Forløb

Praksisindsigt – for et kvalificeret uddannelsesvalg

Forløbet giver dig mulighed for at støtte dine GF1-elever i deres uddannelsesvalg.

Eleverne har generelt et begrænset kendskab til praksis og den fagprofessionelle rolle på nuværende tidspunkt på uddannelsen. Derfor er forløbets formål, at understøtte og kvalificere eleverne i deres valg af profession.

Eleverne kan være tilbøjelige til at tro, at de allerede har valgt uddannelsesretning. Det er derfor vigtigt at understrege overfor eleverne, at de også må forholde sig nysgerrigt til både den sundhedsfaglige og den pædagogiske uddannelsesretning. Derfor skal eleverne blive bekendte med, hvorfor de skal på besøg i praksis i virksomhedsforlagt undervisning.

Målgruppe

Elever på grundforløbets 1. del med fagretningerne: Social og sundhedshjælper/-assistent samt pædagogisk assistent.

Forløbets varighed

20 dage fordelt på:

  • 2 dages undervisning i dansk F & D
  • 18 dages undervisning i erhvervsfag

Hvilke grundfag indgår i forløbet?

  • Dansk - særligt i forhold til kommunikation og læsning

Hvilke erhvervsfag indgår i forløbet?

  • Arbejdspladskultur
  • Arbejdsplanlægning og samarbejde
  • Lærepladssøgning

Disse med særligt fokus på at eleverne skal kunne gengive enkle og overskuelige eksempler på hensigtsmæssigt samspil mellem den enkelte medarbejder og virksomheden, beskrive egne faglige og personlige kompetencer, samt interesse for valgte branche/uddannelse, samt planlægge, koordinere og udføre en arbejdsproces, alene og i samarbejde med andre.

Planlægning og overvejelser

Forløbet indgår i flere temaer under hele grundforløbets 20 uger og består konkret af fem indsatser, som alle handler om, at eleverne får viden om praksis, reflekterer over egen rolle i praksis og får konkret erfaring med praksis. Forløbets tværgående temaer kan relateres til både social og sundhedshjælper/-assistent samt pædagogisk assistent. Eleverne bliver præsenteret for og skal arbejde med både leg og rehabilitering/livshistorie som et fælles tema. Andre fag bringer også temaerne i spil. Eleverne udarbejder i forløbet en tegneserie om temaerne i Studietube, som bliver præsenteret på holdet under en caférunde. Elevernes produkter - Barnets bog og livshistorie fungerer som dokumentation for deres arbejde.

Opstarten på grundforløbets 2. del kan inddrage elevernes erfaringer og arbejde med praksisindsigt fra forløbet på grundforløbets 1. del. Andre fag i de tværfaglige indsatser kan understøtte en praksisindsigt og derved videreudvikle forløbet.

En udvidelse af gruppen af oplægsholdere fra praksis kan give eleverne indblik i f.eks. en handicap-/forældre-/pårørendeorganisation, som kan fortælle, hvad de søger hos en SOSU- eller PAU elev.

Eleverne kan også drage nytte af at genbesøge praktikstedet, inden de skal i gang med at skrive ansøgning.

Tilrettelæggelse af forløbet

Hele forløbet kræver meget koordinering og planlægning med de involverede fra praksis. Det anbefales derfor, at man går i gang i god tid - både ift. invitation af uddannelsesansvarlige fra praksis, i forhold til skemalægning og i forhold til koordinering af aktivitetsdagen.

Det anbefales desuden at undervisere og administration digitalt deler et fælles overbliksskema med aktiviteternes tidspunkter. For eksempel skal institutionernes kontaktoplysninger indhentes, så de kan få tilsendt breve med, når eleverne fordeles til praksisbesøg.

unpublished

Selve forløbet


Anslået tid:

6 dage, og er placeret ca. 5 uger inde i uddannelsen. Eleverne er i virksomhedsforlagt undervisning to af dagene, hvor den ene dag foregår i hjemmeplejen og den anden i en daginstitution - dagene ligger i forlængelse af hinanden.

Indhold:

  • I dagene op til virksomhedsforlagt undervisning arbejder eleverne med kommunikation og samarbejde. Endvidere skal der tages kontakt til institutionerne, eleverne skal besøge, og der skal aftales mødetider og andet praktisk.
  • Eleverne arbejder med en opgave, mens de er i virksomhedsforlagt undervisning. Opgaven er fænomenologisk funderet og består i, at eleverne skal opleve praksis – eksempelvis ved at være undersøgende på, hvad de ser, hører, føler, lugter, samt hvilke stemninger, de mærker. Denne opgave følges der op på, når eleverne er tilbage på skolen. Her skal de lave en præsentation af deres overvejelser ud fra en række arbejdsspørgsmål.

Anslået tid:

3 timer, hvoraf en time er til formulering af spørgsmål og to timer til besøg.

Indhold:

Eleverne får besøg fra praksis: en social- og sundhedshjælper, der er ansat i kommunen og en, der er ansat i regionen, samt to pædagogiske assistenter, der er ansat henholdsvis i daginstitution og specialområdet. De ansatte kommer hver især med et oplæg på 20 minutter på baggrund af spørgsmål, som eleverne tidligere har formuleret og som underviser har sendt til praksis en uge før besøget. Efterfølgende foretager eleverne en individuel refleksion over, hvad de har fået ud af dagen.


Anslået tid:

8 dage.

Indhold:

Eleverne skal i grupper lave deres egen institution. Her kan de anvende den erfaring og viden, de har fået fra praksisbesøgene. Eleverne kan vælge at arbejde med en børnehave eller et plejehjem. De skal forholde sig til både de fysiske og psykiske rammer ved institutionen og også kunne begrunde de valg, de har truffet. I deres arbejde med institutionen skal de derunder tage hensyn til blandt andet: kommunikation, samarbejde, etik, menneskesyn og lovgivning.


Anslået tid:

To timer.

Indhold:

Med ønsket om, at eleverne får en større forståelse for, hvilke uddannelser, de søger ind på, får de besøg af uddannelsesansvarlige fra kommunen, som repræsenterer henholdsvis social- og sundhedsuddannelserne og den pædagogiske assistentuddannelse. Forinden har eleverne arbejdet på deres ansøgning til GF2, således at de kan stille kvalificerede spørgsmål ud fra deres egne overvejelser med ansøgningen.


Anslået tid:

5 dage.

Indhold:

Eleverne planlægger aktiviteter for ældre og børn for at kunne invitere plejecentre og børnehaver til formiddagsmad og aktiviteter på skolen. Aktiviteterne er tilrettelagt på baggrund af elevernes erfaringer fra praksisbesøg og refleksioner over disse. På dagen står eleverne for at gennemføre aktiviteterne med deres målgrupper samt at være nysgerrige og opsøgende på målgrupperne.


Evaluering og refleksion

Der indtænkes løbende evaluering og refleksion. Du kan finde uddybende beskrivelse heraf i bilagene, der forefindes på skolens hjemmeside. Indsatserne indgår i elevernes samlede bedømmelse.

Få mere at vide om projektet

I kan læse mere om forløbet på skolens hjemmeside:

Kreditering

  • Gitte Riisgaard - underviser
  • Louise Riddersholm - underviser
  • Anders Melchiorsen - underviser
  • Mette Fedders - uddannelsesleder
  • Anna Opstrup Larsen - læringskonsulent
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.