Artikel

Viden om co-teaching til ledelse og ressourcepersoner

Co-teaching er en undervisningsmetode, der er kendetegnet ved, at to fagprofessionelle med forskellige kompetencer planlægger, gennemfører og evaluerer undervisning sammen.

Co-teaching som indsats er målrettet hele klassen og kan med fordel prioriteres i klasser, hvor forskelligheden i elevgruppen - socialt og fagligt - er størst. Der er i samarbejdet mellem de to fagprofessionelle fokus på at skabe en inkluderende pædagogisk praksis, der imødekommer elevernes forskellige forudsætninger og behov og på den led understøtter bedre deltagelsesmuligheder for alle i klassen.

Det er et centralt kendetegn ved det co-teachende samarbejde, at de fagprofessionelle indgår i undervisningen med skiftende roller, der åbner mulighed for at etablere forskellige samarbejdsstrukturer. Der skelnes ofte mellem seks specifikke strukturer, som er illustreret i figuren nedenfor. De seks strukturer giver eleverne forskellige muligheder for fagligt og socialt at deltage i undervisningen.

Figuren viser de seks undervisningsformer inden for co-teaching
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

De fagprofessionelle kan sammen løbende ændre på de anvendte strukturer, så den tilpasses de aktuelle undervisningsopgaver, elevbehov og ydre forhold. Den fleksibilitet er et stort aktiv en situation med hyppigt skiftende restriktioner som eksempelvis som følge af coronapandemien.

Co-teaching er ikke blot en organiseringsform, men også en pædagogisk kompetenceudviklingsmetode, hvor de co-teachende indgår et lærende samarbejde. Det er tilsammen medvirkende til at styrke elevernes læring.



Organisér indsatsen

Skoleledelsen spiller en vigtig rolle i relation til at afdække elevernes behov, prioritere indsatsens intensitet og længde samt den efterfølgende ressourceallokering. Overvej som det første, om og i hvilke klasser der er et særligt behov for at differentiere det faglige indhold, og hvilke ressourcer der kan frigøres til både planlægning og gennemførelse af undervisning.



Vurdér, hvilke ressourcer og samarbejdsrelationer der egner sig til det behov, I ønsker at fokusere på. Co-teaching kan finde sted både i tværprofessionelle samarbejder (eksempelvis mellem lærere, pædagoger, psykologer og eksterne læringsvejledere), i monofaglige samarbejder (for eksempel mellem lærere, der underviser i samme fag) samt i tværfaglige samarbejder (lærere på tværs af fag, herunder ressourcepersoner og faglige vejledere).



Skab rammer for co-teaching

Hav blik for, at skemalægning kan understøtte det pædagogiske personales planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen. Afsæt for eksempel et fast tidspunkt i skemaet, hvor de fagprofessionelle kan planlægge og evaluere undervisningen sammen.

Overvej desuden sammensætningen af de fagprofessionelle. Vær opmærksom på, at de fagprofessionelles kompetencer skal komplementere hinanden, ligesom en grundlæggende tillid imellem de co-teachende er essentielt for et udbytterigt co-teaching forløb. Hvis de fagprofessionelle ikke allerede har et tæt samarbejde, så kan der udarbejdes en samarbejdsaftale i begyndelse af et forløb, så både de fagprofessionelle og ledelsen er indforstået med forløbets formål og deltagernes roller.



Didaktisér og afklar roller

I de co-teachende fagprofessionelles planlægning af den konkrete undervisning, er det de fagprofessionelles opgave at tage stilling til, hvilke af de seks co-teaching-strukturer der er mest velegnede til at understøtte undervisningens mål og elevernes behov. Overvej sammen, hvilken eller hvilke co-teaching-strukturer der egner sig bedst i den aktuelle situation, og vær åbne for løbende at ændre og tilpasse strukturerne. De forskellige co-teaching strukturer har hver deres styrker i forhold til bestemte mål for undervisningen og forskellige behov i elevgruppen, ligesom de kræver forskellige roller for underviserne.

Der er derfor vigtige didaktiske overvejelser før valg af strukturer om undervisningens mål og indhold samt hvordan de to fagprofessionelles roller bedst imødekommer elevgruppens behov, og herunder hvilke eventuelle opdelinger af elevgruppen der understøtter formålet. Eksempelvis kan den alternative undervisning differentiere undervisningen for en mindre gruppe og give mulighed for at arbejde med et afgrænset indhold, faglig dialog og feedback, repetere, lave ekstra eller særlige opgaver mv., som det kendes fra forløb med undervisning i små grupper.

Stationsundervisning, hvor grupper af elever bevæger sig rundt til faste stationer i klasseværelset, anvendes til at arbejde med samme faglige indhold på forskellige måder. Her er de fagprofessionelle hver især ansvarlige for en station, hvor de stilladserer arbejdsprocesserne, og der kan være en eller flere stationer, hvor eleverne arbejder selvstændigt.

Hvorfor arbejde med co-teaching?

Ved hjælp af co-teaching kan to fagprofessionelle komme tættere på elevers faglige niveau og tilpasse undervisningen hertil. Ved at præcisere de faglige mål, som eleverne arbejder med, og overveje den måde, de bedst arbejder på, kan der skabes en mere varieret og differentieret undervisning for klassens elever. Co-teaching er en metode, som kan anvendes til et kollektivt løft i klassen og som samtidig kan bidrage til inklusion og øget elevtrivsel.

Både dansk og international forskning har dokumenteret metodens resultater i forhold til inklusion samt faglige og trivselsmæssige eleveffekter. Når co-teaching lykkes, oplever eleverne en øget interaktion mellem underviser og den enkelte elev samt mere taletid i mindre grupper. Der har i perioderne med nedlukning været begrænsede muligheder for at prioritere lærer-elev-interaktion og gruppedialog mellem elever. Det er er på den baggrund vurderingen, at co-teachings relevans og potentiale på mange skoler vil være endnu større efter coronapandemien.

Yderligere inspiration på emu.dk

Hør podcastserien "Inspiration til fagligt løft", der blandt andet har et afsnit om co-teaching

Læs og bliv inspireret af tre konkrete praksiseksempler på arbejdet med co-teaching

Find den samlede materialepakke "Inspiration til fagligt løft" med inspirationsmaterialer om co-teaching, makkerlæring, undervisning i mindre grupper samt intensive læringsforløb her.

Til hvert område findes en litteraturliste med inspiration til videre læsning.

Kreditering

Artiklen er en del af et samlet katalog med beskrivelse af fire indsatser, der kan styrke elevernes motivation og faglige udvikling. Materialet er udarbejdet for Børne- og Undervisningsministeriet af et konsortium bestående af Rambøll, VIA University College og Københavns Professionshøjskole.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.