Artikel

Obligatoriske it-fag: Skab engagement og trivsel

Har du obligatoriske hold i informatik, programmering eller digital teknologiforståelse? Så kan du her få ideer til, hvordan du kan fremme den faglige trivsel, når eleverne ikke har valgt it-fagene som valgfag.

Når et it-fag er obligatorisk, så kommer eleverne ikke med samme faglige engagement og nysgerrighed, som på et valghold i et it-fag. Derfor kommer artiklen med bud på, hvordan man tematisk og didaktisk kan vinkle it-fagene, så de appellerer bredere.

Artiklen præsenterer tre ideer:

  • Vælg tematikker, der berører elevernes liv
  • Sæt bruger og menneske i fokus
  • Planlæg for alle, men med plads til blær'

Vælg tematikker, der berører elevernes liv

For at åbne elevernes øjne for it-fagenes relevans, kan man sætte fokus på aspekter, der rækker ind i elevernes liv. Det kan eksempelvis være elevernes egne oplevelser med reklamespil, butik-apps eller sociale medier med fokus på almendannende aspekter som gamification, vildledende design eller misinformation. Tænk det ind i valget af temaer og fremhæv det ved opstart af fag såvel som forløb.

Bed eksempelvis eleverne om at komme med deres oplevelser i forhold til de tematikker, de skal arbejde med:

  • Er de blevet snydt til køb?
  • Har de spillet for meget?
  • Er de blevet hacket?

For også at inddrage mere tilbageholdende elever, kan man stille dem op i en cirkel og bede dem om, at træde et skridt ind, hvis de kan nikke genkendende til et udsagn.

Sæt bruger og menneske i fokus

Man når en langt bredere elevgruppe med tematikker, der har brugeren og mennesket i fokus.

Læs eksempelvis artiklen Simpel ændring gør it-fag mere attraktive for kvinder af Mølgaard på Videnskab.dk (31/08-2021). Det er derfor oplagt at vælge tematikker med et klart menneskeligt perspektiv og gerne et, der også berører elevernes egen brug af digitale medier.

Ofte kan det ske ved at sætte særligt fokus på brugeren i gængse temaer:

  • I et tema om spil kan man sætte fokus på reklame- eller læringsspil, hvor det er behov for større fokus på slutbrugeren, og hvordan man bedst når denne.
  • I stedet for bestillingsapps kan man arbejde med relationsapps. De berører samme faglige mål, men i sidstnævnte kommer brugere og relationer i centrum.
  • Fokuser et tema om hacking til elevernes egen it-sikkerhed og hvordan de selv spores på nettet og opnå langt større og bredere lydhørhed!

Planlæg for alle, men med plads til blær'

Da alle elever ikke vil have mødt et it-fag, er udgangspunktet, at der skal planlægges, så alle kan få hul på fagligheden. Samtidigt er der også brug for at skabe et rum til de elever, der allerede kan eller hurtigt fordyber sig i eksempelvis kodning eller design.

En enkel men virkningsfuld strategi er at have ekstra opgaver/udfordringer, men det er afgørende at pointere, at basale opgaver er nok i forhold til niveauet. - Bare fordi nogle kan meget, betyder det ikke at mindre ikke er nok!

I et spil til c-niveau får alle elever til opgave at tilføje point, liv og tid, mens hurtige også kan indføre ekstra tid eller liv. I forhold til design kan det være obligatorisk at inddrage AIDA-modellen samt tre spilteknikker, og en tillægsopgave kan være at indlægge et eller flere ”dark patterns”.

Få mere inspiration på emu.dk

Kreditering

Jacob Stenløkke Bendtsen, Falkonergården Gymnasium & HF, i samarbejde med CFU.

I samarbejde med:

Materialet er udarbejdet af Centre for Undervisningsmidler (CFU) - en del af af Danmarks Professionshøjskoler.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.