmelse af den røde tråd i det, vi arbejder med, og samtidig er jeg meget til stede - så kan vi navigere i det. Det er svært at beskrive konkret, hvad jeg gør, for det er tit en følelse. Det handler lidt om at synkronisere sig med sine medarbejdere hele tiden. Jeg sørger for at sige det højt: ’Nu skal I se, det vi arbejder med lige nu er sådan og sådan’, og ’det vi er særligt optaget af lige nu, er sådan og sådan’, eller ’det, der kommer til at ske det næste halve år, er sådan og sådan’."

 

Et af Lenes redskaber til at skabe et fælles fokus er at sætte ord på faglige forventninger ved at gentage udvalgte formuleringer: 

 

"Jeg har sådan nogle ting, som jeg synes er de vigtigste ting, som jeg gentager rigtig mange gange."

 

Gentagelserne kan optræde på stuemøder, som hun prioriterer at deltage i, men også når hun går rundt i huset eller deltager i det pædagogiske arbejde.

 

Skab sammenhæng mellem nye tiltag og jeres faglige mål

Som faglig leder skal du kunne formidle og omsætte de krav og tiltag, der kommer fra kommunalt og nationalt niveau, samtidig med at du skal kunne navigere i og reagere på de mange input og idéer fra det pædagogiske personale og forældrene.

Det betyder, at du og det pædagogiske personale løbende skal forholde jer til nye tiltag, som skal omsættes til praksis. Her er det vigtigt, at du som faglig leder lægger vægt på at forklare, hvad de nye tiltag betyder for jeres arbejde, og hvordan det hænger sammen med jeres eksisterende faglige retning.  

 

Gør brug af din egen ledelse

Det kan være en god idé at sparre med din egen ledelse og evt. invitere relevante chefer eller fagpersoner til at bidrage med deres viden om et nyt tiltag. På den måde kan du give personalet mulighed for at være med til at skabe sammenhængen mellem de nye tiltag og jeres faglige mål. Det kan understøtte personalets forståelse for sammenhænge og skabe mere mening i opgaveløsningen.

Når du tydeligt rammesætter, hvordan nye initiativer flugter med jeres overordnede mål og værdier, så bliver det pædagogiske personale mere motiveret for at arbejde med nye tiltag – også når det kalder på, at kursen skal justeres.

 

Brug dine lederkollegaer til at sparre om jeres faglige retning

Når du som faglig leder skal organisere arbejdet med at skabe en fælles faglig retning for jeres dagtilbud, er det en mulighed også at bruge dine lederkollegaer i de omkringliggende dagtilbud eller i dit eventuelle ledelsesnetværk.

Du kan fx bruge dine lederkollegaer til at samarbejde om at fastsætte mål og værdier ved at forberede jeres personaledage sammen, eller at I som lederfællesskab drøfter den faglige retning med det pædagogiske personale i de forskellige dagtilbud.

 

'Skal-skal opgaver' og 'skal-opgaver'

Lene, der er pædagogisk leder i Århus Kommune, er en del af et større lederteam, hvor de samarbejder om at sætte den faglige retning. Lederne bruger hinanden til at sparre og drøfte deres forståelser af høj kvalitet.

Lene beskriver, at hun samarbejder med sine lederkollegaer om at prioritere og udvælge, hvilke opgaver der er, hvad de kalder, ”skal-skal-opgaver”, og hvilke der er ”skal-opgaver”. Det er med til at sætte en faglig retning i Lenes dagtilbud. Hun beskriver:

 

"Lige nu handler det om at lave en tidlig indsats i forhold til, at der skal bygges en lokal skole ude i området, som skal stå færdig i 2025. Vi skal til at lave hjemmebesøg, og vi skal til at lave forældreforløb, som pædagogerne skal stå for. Og det er sådan et initiativ, hvor man tænker, at det kan gøre en forskel. Det er en klar 'skal-skal opgave.'"

dagtilbud_faglig ledelse

Faglig ledelse består af tre temaer

Tema 1: Fastsæt en faglig retning

Tema 2: Indhent faglig viden

Tema 3: Aktiver faglig viden

 

Læs også Om Inspiration til din faglige ledelse

 

Tre videoer om faglig ledelse

Se videoer med Helle, Lene og Rikke, der alle er pædagogiske ledere, og hør dem fortælle om deres praksis med faglig ledelse. 

 

Sådan har vi gjort

Dette materiale er udarbejdet på baggrund af følgende kilder:

Vi har taget udgangspunkt i VIVEs vidensopsamling og brugt uddrag fra interview til at illustrere pointerne fra vidensopsamlingen. Formålet er at give inspiration til den daglige ledelsespraksis med konkrete eksempler og fortællinger fra ledere om mulige måder at bedrive faglig ledelse på.

Materialet her giver eksempler på, hvordan ledere kan arbejde fokuseret med deres faglige ledelse inden for de rammer, der er hos de tre ledere, som har bidraget til materialet. Materialet beskæftiger sig derved ikke med hvilke rammer, der skal være til stede for at gøre det muligt at bedrive faglig ledelse.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.