Artikel
"Vi ved, at relationer er det, der påvirker barnet allermest"
Film: Relationskompetence er kernen af pædagogisk personales faglighed og kvaliteten af relationerne er det, der påvirker barnets trivsel og udvikling mest. Louise Klinge rammesætter relationskompetence.
Louise Klinge fortæller først om de syv betingelser, der skal være understøttet for, at det pædagogiske personale kan handle relationskompetent.
Derefter beskriver hun fem kendetegn for relationskompetent praksis, som du kan handle efter som pædagogiske personale.
De syv betingelser
- Oplevelsen af autonomi, kompetence og samhørighed
- At vide meget om børn og at kende børnene
- Receptiv rettethed
- Nærvær
- Positive følelser
- Mentalisering
- Didaktisk kompetence
Vi synes også, du skal se
Den næste film i serien, hvor Louise Klinge udfolder fem kendetegn for relationskompetent praksis (emu.dk).
dtb_fem film om relationskompetence
Fem film om relationskompetence
Filmene henvender sig til dig, der er pædagogisk personale, leder, konsulent eller på anden vis interesserer sig for relationskompetent praksis på dagtilbudsområdet.
De fem film giver et begrebsapparat til at forstå, reflektere og handle relationskompetent.
Film 1: Hvad er relationskompetence? (7 minutter)
Film 2: Hvad kendetegner relationskompetence? (32 minutter)
Film 3: Relationskompetence i praksis (5 minutter)
Film 4: Vilkår der understøtter relationskompetence (8 minutter)
Film 5: Relationskompetence og børn i udsatte positioner (7 minutter)
Til filmene er der udviklet to pakker med refleksionsspørgsmål. Den ene pakke er målrettet pædagogisk personale, mens den anden er henvendt til ledere.
Find spørgsmålene her | emu.dk
Tak
Tak til pædagog Marianne Christensen, daginstitutionen Børneliv i Aabyhøj, professor i klinisk børnepykologi Mette Væver, børne- og skoleforsker Louise Klinge samt pædagog og familierådgiver Tina Brandt for jeres medvirken.