Artikel

7. Arbejd med organiseret observation og feedback

Når du som leder skal understøtte, at I får aktiveret jeres faglige viden i praksis, er organiserede observationer og feedback vigtige elementer. 

Du kan selv observere i det pædagogiske læringsmiljø og derefter give personalet feedback.

Det er dog lige så vigtigt, at du rammesætter, at det pædagogiske personale observerer og giver hinanden feedback.

Som alternativ eller som supplement kan I også vælge at lade en ekstern konsulent eller en kollega fra et andet dagtilbud observere og give feedback på jeres læringsmiljø.

Organiseret observation og feedback indebærer, at personalet på forhånd ved, at du eller en kollega observerer i læringsmiljøet.

 

Formål og rammesætning

Her er det vigtigt, at I har aftalt et konkret formål med observationen, som tænkes ind i et forløb, med efterfølgende feedback og fælles refleksion over praksis.

Når det pædagogiske personale har opgaven med at observere og give hinanden feedback, har du som leder en opgave i at organisere og rammesætte, at observationerne gennemføres, og at der følges op med feedback og fælles refleksion.

Det er også vigtigt, at I har drøftet, hvilke rammer I behøver for at alle involverede er trygge ved og motiverede for opgaven.

 

En del af jeres evalueringskultur

Arbejdet med organiserede observationer og feedback skal ses som en del af jeres evalueringskultur, der fremmer den fælles refleksion og læring i personalegruppen med formål om at udvikle kvaliteten i læringsmiljøerne.

Det kan betyde, at I sammen får øje på nye perspektiver og potentialer, og at I dermed får aktiveret hinandens pædagogiske viden.

 

Omsætning og aktivering af ny viden

Arbejdet med observation og feedback kan også bruges til at omsætte og aktivere ny viden til den pædagogiske praksis i jeres dagtilbud. Hvis I fx har været på kursus i børns leg, så kan det være et formål for jeres observationer og feedback, at I vil undersøge jeres legepraksis.

 

Stil åbne og nysgerrige spørgsmål i din feedback

Pædagogisk leder Lene Hansen fra Børnehuset Skoven i Århus Kommune bruger især åbne og nysgerrige spørgsmål, når hun giver feedback. For hende handler god feedback om at understøtte det pædagogiske personale i selv at blive nysgerrige og reflekterende om egen praksis.

Lene understreger, at hun ikke selv har de rigtige svar, men at hun ønsker at støtte personalet i selv at finde frem til og afprøve mulige handlinger og løsninger:

 

"Jeg vil typisk stille spørgsmål og få pædagogen til at reflektere over sin egen praksis. Jeg bruger meget det at undre mig og være nysgerrig i stedet for at sige, hvad jeg gerne vil have. Fordi med den slags er det sådan, at man lærer bedst, når man selv kommer frem til løsningerne, det gør jeg jo også selv. Jeg kan finde på at sige ’jeg gerne have, at vi har fokus på sådan og sådan’ eller spørge: ’kunne det være en vej at gå?’, men jeg vil aldrig sige ’næste gang synes jeg, du skal gøre sådan og sådan’."

 

Brug Børnetid som redskab til observation og feedback

Rikke Strøm fra Børnehuset Nysgerrium i Middelfart arbejder både med løbende og organiseret observation og feedback. Rikke observerer både, når hendes personale beder hende om det, men også når hun har ”børnetid” på stuerne. 

 

”Det pædagogiske personale kommer til mig for at få vejledning og beder mig også om at komme på stuen og kikke. Jeg er ofte på stuerne, både fordi jeg har børnetid, men også for at få viden om børn og personalets praksis. Her kan jeg netop give feedback, som fx: 'lige her havde du møde-øjeblikket med barnet.'"

 

Rikke lægger samtidig vægt på, at der skal være en balance, hvor hun både formår at have helikopterblikket som leder, men hvor hun også er med ude på gulvet sammen med børnene et par timer om ugen, så hun får en kontakt med både forældre, børn og det pædagogiske personale.

 

”Når jeg har børnetid gør jeg meget ud af at sige til mit personale, at så skal I ikke forstyrre mig i samværet med børnene. Det er bedre at lægge en seddel til mig eller komme tilbage, når jeg er på kontoret. Det er nok hver uge, at jeg åbner eller går ned og sætter mig i en gruppe, men det er også en ledelsesmæssig balance, for jeg skal kunne have helikopterperspektivet. I et stort børnehus giver det mig vigtig viden at være med ude i praksis, samt en god forældrekontakt, men det er en balance.”

 

Brug video som redskab, og fokuser på det, der fungerer

For teamleder Helle Spangsberg fra Børnecenter Vesterparken i Faaborg-Midtfyn Kommune, er video det bedste redskab til at arbejde med observation og feedback.

Helle pointerer, at de fokuserer på det, der fungerer. På samme tid er det vigtigt for Helle, at de kan tale om de ting, der kan forbedres, fordi det er her udviklingen sker.

Hun oplever, at når hun kigger på videoerne sammen med hendes pædagogiske personale, så får de selv øje på, hvordan deres praksis kan forbedres.

 

”Det pædagogiske personale er blevet så glade for at arbejde med video og giver hinanden feedback på den måde. De stiller sig bare op, lader sig filme og kigge på. Det har været en grænse, de skulle overskride i starten. (…) Det pædagogiske personale har fået øje på, at når vi sidder og kigger på en video, så får vi sammen øje på så mange ting fra flere perspektiver. Det gør vi ikke på samme måde med foto, som de brugte meget før.

Vi laver video for os selv for sammen at blive dygtigere. Vi laver video for at kigge ind på det, der fungerer og folder det ud sammen. Vi sætter ikke spot på det, der ikke fungerer. Jeg peger ikke på fejl og mangler, men pædagogerne får selv lynhurtigt øje på, hvis der fx er et barn, der ikke er med i fællesskabet, eller hvad der sker i en aktivitet, hvis den voksne pludselig forlader aktiviteten for fx at hente noget.”

dagtilbud_faglig ledelse

Faglig ledelse består af tre temaer

Tema 1: Fastsæt en faglig retning

Tema 2: Indhent faglig viden

Tema 3: Aktiver faglig viden

 

Læs også Om Inspiration til din faglige ledelse

 

Tre videoer om faglig ledelse

Se videoer med Helle, Lene og Rikke, der alle er pædagogiske ledere, og hør dem fortælle om deres praksis med faglig ledelse. 

 

Sådan har vi gjort

Dette materiale er udarbejdet på baggrund af følgende kilder:

Vi har taget udgangspunkt i VIVEs vidensopsamling og brugt uddrag fra interview til at illustrere pointerne fra vidensopsamlingen. Formålet er at give inspiration til den daglige ledelsespraksis med konkrete eksempler og fortællinger fra ledere om mulige måder at bedrive faglig ledelse på.

Materialet her giver eksempler på, hvordan ledere kan arbejde fokuseret med deres faglige ledelse inden for de rammer, der er hos de tre ledere, som har bidraget til materialet. Materialet beskæftiger sig derved ikke med hvilke rammer, der skal være til stede for at gøre det muligt at bedrive faglig ledelse.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.