Forløb

Sommerhusprojekt – det første teknikfagsprojekt

Formålet med dette projekt er, at eleverne bliver introduceret til, hvordan et teknikfagsprojekt udføres (byggende videre på teknologis projektmodel).

Hen over året bliver det faglige indhold i projekterne mere og mere omfattende, når nøgletemaernes og valgtemaernes indhold foldes ud løbende - med øje for progressionen i faget. Der er i dette projekt fokus på valgtemaet Arkitektur samt nøgletemaerne Projektstyring, Planlægning og Projektering.

Planlægning/overvejelser

Inden dette projekt har eleverne haft to korte forløb; Arkitekturworkshop med fokus på bygningsdesign og rumdisponering samt et undervisningsforløb i et CAD-tegneprogram, hvor eleverne har lært at tegne bygninger i 3D. Eleverne skal i dette første teknikfagsprojekt trække på den viden og de færdigheder, som de har tilegnet sig i de to forgående forløb.

I projektoplægget er følgende allerede givet til eleverne:

Problemformuleringen. Denne er givet for at vise eleverne, hvordan en problemformulering kan opbygges i teknikfag, så den lægger op til en struktureret analyse; ét hovedspørgsmål, som elevernes løsning skal være et svar på, samt en række underspørgsmål, der lægger op til undersøgelse og bearbejdning i problemanalysen. I de efterfølgende projekter skal eleverne selv formulere deres problemformulering på baggrund af denne fremgangsmåde, så problemformuleringen kan fungere som styring for projektet.

Rapportopbygningen. Der er vist en oversigt over hvilke afsnit, der forventes i rapporten. Igen er det for at hjælpe eleverne i deres første projekt, så de får en fornemmelse af hvad de forskellige hovedafsnit skal indeholde. I de efterfølgende projekter er afsnittene ikke udpenslet på denne måde i projektoplæggene.

Lokalplanen. Eleverne skal ikke bruge tid på selv at finde en lokalplan, så der er på forhånd valgt en, som de skal bruge i projektet.

Sommerhusprojektet er estimeret til 32 klokketimer.

Efter forløbet skal eleverne have en viden om:

  • Byggeprocessens aktører
  • Planloven
  • Bygningsreglementet
  • Træbeklædninger
  • Modelarbejde i en skitseringsproces
  • U-værdiberegninger
  • Anvendelse af projektstyringsværktøjet Trello

Samt en forståelse for, hvordan man:

  • Opstiller en problemformulering i teknikfag
  • Udvælger og udformer analyser, der er relevante for et givent teknikfagsprojekt
  • Opstiller krav på baggrund af analyserne
  • Skitserer løsningsforslag og vælger løsning med udgangspunkt i de opstillede krav
  • Præsenterer en bygning vha. CAD-tegninger og tekst, så den svarer på problemformuleringen
  • Udformer et sammenhængende teknikfagsprojekt

At blive god til at udarbejde et teknikfagsprojekt og præsentere det i en rapport er en læringsproces, som kører gennem hele året. Dette projekt er elevernes første møde med teknikfagsprojektet, og derfor er forløbet relativt stramt styret.

Forløbets opbygning

Til hver undervisningsgang læser eleverne en lektie omhandlende forskellige aktører i en byggeproces; bygherre, myndigheder, arkitekt, konstruktør, ingeniør, byggeleder og håndværker (fra bogen Byggeri og energi – et teknikfag). Det er væsentligt at eleverne får en indsigt i byggeprocessen, og i klassen taler vi løbende om de enkelte aktørers rolle i et byggeprojekt og hvordan de gør sig gældende i et teknikfagsprojekt.

Gennem projektperioden arbejder eleverne sammen i projektgrupper på 3. I vejledningen veksles der mellem ad hoc vejledning og planlagt vejledning (en artikel om vejledningstyperne findes her Planlagt vejledning – en metodisk tilgang for Teknologi og Teknikfag - Teknologi - HTX | Emu.dk). I den første del af projektperioden vil der være flere læreroplæg, der fungerer som introduktion til relevant fagligt indhold eller metoder, som eleverne skal bruge i projektet. Eleverne skal efterfølgende selv grave dybere ned i det faglige indhold og anvende metoderne i deres projektarbejde.

Dag 1 (4 moduler)

Læreroplæg:

Introduktion til Trello. Eleverne instrueres i det agile IT-projektstyringsværktøj, som de forventes at anvende i teknikfagsprojekterne.

Introduktion til BR18. Gennemgang af hvad bygningsreglementet er, og hvordan det bruges. Eleverne laver en mindre øvelse, hvor de skal finde forskellige krav i reglementet. Der samles op i plenum.

Oplæg om områdeanalyse. Oplægget har fokus på hvad en områdeanalyse bruges til, hvor eleverne finder informationer og hvordan områdeanalysen kan præsenteres i rapporten.

Arbejdsform:

Gruppearbejde – projekt. Hver gruppe laver et Trello-board og påbegynder deres analysedel i projektet.

Vejledning:

Ad hoc vejledning.

Dag 2 (4 moduler):

Læreroplæg:

Planloven i Danmark. Oplæg der præsenterer planlovens hierarki i Danmark. Herefter tales om den aktuelle lokalplan til projektet, og hvilke dele af lokalplanen, der er væsentlige at fremhæve i projektet.

Formgivning og træbeklædning. Eleverne præsenteres i oplægget for eksempler på sommerhuse, der ikke er ”traditionelle” i deres udformning. Sommerhusene har alle et tydeligt koncept i deres udformning. Eleverne præsenteres også for forskellige typer træbeklædninger vha. billeder og mockups i værkstedet, og der diskuteres i plenum hvad strukturen, dimensionerne, retningen (lodret/vandret) og farverne betyder for udtrykket på bygningerne. Det væsentlige i oplægget er, at udvide elevernes opfattelse af, hvordan et sommerhus kan se ud, og hvilke parametre man bl.a. kan arbejde med i udtrykket på sin bygning.

Arbejdsform:

Besøg i værkstedet. I værkstedet har vi 9 forskellige mockups med eksempler på typer af træbeklædning (disse er lavet af tidligere teknikfagselever). Eleverne kan se og røre ved de forskellige eksempler og undersøge hvordan de forskellige beklædningstyper er monteret på den bagvedliggende vindplade. Eleverne kan bruge det, når de skal vælge træbeklædning til deres bygning.

Gruppearbejde - projekt. Eleverne arbejder med deres analyser.

Vejledning:

Ad hoc vejledning.

Dag 3 (4 moduler)

Ekskursion til Kbh hvor vi er på byvandring med Dansk Arkitektur Center. Der er fokus på hvad arkitektur er, og hvordan vores sanser påvirker vores oplevelse af arkitekturen. Der tales om materialer, skala, lyd og lys. Disse overvejelser skal eleverne gerne tage med hjem og bruge aktivt i deres overvejelser, når de vælger materialer og udformning på deres bygninger.

Dag 4 (4 moduler)

Læreroplæg:

Opstilling af krav. Oplæg med fokus på hvordan man opstiller krav i et teknikfagsprojekt. Eleverne præsenteres for hvordan deres analyser kan omsættes til krav til bygningen. Det er vigtigt, at eleverne forstår den sammenhæng, der skal være mellem det de undersøger, og det de skal udvikle. Der præsenteres et eksempel på hvordan krav kan opstilles, hvordan de kan bruges i skitseprocessen og hvordan de kan testes.

Skitseproces. Oplæg omkring hvad der kan indgå i en skitseproces af tegninger og modelarbejde. Dette bygger videre på deres tidligere forløb med Arkitekturworkshoppen.

Arbejdsform:

Gruppearbejde - modelarbejde. Eleverne arbejder med undersøgelse af form gennem modeller. Der arbejdes i polystyren og pap. Eleverne tager løbende billeder af deres arbejdsmodeller, som skal bruges i rapporten.

Gruppearbejde - projekt. Eleverne arbejder videre med deres analyser, opstiller krav og starter op på deres skitser.

Vejledning:

Planlagt vejledning med fokus på analyserne og kravene. Læreren har på forhånd læst elevernes analyser. Grupperne kommer ud enkeltvis og præsenterer hvilke krav de har opstillet til bygningen, og hvordan disse hænger sammen med de analyser, de har lavet. Hvis grupperne ikke har nået at opstille krav, tales ud fra deres analyse om, hvilke krav der kan opstilles.

Dag 5 (4 moduler)

Læreroplæg:

Oplæg om U-værdiberegninger. Gennemgang af hvordan U-værdier beregnes og hvor eleverne kan finde informationer om enkelte materialers varmeledningsevne. Undervejs skal eleverne først regne et eksempel på en homogen konstruktion og derefter en inhomogen konstruktion. Beregningerne gennemgås til slut i plenum.

Arbejdsform:

Gruppearbejde - projekt. Grupperne arbejder videre med skitseprocessen.

Vejledning:

Ad hoc vejledning.

Dag 6 (4 moduler)

Læreroplæg:

Ingen

Arbejdsform:

Gensidig kritik. Grupper 2 og 2 præsenterer deres opstillede krav til deres bygning samt deres overvejelser omkring udformningen af deres bygning i deres skitseproces. Den ene gruppe præsenterer og den anden gruppe stiller spørgsmål til, og kommer med kommentarer på forslaget/forslagene. Der er fokus på hvordan forslaget hænger sammen med de krav gruppen har opstillet. Derefter bytter de.

Gruppearbejde - projekt. Grupperne arbejder videre med skitseprocessen og forholder sig til den kritik og de kommentarer de har fået fra den anden gruppe. De fleste grupper vil på nuværende tidspunkt også være i gang med at tegne bygningen i deres CAD-program.

Vejledning:

Ad hoc vejledning.

Dag 7 (4 moduler)

Læreroplæg:

Præsentation af bygningen. Oplæg om hvordan det forventes, at den færdige bygning præsenteres i rapporten (ikke i tegningsmappen) med billeder, tekst og beregninger. Her fokuseres på hvornår eleverne skal vise tegninger i hhv. 2D og 3D af bygningen, samt hvordan den forklarende tekst til billederne skal være med til at dokumentere, at bygningen lever op til de opstillede krav og svarer på problemformuleringen.

Arbejdsform:

Gruppearbejde - projekt. De fleste er i gang med deres CAD-tegninger og beregning.

Vejledning:

Ad hoc vejledning.

 

Dag 8 (4 moduler)

Læreroplæg:

Ingen

Arbejdsform:

Gruppearbejde - projekt. Eleverne færdiggør deres projekt til aflevering.

Vejledning:

Ad hoc vejledning.

Evaluering

Elevernes rapporter rettes med skriftlige kommentarer og mundtlig tilbagemelding. Der er i høj grad fokus på sammenhængen i rapporten, da det er vigtigt, at eleverne fra start forstår, hvordan en teknikfagsrapport skal kunne dokumentere deres evne til at arbejde problemorienteret.

På baggrund af afleveringerne udvælges gode eksempler fra de enkelte rapporter, som præsenteres i klassen. Der kan fx udvælges et godt eksempel på en indledning, gode dele i analysen, skitser med god forklaring, overskuelig opstilling af krav, 3D-tegninger med argumentation for valg, forklaring af beregninger eller andet. Ved at bruge eksempler fra alle gruppers rapporter gør man gennemgangen vedkommende for eleverne, og de føler alle, at de får en anderkendelse i plenum. Samtidig kan man som lærer med denne gennemgang igen fremhæve, hvad der er vigtigt i en teknikfagsrapport, og dermed runde forløbet af.

 

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.