Eksempel fra praksis

Case: Lokale erhvervsdrivende

Her har eleverne mulighed for at tage ejerskab på en opgave fra det virkelige liv og for at hjælpe en lokal erhvervsdrivende, de måske kender i forvejen.

99% af de ca. 300.000 virksomheder i Danmark er defineret som små og mellemstore virksomheder - dvs. virksomheder med under 250 ansatte.

Mange af disse virksomheder - butikker, håndværksfirmaer osv. - har hård konkurrence om kunderne fra store virksomheder og internethandel.

Markedsføring er dyrt, og der er derfor mange lokale erhvervsdrivende, der gerne vil have et kritisk blik på deres marketing, især fra unge mennesker med forstand på kommunikation.

 

Baggrund for casen

Lokale erhvervsdrivende og især butikker har det svært. Storcentre og internethandel har overtaget meget handel, og markedsføring er derfor blevet ekstra vigtigt for detailhandlen og mindre håndværkere. 

 

Kommunikationsproblem

Hvordan kan lokal erhvervsdrivende nå nye målgrupper?

Start med at identificere en lokal virksomhed/butik og tilbyd at lade KOM/IT-eleverne se på deres eksistrende markedsføring og komme med forslag til markedsføring, der kan nå nye målgrupper.

Mange elever har et fritidsjob, og det kunne være en indgang til kontakt med den lokale erhvervsdrivende.

 

Eksempel: Projekt Bager

I dette projekt arbejdede eleverne med Steens Bageri i Nykøbing F.

Bageriet har eksisteret i mange år og har en fast kundekreds, fortrinsvis bestående af ældre mennesker. En elev med KOM/IT A på linje arbejdede i bageriet og havde fået den ide, at klassen som projekt kunne komme med forslag til nye markedsføringstiltag for bageriet.

Nu var det sket det, at Steen var gået på pension, og en bagermester oplært i bageriet havde opkøbt bageriet.

Den nye ejer, Philip, var opsat på at få fat i nye målgrupper og ville over de kommende år give bageriet et helt nyt udtryk.

Han skulle bruge hjælp til kommunikation og markedsføring, og eleverne havde helt frie hænder til at hjælpe med at relancere Steens Bageri. Der skulle ikke umiddelbart tænkes på omkostningerne ved redesignet.

 

Hvad ville han have forslag til?

  • Målgruppeanalyse: Hvilke nye målgrupper giver det mening at gå efter, og hvordan rammer man disse?
  • Nyt navn
  • Nyt logo
  • Ny designmanual med forslag til farver i annoncer og i butikken
  • Ny facade
  • Ideer til annonceplan: Hvilke medier vil I foreslå han skal bruge for at nå nye målgrupper?
  • Hvad er målet med rebrandingen, og hvordan måler man, om projektet har været en succes eller fiasko?

 

Lokale erhvervsdrivende kommunikationsprodukter

Eleverne gav forslag til ny facade med fokus på bagerens ønske om at fremstå som en "grøn" bager.

Derudover gav eleverne forslag til ny designmanual med nyt navn, nyt logo, nye farver og nye skrifttyper. 

 

Keywords: Virksomhedskommunikation, grafisk design, målgruppeanalyse

 

Videre læsning

  • Læs om små og mellemstore virksomheder på denstoredanske (lex.dk)
  • Brancheorganisationen: smvdanmark.dk
Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.