Forløb

Digital handlekraft

Forløbet styrker elevernes digitale læring og forståelse ved, at eleverne skal arbejde med at tiltrække kunder til en udvalgt case-virksomhed.

Eftersom det er et GF1-forløb, skal eleverne tilegne sig en simpel og umiddelbar tilgang til arbejdet med digitale redskaber til at øge kundetiltrækning. Derfor overvejes det i processen forud for forløbet, hvorledes forståelse af kernestoffet understøttes af arbejdet med digitale processer og ditto kommunikation. Dermed styrkes elevernes begyndende faglige dannelse og identitet.

Forløbet tænkes som et tværfagligt forløb. Forløbet kan også tilpasses til eux og til GF2. I tilfælde af, at det skal afvikles på GF2, kan forløbet indgå i de skriftlige opgaver/ portfolio i grundfagene.

Målgruppe

Elever på grundforløbets 1. del.

Forløbets varighed

Tre uger: kan fordeles på 12-18 lektioner om ugen afhængig af, om det er rettet mod EUD eller EUX.

Hvilke grundfag indgår i forløbet?

  • Dansk
  • Afsætning og erhvervsinformatik
  • Samfundsfag

Hvilke erhvervsfag indgår i forløbet?

  • Samfund og sundhed
  • Arbejdsplanlægning
  • Faglig kommunikation
  • Faglig dokumentation
  • Innovation og iværksætteri
  • Metodelære

Tilrettelæggelse af forløbet

  • Forud for forløbet: Det anbefales, at eleverne får en række temadage om digital handel, kunstig intelligens og VR/AR forud for forløbet, da disse dage bliver brugt som indgangsvinkel til forløbet.

  • Eleverne skal bestå otte store opgaver og to dokumentationsopgaver gennem forløbet. Forløbet er bygget op i T-learn, som er en digital platform med tilhørende detailskema.

  • Forløbet kan laves på alle virksomheder inden for forskellige brancher. Det anbefales at vælge en virksomhed, som skolen allerede har en tæt tilknytning til, da dette giver bedre forudsætninger for, at virksomheden også vil sidde med i dommerpanelet til elevernes pitch.

  • I forløbets opstart kan underviserne med foredrag inddrage mange af de artikler, der findes på emnet. Derudover kan en virksomhed, som allerede har gennemgået lignende digitale processer, præsentere sit løsningsforslag til forløbets problemstilling.

  • Case-virksomheden, i dette tilfælde XL-byg, holder foredrag. Eleverne får oplæring i Canvas, som bruges ved gennemgang af den digitale kunderejse. Gennem forløbet arbejder eleverne med VR/AR og kunstig intelligens gennem chatbot og live-event.

Selve forløbet

Herunder skitseres forløbet. Du kan læse mere om forløbet ved at søge "udviklingsprojekter" på skolens hjemmeside: tradium.dk.

Forløbets indhold

  • Eleverne vælger en af de tre problemformuleringer, der omhandler enten digital handel, kunstig intelligens eller VR/AR.
  • Case-virksomheden holder foredrag, som eleverne har forberedt spørgsmål til.

  • Eleverne idégenererer til projektet i en padlet.

  • Eleverne laver en SWOT-analyse af case-virksomheden med minimum tyve punkter.

  • Eleverne laver en målgruppeanalyse, som indeholder segmentering, minervamodel og persona.

  • Eleverne laver dokumentationsopgave 1: Eleverne samler information fra forløbets første uge på en planche.

  • Eleverne kortlægger den digitale kunderejse for nuværende kunder i case-virksomheden og foreslår, hvordan case-virksomheden kan forbedre kunderejsen for målgruppen.

  • Eleverne laver en prototype ud fra den valgte problemformulering.

  • Eleverne laver en tidsplan over implementeringen af deres valgte prototype for det næste halve år.

  • Eleverne laver budget over deres idé med udgangspunkt i forløbets skabelon.

  • Laver eleverne dokumentationsopgave 2: Eleverne forbereder et pitch på femten minutter i PowerPoint for lærerne.

Eleverne får løbende feedback personligt og på de opgaver, de udfører gennem forløbet. Underviseren følger hver dag elevernes arbejde og giver individuel feedback i undervisningen. Den løbende feedback kan både foregå mundtligt og skriftligt, hvor eleven får en uddybende forklaring på det, der har været godt/mindre godt i opgaven, samt hvad eleven kan gøre for at forbedre sig.

Der vil gennem hele forløbet foregå løbende evaluering af elevens faglige og sociale kompetencer. Formålet er blandt andet at understøtte udvikling i den enkelte elevs læring og sikre, at eleven reflekterer over sin faglige udvikling i forhold til erhvervsfagenes indhold.

Kreditering

Eva Møller Jensen

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.