Forløb
Inspirationsmateriale: Mangfoldige legefællesskaber
Materialet gør det enkelt for pædagogiske ledere og kommunale konsulenter at planlægge, afvikle og følge op på et fagligt forløb om mangfoldighed og lige deltagelsesmuligheder i legen.
Leg er afgørende for børns udvikling, og når det pædagogiske personale deltager aktivt i legen, kan de skabe rum for, at alle børn kan udforske forskellige roller og mødes på tværs af forskelle.
Inspirationsmaterialet giver dig viden og materialer til, at:
- Forberede et fagligt forløb
- Afholde et p-møde
- Omsætte viden til praksis
Om inspirationsmaterialet
Nedenfor finder du alle de materialer, du skal bruge til at forberede et fagligt forløb i jeres dagtilbud:
Lederens håndbog gør det enkelt at forberede det faglige forløb.
To videoer og en række handouts giver gode udgangspunkter for fælles refleksion og ny praksis i jeres dagtilbud.
Forberedelserne af det faglige forløb er en vigtig forudsætning for et godt personalemøde og den efterfølgende praksisudvikling.
Her finder du inspiration til, hvordan du som leder kan forberede dig selv og det pædagogiske personale på det faglige forløb.
Download materialer til din forberedelse
Lederens håndbog gør det enkelt at forberede et fagligt forløb. Her får du både viden og overblik.
Personalemødet spiller en vigtig rolle i det faglige forløb om mangfoldige legefællesskaber.
Det er her grundlaget for jeres efterfølgende praksisudvikling bliver lagt, når det pædagogiske personale bl.a. bliver præsenteret for ny viden.
Videoerne formidler viden fra både forskning og praksis.
Download handouts til personalemødet
En trin-for-trin beskrivelse af, hvordan du kan holde et p-møde. Drejebogen er let at tilpasse.
Her får du dialogspørgsmål, der kan starte samtalen om de to videoer. Du får også et handout med normcirklen, der gør det enkelt at stille skarpt på normer i legen.
Video: Mangfoldige legefællesskaber – perspektiver fra forskningen (4 minutter)
Video: Mangfoldige legefællesskaber i pædagogisk praksis (9 minutter)
Efter personalemødet skal I fokusere på arbejdet med jeres praksis.
Igennem praksisudviklingen kan I få øje på jeres egne normer og forforståelser med et normrefleksivt blik. Det kan hjælpe jer til at skabe mere mangfoldige legefællesskaber.
Download materialer til jeres praksisudvikling
Konkret inspiration til tre stuemøder, hvor I sammen undersøger, afprøver og udvikler jeres praksis.
Fasthold opmærksomheden på det faglige forløb med denne A3-plakat, der er lige til at printe ud og hænge op.
dtb_mangfoldighed_sådan har vi gjort
Sådan har vi gjort
Håndbogen og de øvrige materialer er udarbejdet med inspiration fra den litteratur, der er nævnt til sidst i håndbogen. Projektets referencegruppe har kvalificeret håndbogen såvel som de resterende materialer om mangfoldige legefællesskaber.
Derudover baserer håndbogen sig på erfaringer fra praksiskonsulenterne i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og deres arbejde med at etablere evalueringskultur samt omsætte viden til praksis i dagtilbud.
Tak til
En stor tak til referencegruppen, som engageret har kommenteret, ideudviklet og stillet sig til rådighed for udviklingen af projektets materialer.
Referencegruppen:
- Christian Gerlach, Professor mso i kognitiv neurovidenskab, Syddansk Universitet
- Eva Goldfinger, Psykologfaglig konsulent, LGBT+Danmark
- Freja Mannov Olesen, pædagogisk projektmedarbejder, Sex og Samfund
- Kira Saabye Christensen, Ph.D. og lektor, Københavns Professionshøjskole
- Marta Padovan-Özdemir, Ph.D og lektor, Roskilde Universitet
- Mette Christensen, pædagogisk leder, Guldborgsund kommune
- Sine Hudecek Olesen, intern pædagogisk konsulent, Børnehusene Kokkedal, Fredensborg Kommune
Også en stor tak til Ådalen i Børnehusene i Fredensborg Kommune for at dele ud af deres erfaringer i både video og på webinar.
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.