Artikel

Bagom siden

Her kan du finde information om baggrunden for udviklingsprojektet, der ligger bag denne side, og læse mere om, hvordan siden kan bruges af dig som lærer.

I dette skoleår har der været igangsat et udviklingsprojekt i kommunikation og it i BUVM-regi med fokus på samarbejde med eksterne parter.

 

Udviklingsprojekt: Eksterne interessenter og lokalmiljø

Baggrunden for projektet er læreplanskravet om at elever på A-niveau skal lave projekter med eksterne interessenter/opdragsgivere, men også ønsket om fremhæve de mange muligheder for på både C- og A-niveau at arbejde med virkelighedsnære cases, der har rod i lokalmiljøet.

Allerede i kommunikation og it’s identitetsparagraf fremgår det, at faget på både C- og A-niveau er et ”analytisk produktudviklingsfag inden for kommunikation og digitale medier med fokus på den lokale og globale kontekst, som kommunikationsproduktet indgår i.” Og videre, at ”fagets genstandsfelt er en teoretisk forståelse og praktisk-produktiv tilgang til kommunikations- og interaktionsproblematikker i en virkelighedsnær forståelsesramme” (jf. læreplanen 1.1 Identitet).

Formuleringerne ”den lokale kontekst” og ”en virkelighedsnær forståelsesramme” peger direkte ind i udviklingsprojektets kerne – nemlig at vise veje til, hvordan man, uanset hvor i landet man er elev, har mulighed for at indgå i spændende projekter med lokale samarbejdspartnere med gensidigt udbytte.

Målrettede opgaver i samarbejde med eksterne aktører er med til at understrege, hvordan kommunikation og it kan bruges uden for klasserummet og hvordan elevernes kommunikationsløsninger kan skabe værdi for andre.

 

Det finder du på siden

Websitet består af en række forskellige elementer, bl.a. 9 cases og en side med alt det praktiske, inden I går i gang med arbejdet.

 

9 cases med forslag til konkrete lokale samarbejdspartnere

Alle cases beskrives, forklares og udbygges med læringsmål, forslag til problemstilling og med konkrete idéer til mulige kommunikationsprodukter.

Samlet set skal de 9 cases ses som et idekatalog, der med vilje er udformet generisk, således at man selv kan sætte sit lokale præg på dem. Samtidig er de anvendelige, uanset hvor skolen er placeret.

Læreren kan også sagtens op- eller nedjustere en case alt efter hvilket klassetrin og niveau, den skal bruges på.

Desuden skal det fremhæves, at eleverne i de enkelte cases selv kan generere empiri ved at være aktive og undersøgende i de projekter, de skal arbejde med.

 

Huskeliste, guide og tidslinje

Derudover er der blevet lavet en samlet side med alt det, der er værd at huske, inden I går i gang med arbejdet. 

På siden Praktiske oplysninger om eksterne samarbejder finder I:

  • En lille guide til, hvordan man tager kontakt til eksterne parter.
  • En procesbeskrivelse der - i tidslinjeform - viser processen med samarbejdet fra den indledende kontakt til projektafslutning, evaluering og feedback.
  • En huskeliste der handler om hvad man skal være opmærksom på, når man arbejder med eksterne parter, så der kan forventningsafstemmes.

 

Hjemmeside til fagets lærere

I forsommeren 2023 blev der nedsat en udviklingsgruppe, som fik til opgave at producere et site til fagets lærere med inspiration til arbejdet med eksterne parter på både C- og A-niveau.

Udviklingsgruppen skulle inspirere med konkrete ideer til, hvordan man kan i gang med samarbejdsprojekter uanset hvor ens skole er placeret – om det er på landet eller i storbyen eller et sted midt imellem.

Det er altså udviklingsgruppens arbejde, der nu ligger klar.

 

Udviklingsgruppe juni 2023 - marts 2024

Hans Arne Niclasen, Teknisk Gymnasium Lolland Falster

Julie Grønvald Catovic, NEXT Københavns Mediegymnasium

Mina El Moutamid, NEXT Københavns Mediegymnasium

Mimi Olsen, fagkonsulent

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.