Nyhedsbrev
Søg
Engagér eleverne i arbejdet med nyeste tids litteratur ved at droppe arbejdsspørgsmålene og lade eleverne indgå i dialog med og om teksterne i stedet.
Giv eleverne rum til at få og dele viden om sex i dansk, samtidigt med at de arbejder med filmiske virkemidler og medieværkslæsning.
AI i undervisningen er et af de store emner i det kommende skoleår, så det dykker vi ned i denne gang. Derudover kan du bl.a. læse om dansklærerforeningens årsmøde 2023, årets FIP-kurser og mere.
Da ChatGPT holdt sit indtog, blev gode råd dyre i dansk. Var det for alvor slut med læsning, læring og fordybelse? Og hvordan kan udfordringen integreres i undervisningen?
Kritisk brug af teknologi er vigtig - også for lærerne. Vi må lære eleverne at bruge teknologien fornuftigt og fastholde fokus på deres skriveudvikling.
Hos Danske Taler finder du historiske og dagsaktuelle taler samt undervisningsforløb og inspirationsrum målrettet danskundervisningen.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse en opfordring til at melde dig som skriftlig censor og finde informationer om, hvordan og hvorfor.
Denne artikel præsenterer, hvordan skønlitterære noveller, der sætter fokus på bæredygtige fortællinger kan kobles til forskellige tematikker i FN’s 17 verdensmål.
Giv eleverne en ny bevidsthed om produktion af tekster i flere genrer og spar tid i rettearbejdet som lærer. Få tips til det konkrete arbejde.
Giv dine 1.g’ere en tryg start ved at lade dem skrive genrer, de allerede kender. I denne aktivitet finder du ti forslag til opgaver, som bygger skrivebroer fra grundskole til gymnasium.
Få eleverne til at forstå, at oversættelse altid indebærer en fortolkning.
Find disse didaktiserede øvelser og gør brug af tilgængelige ressourcer i arbejdet med sproglig korrekthed i undervisningen.
Valgkampe kalder på aktuelle, danskfaglige analyser. I dette forløb undersøges plakater, kampagner og debatter, og du møder begreber som framing, teksters funktioner, etosdyder, trialoger og debatidealer.
Organdonation er et relevant og aktuelt emne i undervisningen i både 1., 2. og 3. g. Dansk Center for Organdonation har udgivet iBogen Når død giver liv – organdonation i undervisningen, der viser hvordan.
Hvordan arbejder vi med tekststrukturer i opgaveskrivningen? Dette forløb giver en indføring i strukturalismen som teori og praksis i fagene dansk og oldgræsk.
Mens eleverne fordyber sig i synet på identitet, træner de digtanalyse. Desuden løser de kreative opgaver og tager ansvar for deres del af stoffet.
Med afsæt i dokumentarserien De dyre piger (2021) trænes filmanalyse og digital dannelse, mens faglig formidling står centralt, når forløbet åbner sig mod fag som biologi, matematik, samfundsfag og psykologi.
Øvelsen træner eleverne i at gå til mundtlig eksamen i dansk. Samtidig har læreren tid til at lytte til elevernes fordybede faglige samtale, hvilket er en stor hjælp, når der skal gives afsluttende årskarakter.
Matrixgrupper har mange fordele - men hvordan får man dem til at gå op hver gang? I denne artikel bliver du klogere på matrixgrupper, og du lærer at planlægge, så grupperne passer til situationen.
På baggrund af en forståelse af postkolonial læsning undersøger eleverne, hvordan de selv forholder sig til integration.
Hvilke valg træffer en oversætter? Og hvordan arbejder man med en tekst, eleverne kender?
"Fag og fremtid" er et brætspil om faget uden for klasserummet og efter studentereksamen. Spillereglerne læses på et minut, og man er klar til at spille, når pladen er printet og spørgsmålene klippet ud.
Her kan du finde programmet fra FIP-kurset afholdt i november, 2018.
Fake News, nyhedsfeed, ekkokamre, konspirationsteorier, demokrati, Facebook, Instagram og Google. Hvordan hænger de sammen?
Denne artikel skitserer fire centrale tendenser i klimalitteraturen: Hvad kendetegner den, og hvordan gør den os klogere på os selv og vores omverden?
I dette forløb sætter cand.psych. og lektor Jesper Aagaard fokus på at være ung i den digitale tidsalder. Forløbet inviterer eleverne til at reflektere over digitaliseringens betydning for deres liv.
I dette forløb sætter forfatter Peder Frederik Jensen fokus på forskellige dimensioner og aspekter af ulighed – og hvordan de i en praktisk social kontekst i høj grad er overlappende og gensidigt afhængige.
Droner og droneteknologi er omdrejningspunktet i dette gæstelærerforløb. Her får eleverne indblik i den stigende brug af droner set fra et teknisk, samfundsmæssigt og etisk perspektiv.
I dette forløb sætter Jesper Theilgaard sammen med Søren Frank fokus på klimaforandringer og menneskets forståelse af havets betydning gennem tiden ud fra et naturvidenskabeligt og humanistisk perspektiv.
I dette gæstelærerforløb sætter professorerne Sebastian Mernild og Nikolaj Elf fokus på global opvarmning og grøn omstilling – men også på de følelser, bekymringer og holdninger, det indebærer og afføder.
Med et indblik i iværksætter Le Gammeltofts karriereerfaringer og lektor Eva Lykkegaards introduktion til unges uddannelsesvalg, kan eleverne styrke deres refleksioner om uddannelse og karriere.
H.C. Andersens Hyrdinden og skorstensfejeren er omdrejningspunktet i dette gæstelærerforløb, hvor eleverne føres ind i eventyret gennem dialogisk fortolkning og introduceres til tingseventyret som genre.
Den tekstæstetiske samtale er et alternativ til den traditionelle spørgsmål-svar-undervisning.
De populære escape rooms med gåder, koder og krav om samarbejde kan levendegøre danskundervisningen. Spil i timerne kan motivere eleverne til at bruge begreber, få faktuel viden og analysere tekster i dybden.
Fagkonsulentens bud på svar på de hyppigst stillede spørgsmål til de tre eksamensgenrer. Henvender sig til både censorer, undervisere og elever.
Portfolio-didaktik styrker skriftlighedskompetencer og dannelse. Hvordan kommer man i gang? Denne artikel giver et teoretisk og praktisk blik ind i portfolio-didaktikken.
Inspirations- og vejledningsmateriale til grundskolen og ungdomsuddannelserne sætter fokus på LGBT+-elever.
Refleksion over danskfagets potentiale til at understøtte unge LGBTI-personer i deres psykiske trivsel og identitetsdannelse med udgangspunkt i forløbet ”Queer i sprog, litteratur og medier”.
Forløbet sætter fokus på problematikker i forbindelse med køn og seksualitet, introducerer til queerteori og arbejder analytisk med forskellige teksttyper på tværs af danskfaget tre perspektiver.
Den varme stol er et kreativt bidrag til arbejdet med personkarakteristik. Øvelsen bygger på undrespørgsmål, indlevelse og meddigtning.
Variér undervisningen med en række stationer med opgaver til eleverne. Eleverne skal selv tage ansvar og disponere tid og træner dermed også studiekompetence.
Hurtigskrivning kan åbne dagens tekst. Det tager kort tid, og alle elever kommer til orde. Øvelsen varer 15 minutter inkl. en runde, hvor man hører alle elevers svar, og den egner sig til dansk på alle niveauer.
Medierne er venstreorienterede, lyver og er i lommen på eliten. Sådan lyder anklagerne fra et stigende antal højreorienterede, alternative medier. Hvad er disse mediers grundkerne og hvorfor vokser de frem?
Faglig formidling har alle gavn af at mestre. Så hvorfor ikke starte allerede i 1.g, så eleverne får maksimal nytte af deres nye sproglige og kommunikative færdigheder? Som bonus er faglig formidling også kernefagligt, kreativt og motiverende.