Artikel

Små whiteboards i sprogundervisning

Brug små mobile whiteboardtavler i din undervisning, med henblik på at øge samarbejde og nærvær i sprogindlæringen - OG give dine elever en analog pause!

Her finder du ideer til, hvordan du kan udnytte det didaktiske potentiale, der ligger i de små whiteboardtavler, som mange skoler har liggende.

Har I på din skole ikke adgang til små tavler, kan et stykke A3-papir i mange tilfælde fungere som erstatning. Fordelen ved tavlerne er dog, at eleverne gennem den fælles tavle bliver tvunget til at samarbejde, og de fraværende skærme øger nærværet. For læreren bliver elevernes arbejde tydeligt, da det er nemt at følge med i, hvad der sker på den enkelte tavle.

 

Repetér gloser

For at repetere og fæstne gloser, kan du bede eleverne om på tid at notere så mange gloser som muligt til det aktuelle emne ud fra hukommelsen. Man kan ligeledes lave en ABC, hvor eleverne til emnet skal forsøge at skrive et emne-relevant-ord med hvert af alfabetets begyndelsesbogstaver.

 

Notér alle ord til et emne

Som alternativ gloseøvelse kan man bede eleverne finde, notere og oversætte alle ord til et bestemt semantisk skema i den tekst, man arbejder med. Tavlerne kan efterfølgende affotograferes og gemmes til senere brug i emnearbejdet. Se mere om arbejdet i artiklen om gloseportfolio på emu.dk.

 

Skrivecirkler

Som optakt til skriftligt arbejde, kan man lade eleverne arbejde på tavlerne i skrivecirkler på 4-6 elever. Alle elever begynder at skrive, og efter et bestemt antal minutter gives tavlen videre til den næste. Pågældende elev retter og tilføjer nu, inden han skriver videre, og sådan fortsætter aktiviteten, indtil eleven får sin oprindelige tavle tilbage. Det indledende arbejde på tavlen kan nu bruges som opstart til den egentlige aflevering.

 

Genfortæl tekster med billeder og stikord

Under eller efter læsningen af en tekst kan man bruge tavlerne til at lave små plancher med tegninger og stikord, som eleverne kan genfortælle ud fra. Den kreative proces med at udvælge ord og tegne centrale scener, begivenheder eller personer tvinger eleverne til at forholde sig til teksten på ny, og den fælles tavle giver et godt udgangspunkt for mindre gruppefremlæggelser eller en gallery walk, hvor klassen går fra tavle til tavle og hører et lille oplæg ved hver tavle.

 

Tal ud fra fortællekort og stikord

Arbejder man i klassen med et fast repertoire af udtryk til tekstpræsentation, resume og personkarakteristik på ordkort, kan eleverne udvælge de relevante kort og fastgøre dem på tavlen med klæbemasse og tilføje de nødvendige stikord. Derefter kan de fremlægge som skitseret ovenfor.

 

Find og analysér grammatiske konstruktioner

Ved sproghold med skriftlig eksamen kan eleverne med tavlerne træne identifikation og forklaring af grammatiske konstruktioner. Med udgangspunkt i en læst tekst, som eleverne har på papir, kan læreren lave en lille konkurrence, hvor det først gælder om at finde, afskrive og understrege en bestemt grammatisk konstruktionstype (fx passiv/konjunktiv/dativobjekt/relativpronomen mm.). Der kan tilføjes krav om, at der skal angives køn, tal, kasus, tempus eller andre relevante grammatiske informationer. Tavlerne har her den fordel, at de hurtigt synliggør elevernes arbejde for læreren.

 

Hvad har vi tilfælles?

Som optakt til mundtlighed og som en aktivitet til at styrke sammenholdet i klassen kan man bruge aktiviteten ”Hvad har vi tilfælles?”. Hver elev skriver tre informationer om sig selv på en tavle og går efterfølgende rundt med tavlen og finder andre elever, som de har noget til fælles med. Hvis man har noget tilfælles, skal man samtale om dette på fremmedsproget. Afhængigt af elevernes niveau kan den efterfølgende samtale stilladseres med særlige vendinger på klassens store tavle, ligesom der kan sættes krav om, at informationerne skal være om et særligt område (hobbyer, job, bopæl, læsevaner etc.). Alternativt kan eleverne blive pålagt forskellige roller fra tekst-, film- eller emnearbejdet og gennem øvelsen trække tråde mellem de enkelte personer i eller på tværs af det bearbejdede stof.

 

Relateret indhold (emu.dk)

 

Kreditering

Lasse Holmgren Brunø, Aalborg Katedralskole, i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.