Nyhed

Nyt fra fagkonsulenten i Mediefag - januar 2025

Læs om AI vs. GAI
Justeret eksamensguide og tjekliste på EMU
Regler for individuel eksamen
Udviklingsprojekt: Kontekst-forløb på vej
FIP i marts.

Kære mediefags-lærere,

Rigtigt godt nytår til jer alle sammen. Jeg håber I på festligste vis er kommet godt ind i 2025. Det er også et nyt kalenderår i mediefag, og herunder kan I læse om, hvad der har været i fokus den sidste tid, og hvad der venter.

AI vs. GAI i Mediefag

I november udsendtes anbefalingerne for brugen af generativ kunstig intelligens på de gymnasiale uddannelser.

Generativ AI (GAI) defineres i anbefalingerne som

”en algoritme, som ved hjælp af maskinlæring på store datasæt kan generere nyt indhold, såsom tekst, billeder, lyd eller video – typisk på baggrund af en forespørgsel (eller ”prompt”) fra brugeren.
Generativ AI dækker over en bred vifte af digitale værktøjer, herunder chatbots som ChatGPT, SkoleGPT og Microsoft Copilot. Betegnelsen dækker også over teknologier som DALL·E og Midjourney, der genererer billeder, og andre digitale værktøjer, der kan fremstille podcasts, kode, noter mv.” (side 5)

Særligt i mediefags-regi er det vigtigt at skelne mellem AI og GAI.

AI ligger nemlig integreret i en del standard software, og er helt automatisk indbygget i mange af de programmer vi bruger i mediefag og i de telefoner, som en stor del af landets elever filmer deres eksamensproduktioner på/med. Sådan har det været i mange år – også før hele debatten om chatbots og GAI begyndte. Meget af den AI, der ligger integreret i programmer og telefoner kan ikke slås fra, men denne form for AI begrænser sig primært til helt konkrete funktioner i programmerne som eleven i øvrigt selv skal kunne mestre i løbet af en optage- eller redigeringsproces. Anvendelsen af programmer, der indeholder sådanne AI-funktioner betragtes ikke som snyd da anvendelsen af dem ikke kan undgås i løbet af en filmproduktionsproces og da de, umiddelbart, ikke forhindrer eller begrænser underviseres mulighed for at kunne vurdere elever/kursisters faglige standpunkt i hverken produktionsfasen eller til eksamen.

Generativ AI – der selv kan fabrikere både fortællinger, billeder, film og lyd på baggrund af prompts – kan derimod anvendes til at lave både ideudvikling, historie og indhold, så eleven/kursisten selv slipper for at lave alt (eller dele af) det arbejde vi forbinder med et produktionsforløb. Det undergraver dermed det faglige bedømmelsesgrundlag og betragtes derfor, på nuværende tidspunkt, som snyd. Derfor må elever/kursister IKKE anvende nogen form for GAI i nogen som helst dele af eksamensproduktionsprocessen. Hvis GAI er indarbejdet i fx et redigeringsprogram så man ikke kan undgå at bruge det, må programmet ikke anvendes i forbindelse med eksamensproduktionen. Sådan er de gældende regler for mediefag nu og her.

Justeret eksamensguide og tjekliste på EMU

Når snakken allerede omhandler eksamen, kan det nævnes, at den justering af både eksamensguide og tjekliste på EMU, jeg omtalte i sidste nyhedsbrev (og på medielærerforeningens årskursus), er gennemført.

Der er sket følgende justeringer i indholdet:

  1. Det er tydeliggjort, at gruppestørrelsen i eksamensproduktionerne ikke må overstige 5 personer (der er den maksimale gruppestørrelse ifølge læreplanen, jf. pkt. 3.2).
  2. Mht. kontekst i mediefag, er det skrevet frem, at
    1. det skal fremgå af eksamensmaterialet (fx UVB), hvilke kontekster, der har været arbejdet med i et givet forløb og
    2. at eksamensarket i den individuelle, teoretiske del skal give eleven mulighed for at ”perspektivere til selvvalgt mediefaglig kontekst”.
  3. Der er desuden tilføjet, at man bør tilrettelægge eksamen, så der skabes mindst muligt ventetid for den enkelte elev fra eksamens start til eksamens afslutning.

For nye lærere kan guiden til eksamen i mediefag været et godt sted at starte hvis man har spørgsmål til eksamen. Tjeklisten er mere tænkt og opbygget som en huskeliste til både eksaminator og censor i forbindelse med den konkrete afvikling af eksamen. God fornøjelse med at (gen)bruge både guide og censor/eksaminator-tjekliste, samt de øvrige hjælpedokumenter man kan finde på fagets EMU.

Regler for individuel eksamen i mediefag

Eksamensproduktioner i grupper og gruppeeksamen er en helt grundlæggende del af mediefag. Det er fx et decideret fagligt mål i faget, at man ”i grupper” kan ”planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion” (læreplan c, pkt. 2.1). Evnen til at indgå konstruktivt i samarbejdet med andre gruppemedlemmer er noget vi anskuer som en central færdighed i mediefag og noget, der indgår i vores samlede vurdering af en elevs faglige standpunkt.

På trods af dette er der, hvert semester, elever og kursister, der går individuelt til eksamen. Det er der mulighed for, men kun under helt særlige omstændigheder. Disse står anført i læreplanen som følger: "Arbejdet med eksamensproduktionen udføres som gruppearbejde, medmindrefaglige eller pædagogiske hensyn gør sig gældende." (pkt. 3.2) Læreplanen nævner endvidere eksplicit, at individuel filmproduktion og eksamination af en kursist kun er noget skolens leder kan give lov til nårfaglige forhold gør det nødvendigt” (pkt. 4.2)

Individuel produktion og eksamen er således ikke noget eleven bare kan vælge, eller som læreren selv kan give lov til eller bede eleven om. Det er en beslutning som skolens ledelse skal inddrages i, og en individuel prøve kan kun vælges i de specifikke tilfælde, hvor særligt ”faglige eller pædagogiske hensyn” til den enkelte elev gør sig gældende. Hvis der er tvivl om, hvorvidt man kan give en elev lov til at gå til individuel eksamen i mediefag kan man kontakte STUK via nedenstående mail.

Udviklingsprojekt: Kontekst-forløb på vej

Ultimo oktober 2024 igangsattes et udviklingsprojekt om kontekstforløb i mediefag. Målet er, at udvikle 3-4 færdige forløb, hvor kontekst-tanken er tydeligt fremhævet. Projektet skydes endeligt i gang i slutningen af januar, hvor projektgruppen sammen vil fastlægge de konkrete rammer for projektet. Projektgruppen kommer, ud over undertegnede, til at bestå af følgende tre medlemmer:

  • Inge Knudstrup Thøgersen (Herning HF og VUC)
  • Lasse Schurmann (Viborg Gymnasium og HF)
  • Jeppe Kühn Laugesen (Vejen Gymnasium)

Projektgruppen glæder sig til at præsentere frugten af deres arbejde og dele deres kontekstforløb med landets mediefagslærere, forhåbentligt allerede til august, så forløbene kan tages i brug fra begyndelsen af skoleåret 2025/2026.

FIP i marts

Allerede på FiP-kurset onsdag den 26. marts på Fredericia Gymnasium håber vi dog på at kunne løfte lidt af sløret for vores igangværende arbejde i forbindelse med en kort workshop om kontekst. Temaet for årets FiP-kurser er ’Faglig Trivsel’ og Anton H.B. Odgaard fra Risskov Gymnasium kommer derfor og fortæller os om relationsarbejde i en gruppedidaktisk metode han har udviklet og anvender i bl.a. mediefag. Tanken er desuden at vi selv skal op af stolene og kastes ud i en eller to korte praktiske øvelser. Disse øvelser kan forhåbentligt skabe basis for nogle spændende diskussioner om fordelagtighederne ved art-based learning og mediefags rolle som praksisfagligt, undersøgende og legende kunstnerisk fag. Det endelige program meldes ud i februar. Vi ses i Fredericia.

Med venlig hilsen

Michael Højer

Fagkonsulent i Mediefag

Direkte telefon: +45 40 16 90 29

Mail: michael.hoejer@stukuvm.dk

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.