Forløb

Innovationsforløb: Bridging gaps With 21'st Century Skills

Forløbet fokuserer på det 21. århundredes kompetencer. Eleverne arbejder med innovative processer og løsninger til produkter, som er baseret på virkelighedsnære problemstillinger.

Innovationsforløbet tager udgangspunkt FN's Verdensmål og elevernes dannelse i fremtidens bæredygtige brancher inden for håndværkerfagene. Forløbet er et tværfagligt forløb, der har til formål at udvikle det 21. århundredes kompetencer hos eleverne. Dette gøres ved at give dem erfaring med innovation, kritisk tænkning, problemløsning og lederskab. Dette styrker både elevernes faglige stolthed og forståelse for forbindelsen mellem grundfag og erhvervsfagene. Forløbet kan også medvirke til at øge gennemførelse på GF1, da både elevernes motivation og engagement bliver øget ved at arbejde med løsninger til produkter, som er baseret på virkelighedsnære problemstillinger.

 

Målgruppe

Elever på grundforløbets 1. del med fagretningen: Teknologi, byggeri og transport.

 

Forløbets varighed

20 uger med ca. 18 timer pr. uge. Innovationsforløbet er opdelt i 7 moduler af 1-3 ugers varighed pr. uge. Det bygges primært op omkring de 4 faser i en innovationsproces.

 

Hvilke grundfag indgår i forløbet?

  • Dansk
  • Engelsk
  • Matematik
  • Samfundsfag

I forhold til dansk og engelsk er der blandt andet fokus på udarbejdelse af undersøgelse, reklamer, pressemeddelelser og artikler. I forhold til samfundsfag er der blandt andet fokus på at eleverne diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter. I forhold til matematik arbejdes der blandt andet med privat økonomi, budgetter, løn- og produktionsudgifter.

Sammenspillet mellem fagene støtter elevernes kompetencer i at udtænke og konstruere innovative løsninger til virkelighedsnære problemstillinger.

 

Hvilke erhvervsfag indgår i forløbet?

I forhold til erhvervsfagene, er innovation og iværksætteri, det gennemgående fag, men erhvervsfagene arbejdspladskultur, samfund og sundhed, arbejdsplanlægning og samarbejde, faglig dokumentation, faglig kommunikation, indgår også.

 

Planlægning af forløbet

Tilknyt en portfolio til forløbet: Underviseren tilknytter en portfolio til hver elev for at øge fagligheden og indikerer milepæle i innovationsprocessen. Eleverne får tilmed mulighed for at følge med i projektets udvikling, og underviseren får bedre grundlag for at evaluere den enkelte elev. Minimumskravene til denne portfolio står beskrevet nederst på siden under afsnittet "Evaluering og refleksion".

  • Eleverne vælger to temaer; ’Microhjem for hjemløse’ og ’Handicapvenlig verden’. Det er muligt at inddrage andre temaer med udgangspunkt i forskellige verdensmål, hvis elevforudsætningerne og lærerressourcerne er til stede. Forløbet kan også planlægges med andre faglige konstellationer end business-afdelingen og byg, som har udført planlægningen af dette forløb.

I mødet med et undervisningsforløb, der adskiller sig væsentligt fra mere traditionel praksisnær instruerende undervisning, kan der i starten opstå frustrationer. Dette kan blandt andet imødekommes på forskellig vis. For eksempel kan man:

  • Starte med et mindre pilotprojekt
  • Få en ekspert til at hjælpe med at rammesætte og evaluere forløbet
  • Have blik for, at man som underviser, skal have didaktisk overskud til at facilitere de mere åbne, elevengagerende processer, samt rumme de frustrationer der kan være i starten
  • Som leder være opmærksom på, at lærerne repræsentere en faglig bredde, lederen skal involvere sig i forberedelsen og gennemførelse af forløbet, sikre godt samarbejde i lærergruppen og bakke op.

 

Tilrettelæggelse af forløbet

Underviserne har i samarbejde planlagt og tilrettelagt forløbet med udgangspunkt i den innovative tilgang.

Eleverne har hver især medbragt en bærbar pc i undervisningen og har haft adgang til Moodle, hvor de har kunnet finde opgaver, og praksis online hvor de har kunnet læse/få oplæst tekster. Desuden har de anvendt pc’en til at søge information om innovative løsninger, byggematerialer mm. De har endvidere medbragt en mobiltelefon til at optage videoer i forløbet til brug i især formidlingsfasen.

Det er afgørende at have fokus på elevernes nysgerrighed på processer og produkter gennem planlægningen og i selve undervisningen. Dertil er de digitale redskaber særdeles nyttige.

I tilrettelæggelse af undervisningen skal der være fokus på, at eleverne møder virkeligheden ved ekskursioner ud af huset. Det er vigtigt især i vidensfasen, hvor der indsamles viden, men også løbende i innovationsforløbet, hvor eleverne gruppevis har haft behov for at mødes med eksterne parter for at diskutere deres produkt med fagfolk udefra. Elevernes motivation styrkes herved, og der opstår et engagement til at fortsætte i innovationssporet og søge nye, nyttige veje.

unpublished

Selve forløbet


Anslået tid: 18 timer om ugen i 3 uger.

Eleverne introduceres til: Emnerne FNs Verdensmål, innovation, social udsathed, hjemløse og handicap.

Indhold: Der indgår både læreroplæg, dialog og gruppearbejde. Skolen kan inddrages som en naturlig måde at gøre emnet praksis anvendeligt. Eleverne er på virksomhedsbesøg på bl.a. Autisme center, hvor de får indblik i et liv med et udviklingshandicap. Det er en fordel, hvis eleverne ligeledes besøger et forsorgscenter, skæve boliger for hjemløse, eller at der er mulighed for at få en gæsteforelæser derfra. Der arbejdes med forskellen på fordomme og fakta, med det formål at få eleverne til at se på ’det anderledes’ på en ny og mere empatisk måde.


Anslået tid: 30 timer fordelt over 2 uger.

Eleverne introduceres til: Erhvervsfagene - særligt erhvervsfaget innovation og iværksætteri.

Indhold: Her introduceres eleverne til vidensfasen, gruppekontrakt, valg af emne og projektstyring. Eleverne stifter bekendtskab med projektstyring af deres innovationsforløb ved bl.a. at udarbejde en gruppekontrakt, Ganttkort og arbejdsportfolio på Moodle. 


Anslået tid: 20 timer på én uge.

Indhold: Her arbejder eleverne med brainstorming/mindmapping, den innovative fase, bæredygtighed. Eleverne udarbejder et mindmap over deres tanker om deres eget produkt. Grupperne kan gå sammen og tale om deres mindmaps for, at projekterne kan udvides og videreudvikles inden næste fase. Eleverne udvælger en eller flere ideer fra deres mindmap, som de skal beskrive i detaljer angående materiale, udformning og størrelse. Når eleverne har fastlagt sig på en idé, er det nu tid at screene om deres idé holder, ved hjælp af en række refleksionsspørgsmål. Grupperne fremlægger deres idé for holdet, og får tilbagemeldinger med fordele og ulemper. Dette giver den enkelte gruppe tid til at reflektere over, hvordan deres idé kan videreudvikles.


Anslået tid: 18 timer på én uge.

Eleverne introduceres til: Emnet værksted og iværksætterfasen

Indhold: Eleverne bygger på modeller af deres idé på værkstedet, eleverne understøttes i at finde de rette materialer og den rette udformning, i overensstemmelse med deres produkts funktion. Som underviser bør man være forberedt på, at denne proces ikke er lineær, hvorfor grupperne kan have forskellig tempi og brug for varierende støtte og vejledning i de forskellige faser.


Anslået tid: 60 timer fordelt på tre uger.

Eleverne introduceres til: Emnerne brugerperspektiv, kommunikationsmodel og interviewguide

Indhold: Eleverne skal ud af huset og indsamle viden fra et brugerperspektiv for at teste deres ide i forhold til den tiltænkte målgruppe. Eleverne har inden udarbejdet en præsentation dertil.

Underviser støtter og vejleder eleverne i kontaktfasen, som kan være en tidskrævende proces med mange opringninger og mails. Eleverne har forinden lært om kommunikationsmodellen, så de forstår, hvordan man kommunikerer budskaber ud til forskellige målgrupper, og om deres produkt lever op til de behov, som kunderne måtte have.

Eleverne skal udarbejde en interviewguide til interview af deres målgruppe efter, at de er blevet præsenteret for relevant teori.


Anslået tid: 18 timer fordelt over 4 uger.

Indhold: Her arbejder eleven med formidlingsfasen, herunder livscyklusanalyse CO2, Produkt/De 4 P’er og markedsføring/reklame. Eleverne arbejder dybdegående med deres produkt ift. detaljeret, bæredygtigt materialevalg og markedsføring af produktet, så de er klædt godt på til afslutningen af forløbet. Der kan eksempelvis udarbejdes reklamer/logo/folder.


Anslået tid: Forløbet varer 2 uger.

Indhold: Dette modul er inspireret af tv-konceptet "Løvens hule" med det formål, at eleverne fremviser en stand med dertilhørende PowerPoint-præsentation for et dommerpanel, der består af udvalgte lærere og eksterne deltagere. Elevgrupperne ”pitcher” deres produkt, som de har udarbejdet på baggrund af deres portofolioer. Produktet bliver bedømt ud fra et skema med intervalskala, og underviserne er ansvarlige for en endelig optælling af point og kårer det bedste projekt. Det kan anbefales, at eleverne viser deres produkter frem til en forældre/pårørendeaften, hvor vinderen afsløres.


Evaluering og refleksion

Eleverne modtager gennem forløbet feedback i form af lærerkommentarer på deres skriftlige afleveringsopgaver. Desuden har eleverne givet hinanden feedback i grupperne og i plenum efter vejledning om ’god feedback’.

Eleverne dokumenterer desuden gennem hele forløbet deres arbejde i en portfolio. Denne kan som minimum indeholde:

  • Deres arbejde i de forskellige innovationsfaser - altså hvordan de er kommet fra idé til løsning.
  • Deres tegninger samt materialebeskrivelse (inkl. materialebegrundelser).
  • En introduktionsvideo på 2-4 min. af deres løsning, og hvordan den virker med udgangspunkt i fokus på modtageren.
  • Gantt kort der viser, hvordan eleverne har planlagt deres arbejde.
  • Deres markedsføringsmateriale – reklame, pressemeddelelse, beskrivelse af kundernes behov og evt. firmalogo.

 

Få mere at vide om projektet

Du kan få mere at vide om projektet, herunder indholdsbeskrivelser og kontaktoplysninger, på skolens hjemmeside:

  • zbc.dk: Søg på "Grundforløb 1 i Slagelse".

 

Kreditering

  • Anne Kærsgaard, Handelslærer EUD/EUX Business ZBC Slagelse
  • Per Andersen, Faglærer Tømrer uddannelsen ZBC Slagelse
  • René S. Mikkelsen, Grundfagslærer Matematik ZBC Slagelse
  • Mette Gammelgaard, Timelærer ZBC Slagelse
  • Karina Nilsson, Uddannelsesleder GF1 og Byggeri ZBC Slagelse
  • ACV – Autisme Center Vestsjælland (samarbejdspartner)
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.