Nyhed
Nyt fra fagkonsulenten i teknikfag - februar 2024
I dette nyhedsbrev kan du læse om AI i teknikfag, muligheder for videndeling samt censoropgaven på eux.
Jeg håber, I alle er kommet godt ind i 2024.
Flere har i løbet af året spurgt ind til reglerne om AI i særligt DDU, og det er der nu en officiel udmelding på, som jeg vil komme ind på i dette nyhedsbrev.
Derudover vil nyhedsbrevet indeholde information om videndeling samt lidt om censur på eux.
Jeg vil fortsat rigtig gerne slå et slag for viden- og inspirationsdeling i teknikfagene. Der er mange teknikfagslærere, der ikke har fagkollegaer på deres egen skole, og mange andre ønsker også mulighed for inspiration til projektoplæg og faglige forløb. Dette har jeg forsøgt at imødekomme på to måder:
- 2-dageskursus med stort fokus på de enkelte teknikfag
- Deling af forløb og artikler på emu.dk
Begge dele kan du læse mere om i dette nyhedsbrev. God læselyst J
AI og Chat GPT
Det er fra STUKs side meldt ude at brugen af ChatGPT og andre AI-baserede hjælpemidler, der bidrager til at leverer en hel eller delvis besvarelse for eleverne forbudt at bruge under prøverne. For teknikfag starter prøven den dag eksamensprojektoplæggene udleveres.
I Teknikfaget, digitalt design og udvikling er der dog en undtagelse til denne regel.
På Børne- og undervisningsministeriets hjemmeside findes en FAQ omhandlende Spørgsmål og svar om digitale hjælpemidler og snyd | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk)
Her kan I finde følgende:
Er der nogle fag, der er undtaget for forbuddet mod brugen af kunstig intelligens (fx chatbots) i forbindelse med prøverne?
Fagene informatik B og C, it A, programmering B og C og informatik B merkantil eux samt teknikfag A, digitalt design og udvikling er undtaget, da der i disse fag er særlige faglige grunde, der kan tale for brugen af chatbots med kunstig intelligens og lignende værktøjer.
I informatik og programmering, hvor brug af internettet er tilladt som fagligt hjælpemiddel i forberedelsestiden ved de mundtlige prøver, inkluderer de tilladte hjælpemidler anvendelsen af chatbots og lignende på en måde, som afspejler, hvordan man arbejder i den daglige undervisning. I forhold til denne type hjælpemidler er det vigtigt at være opmærksom på, at den tilladte anvendelse er betinget af, at hjælpemidlerne kun benyttes i et omfang, hvor prøvebesvarelsen er selvstændig og udelukkende eksaminandens egen.
I teknikfag A, digitalt design og udvikling kan chatbots anvendes på lige fod med anvendelsen i ovennævnte it-fag i forbindelse med eksamensprojektet. Endvidere er kunstig intelligens eksplicit nævnt i læreplanen under kernestoffet. Her kan chatbots og lignende værktøjer inddrages som fagligt genstandsfelt. I alle andre fag er brug af chatbots og lignende værktøjer forbudt.
Det skal bemærkes, at den enkelte institution er ansvarlig for, at anvendelsen af kunstig intelligens sker inden for gældende regler, herunder databeskyttelseslovgivningen.
Sådan er reglerne pt, men det er klart, at dette er et emne, som løbende vil blive diskuteret over de næste år, ift. AI’s betydning for det læringsmæssige aspekt i de enkelte fag.
Fagligt kursus
Som I ved skal det årlige FiP-kursus inkludere alle teknikfagene, og derfor er der ofte ikke så meget tid til fordybelse i de enkelte teknikfag. Dette bliver ofte savnet i evalueringerne fra FiP. Det er desværre svær at tilgodese ret meget mere tid til de enkelte fag, når kurset kun er en enkelt dag, og der er begrænsede midler til rådighed. Derfor har jeg i samarbejde med den faglige forening og Aarhus Universitet fået tilrettelagt et 2-dageskursus for teknikfagene i kommende skoleår.
Hensigten med kurset er, at give plads til, at de enkelte teknikfag får bedre tid til og mulighed for faglige relevante inputs og kollegial sparring, og dermed komme mere i dybden med det enkelte teknikfag.
Kursusdagene er fastlagt til d. 13. og 14. november i Aarhus, så sæt kryds i kalenderen.
Foreløbig plan for dagene er (ikke endeligt fastlagt endnu):
13. november:
- FIP fra 10.00-16.00.
- Generalforsamling i den faglige forening
- Mulighed for faglig sparring og socialt fællesskab i teknikfagene
- Inspirationsoplæg
Fællesspisning og overnatning på hotel i Aarhus.
14. november
- Virksomhedsbesøg med relevans for de enkelte teknikfag
- Oplæg med relevans for de enkelte teknikfag
Yderligere information om kursusdagene samt tilmelding kommer ud i løbet af foråret. Det vil være muligt at tilmelde sig FiP eller den faglige forenings arrangement eller begge dage.
Vi håber meget, at mange har lyst til at udnytte denne mulighed for to dage med fokus på teknikfag.
Videndeling
Ud over kurset har jeg også fået lagt nye artikler samt forløb på emu’en. Jeg vil kort præsentere dem her:
Artikler
Der er nu kommet to nye teknikfagsartikler på emu’en. Artiklerne er i løbet af det sidste år udarbejdet på baggrund af to arbejdsgrupper med teknikfagslærere. Arbejdsgrupperne har undersøgt, diskuteret og bearbejdet materiale og erfaringer, og dette arbejde har resulteret i følgende to artikler:
- Teknikfaget i SOP: hvordan kan teknikfaget bruges i SOP?
Denne artikel har fokus på forskellen i skriftligheden, når teknikfag anvendes i hhv. teknikfagsprojekter og SOP. Artiklen indeholder eksempler på metoder i de enkelte teknikfag, som kan bruges i SOP samt eksempler på opgaveformuleringer i de enkelte teknikfag. Du kan finde artiklen her SOP og teknikfag - Teknikfag - HTX | Emu.dk
- Teknikfag for EUX-elektrikere. Hvordan kan man nå de faglige mål på den korte undervisningstid?
Artiklen tager udgangspunkt i Herningsholm erhvervsskoles måde at gennemføre Teknikfaget byggeri og energi for deres eux-elektrikere. Artiklen præsenterer hvilket fagligt indhold de enkelte moduler på eud-delen af elevernes uddannelse indeholder, og hvordan dette kan inddrages i elevernes arbejde i teknikfag. Artiklen indeholder desuden en undervisningsbeskrivelse med undervisningens enkelte forløb. Du kan finde artiklen her Teknikfag A Byggeri og energi for elektriker - Teknisk eux - EUX | Emu.dk
Arbejdsgrupper
Ovenstående artikler er, som beskrevet, udarbejdet på baggrund af arbejdsgrupper. Jeg vil gerne igangsætte en ny arbejdsgruppe, som har et fokus på:
- Feedback på elevernes rapporter vs elevernes læringsmæssige udbytte.
Hvis nogen synes det kunne være interessant at kigge nærmere på, hvilket læringsudbytte eleverne får af forskelligt feedback på deres lange rapporter, så må I meget gerne melde tilbage til mig, så vi kan få samlet og igangsat arbejdsgruppen. Der følger et mindre honorar med, når der udvikles materialer i relation til arbejdsgruppens arbejde.
Hvis man har andre ønsker til arbejdsgrupper, så er man også meget velkommen til at kontakte mig.
Projektoplæg og faglige forløb
På emu.dk har jeg fået oprettet de fire forskellige teknikfag under ”fagets indhold”. Endnu er det kun ”Byggeri og energi”, der er synlig, da det kun er her, der ligger materiale. Det er meningen, at der over tid skal ligge eksempler på projektforløb og korte forløb med et særligt fagligt indhold for alle de fire teknikfag. Men det har jeg brug for jeres hjælp til.
Så hvis man har projekter eller korte faglige forløb, som man gerne vil dele med sine fagkollegaer, så hører jeg meget gerne fra jer J
For at skubbe projektet i gang har jeg selv udformet to forløb i Byggeri og energi, som man måske kan få inspiration fra:
- Et projektforløb, som I finder her: Sommerhusprojekt – det første teknikfagsprojekt - Teknikfag - HTX | Emu.dk
- Et kort forløb med et særligt fagligt fokus, som I finder her: Bygningskonstruktioner og detaljetegninger - Teknikfag - HTX | Emu.dk
De forløb der lægges på emu.dk skal gerne være beskrevet efter følgende skabelon:
Planlægning/overvejelser
|
Kort beskrivelse af overvejelserne af indholdet. Sammenhæng med tidligere og efterfølgende forløb. Didaktiske overvejelser (hvad skal eleverne lære, hvorfor skal de lære det og hvordan skal de lære det). |
Forløbets opbygning
|
Beskrivelse af hvordan forløbet udføres. Herunder overvejelser om inddragelse af kernestof samt evt. udvalgt litteratur. |
Evaluering
|
Kort beskrivelse af hvad eleverne skal aflevere samt hvordan der gives feedback. |
Jeg håber, at nogen af jer kunne være interesserede i også at dele jeres gode forløb med andre fagkollegaer. Hvis I er interesserede, så skal I endelig skrive til mig, og så vil jeg hjælpe til med yderligere informationer og med at få det publiceret. Hvis I har opklarende spørgsmål til dette, må I selvfølgelig også meget gerne kontakte mig.
Censur
Censoropgave eux
De af jer som til sommer bliver udtrukket som censorer på eux, vil umiddelbart efter udtrækket blive indkaldt til et onlinemøde.
Min relativt korte erfaringen som fagkonsulent (1½ år) viser nemlig, at der meget ofte opstår spørgsmål og tvivl, når det handler om eux-teknikfagseksamener. Derfor vil jeg rigtig gerne hjælpe med at klæde jer på til opgaven, og på forhånd svare på eventuelle spørgsmål. Jeg vil også komme ind på, hvad der ofte opstår af udfordringer, og hvordan I kan forholde jer til dem som censorer.
Det er selvfølgelig frivilligt at deltage i dette onlinemøde, men jeg vil opfordre til, at de af jer, der har mulighed, deltager.
Mailliste
Hvis I har kolleger, der ikke er på min mailliste, men gerne vil være det, så må de meget gerne skrive til mig og oplyse:
- Navn
- Mailadresse
- Skole
- Teknikfag
Det var det hele i dette nyhedsbrev. I er som altid velkommen til at kontakte mig ved spørgsmål eller kommentarer til faget.
Jeg håber at se mange af jer på de 2 kursesdage i november J
Rigtig god arbejdslyst.
Mange hilsner
Anne Sofie Elsig Josefsen
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.