Aktivitet
ChemSketch - vejledninger og opgaver
Vejledninger, gode råd og opgaver i forbindelse med brugen af ChemSketch - et program, der kan tilgodese mange aspekter af den digitale kompetence
Formål
I læreplanen (bioteknologi A)
Eleven skal kunne:
- Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke og matematiske i en konkret faglig sammenhæng.
Fra vejledningen:
"I det skriftlige arbejde i bioteknologi trænes eleverne i hensigtsmæssig brug af fx CAS-værktøjer og andre faglige digitale værktøjer i forbindelse med skriftlig formidling"
Introduktion
ChemSketch kan fx anvendes som supplement til molekylbyggesæt. Der kan laves flotte 3-dimensionelle effekter, ligesom programmet indeholder et tegnemodul, der kan benyttes ved udarbejdelse af undervisningsmateriale og elevrapporter. Programmet er meget brugervenligt og kan anvendes på alle niveauer i gymnasiet. ChemSketch er freeware.
Forberedelse
Opgaver og vejledninger:
- Anne Nørgaard:
ChemSketch på Mac
ChemSketch folderen (introduktion)
Opgaver i ChemSketch (1)
Opgaver i ChemSketch (2)
Opgaver i ChemSketch (3)
Undervisningsforløb med aminosyrer - Keld Nielsen:
Ioner i ChemSketch - Knud Ole Reffstrup:
ChemSketch tastevejledning (del 1)
ChemSketch tastevejledning (del 2)
Skabelon med tegninger af laboratorieudstyr:
- Schropps kemiske leksikon
Gennemførelse
Materialet kan fx anvendes som små øvelser i den daglige undervisning.
Opfølgning
Der kan evt. følges op med brug af tegneprogrammet MarvinSketch.
Kreditering
Materialet er udarbejdet af Anne Nørgaard (Aalborg Studenterkursus), Keld Nielsen (Køge Gymnasium) og Knud Ole Reffstrup (lektor emeritus).
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.