Artikel

10. Vis fagligt engagement

Som faglig leder kan du understøtte jeres udviklingsarbejde ved at gå forrest: Når du er fagligt engageret, vil det også virke motiverende på medarbejderne.

Du kan vise dit faglige engagement og din opbakning til jeres faglige retning gennem dine egne handlinger, og du kan være rollemodel ved at være fagligt nysgerrig.

Fx kan du tage på nogle af de samme kurser som det pædagogiske personale, spørge nysgerrigt ind til den viden, en medarbejder har tilegnet sig på et kursus, høre en podcast eller noget helt andet.

Samtidig er det vigtigt, at du bakker op om og viser din støtte til det pædagogiske personale, når de arbejder med faglig udvikling, men også at du bidrager til at indhente ny viden og reflekterer sammen med kollegaer eller foreslår kurser.

 

Engagement og opbakning

Når du som leder støtter, engagerer og bakker op om, at det pædagogiske personale deltager i eller igangsætter bestemte aktiviteter viser du, at du værdsætter arbejdsindsatsen, og at jeres arbejde med at aktivere faglig viden er vigtigt.

Når enkelte medarbejdere har fået et særligt ansvar eller en konkret opgave, har det stor betydning, at du som faglig leder følger op og understøtter opgaveløsningen og videndelingen med kollegerne.

Her kan dit engagement være afgørende for, hvordan medarbejderen har og får mulighed for at lykkes med sit særlige ansvar eller opgave.

 

Hold dig fagligt opdateret og vær nysgerrig, når personalet har tilegnet sig viden

Faglig leder Rikke Strøm fra Middelfart Kommune fortæller, at hun selv holder sig fagligt opdateret ved fx at læse faglige bøger og høre podcast. Og så gør hun meget ud af at være nysgerrig og undersøgende, når medarbejdere har tilegnet sig faglig viden. Rikke fortæller:

 

"Jeg følger op og spørger ind, når jeg ved, at en medarbejder har fået ny viden. Jeg er nysgerrig og undersøgende over for mine medarbejdere, når de fx har læst en artikel eller har været på kursus. Jeg spørger åbent ind til processen uden at dømme efter, om der er et konkret resultat. Fx spørger jeg 'hvordan gik det på kurset?' eller 'hvordan agerede børnene, da du gjorde det?'. Og så roser og fremhæver jeg dem, når jeg kan se, at de går ud på en øvebane, hvor de øver sig på at bruge den viden, de har fået."

dagtilbud_faglig ledelse

Faglig ledelse består af tre temaer

Tema 1: Fastsæt en faglig retning

Tema 2: Indhent faglig viden

Tema 3: Aktiver faglig viden

 

Læs også Om Inspiration til din faglige ledelse

 

Tre videoer om faglig ledelse

Se videoer med Helle, Lene og Rikke, der alle er pædagogiske ledere, og hør dem fortælle om deres praksis med faglig ledelse. 

 

Sådan har vi gjort

Dette materiale er udarbejdet på baggrund af følgende kilder:

Vi har taget udgangspunkt i VIVEs vidensopsamling og brugt uddrag fra interview til at illustrere pointerne fra vidensopsamlingen. Formålet er at give inspiration til den daglige ledelsespraksis med konkrete eksempler og fortællinger fra ledere om mulige måder at bedrive faglig ledelse på.

Materialet her giver eksempler på, hvordan ledere kan arbejde fokuseret med deres faglige ledelse inden for de rammer, der er hos de tre ledere, som har bidraget til materialet. Materialet beskæftiger sig derved ikke med hvilke rammer, der skal være til stede for at gøre det muligt at bedrive faglig ledelse.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.