Nyhedsbrev
Søg
Læs om AP-forsøg, efteruddannelse på det Danske Institut i Athen og FIP
Hvordan kan vi ruste vores elever til eksamen med digitaliserede ordbøger? Den skriftlige eksamen viser, at skiftet fra fysiske ordbøger til digitaliserede ordbøger skaber nye udfordringer for eleverne.
Læs om ændringer i læreplanen for latin C, ekspertgruppens anbefalinger angående kunstig intelligens og andre digitale hjælpemidler samt SRP-projektet.
Om SRP i latin på C- og B-niveau.
Om SRP, AI og seksualundervisning.
Skriftlig eksamen, undervisningsbeskrivelser og SRP-formuleringer.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
Nyhedsbrev om SRP og opfordring til at indsamle opgaveformuleringer, ChatGPT - også i forbindelse med SRP - og forløb på emu om bæredygtighed i Oldtidskundskab.
Om nye, reviderede vejledninger, nyt materiale på emu, sprograpport, erfaring med SRP og FIP-kurser.
Få inspiration til arbejdet med metode og formidling i de klassiske sprogfag, så fagenes sproglige aspekter tidligt sættes ind i fagenes kulturelle kontekst.
Interkulturel didaktik handler om, hvordan vi som undervisere reflekterer over og tilrettelægger undervisning i kulturforståelse.
Om eksamen, undervisningsbeskrivelser og prøvematerialer, bedømmelse, SRP, årskarakterer, emu, efteruddannelse i Athen, lydligt latin - og undersøgelsesorienteret undervisning.
Eleverne har nu mulighed for at skrive SRP med latin C som fag. Derfor kan det være hensigtsmæssigt, hvis latinlæreren træner eleverne i fagets skriftlige dimension.
Dialog og læring får nye betingelser med online undervisning. Få en række tips og overvejelser til planlægning af virtuelle aktiviteter i de klassiske fag.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
Brug et samtaleskema og lad eleverne interviewe hinanden på latin. Elever på begynderniveau i latin kan sagtens selv producere sætninger. På denne måde lærer de dels hinanden bedre at kende, dels træner de en række almindelige latinske ord og vendinger.
Eleverne skal have indsigt i de klassiske fags sproglige metode. Men hvordan får man den sproglige metode i spil?
Lær græsk- og latinelever at tænke ud af boksen ved at bruge to enkle arbejdsprocesser, der understøtter innovativ tænkning om kendte emner: de Bono´s plus-minus-interesting og alternatives-possibilities-choices, også kendt som PMI og APC.
Her finder du forslag til digitale ressourcer og inspiration til planlægning af undervisning.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Indhold fra FIP-kurset i græsk og latin i december 2019. Kurset havde særligt fokus på, hvordan græsk og latin kan bidrage til at udvikle elevernes innovative kompetencer og deres studie- og karriereperspektiv.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Brug et samtaleskema og lad eleverne interviewe hinanden på latin. Elever på begynderniveau i latin kan sagtens selv producere sætninger. På denne måde lærer de dels hinanden bedre at kende, dels træner de en række almindelige latinske ord og vendinger. Aktiviteten er til latindelen i almen sprogforståelse eller latin i 1.g eller 2.g, og den varer 1-2 moduler à 45 minutter.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Nedenfor finder du inspiration til forløb, temaer, forfattere og tilhørende tekster samt skriftlige øvelser.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
FAQ'en giver korte og klare svar på en lang række spørgsmål til studieretningsprojektet: Fra de flerfaglige forløb, der leder op til studieretningsprojektet, over projektperioden og frem til den mundtlige prøve
Klassikerforeningen er faglig forening for lærere i gymnasieskolen, der underviser i latin, græsk og oldtidskundskab.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
HIC-pronominet driller ofte i latin. Det klarer denne øvelse, hvor eleverne skal mixe og matche forskellige køn og bøjningsmønstre. Tilmed kommer eleverne op og stå og får kommunikeret med hinanden. Øvelsen er til latin på de gymnasiale uddannelser. Den kan bruges på alle niveauer.
Dette forløb er tænkt som det andet forløb med originaltekst efter den indledende begynderfase med tilrettelagt tekst fx i forlængelse af forløbet med Catul og Ovid.
Dette forløb er tænkt som det første forløb med originaltekst efter den indledende begynderfase med tilrettelagt tekst.