Redskab
En vejledning om mellemformer
En vejledning om mellemformer beskriver rammer og muligheder for fleksibilitet mellem almenundervisningen og specialundervisningen i folkeskolen.
Fire praksisbeskrivelser af mellemformer.
Denne vejledning ser på spændingsfeltet mellem almenundervisning og specialundervisning og belyser, hvorledes der gennem mellemformer mellem almenundervisning og specialpædagogiske tilgange og metoder kan skabes et inkluderende læringsmiljø til glæde for alle elever.
Mellemformer i denne vejledning
I vejledningen er mellemformer indkredset til undervisningstilbud, der tilrettelægges under folkeskoleloven, og som styrkes af tæthed og fleksibilitet mellem den almene undervisning og specialundervisningen i folkeskolen.
Læs blandt andet om:
- Undervisningstilbud i den almene undervisning, hvor der anvendes specialpædagogiske tilgange og metoder.
- Undervisningstilbud i den almene undervisning, hvor der er elever, der i perioder modtager specialpædagogisk bistand.
- Undervisningstilbud, hvor der er et tilrettelagt samarbejde i skoledagen mellem undervisningen i de almene klasser og specialklasserne.