Artikel
Fagdialogkort til dansk
Fagdialogkortene er et understøttende værktøj til lærere og vejledere. Kortene indeholder spørgsmål, der sætter fokus på, hvordan faghæftet kan anvendes til fælles refleksion om undervisningen i faget.
Sådan kan dialogkortene bruges
Fagdialogkortene kan for eksempel bruges på møder mellem fagkollegaer, hvor I ønsker at drøfte undervisningen og det faglige indhold i jeres fag. I kan udvælge enkelte dialogkort til at drøfte en særlig tematik i faget, eller I kan gennemgå alle spørgsmålene ét ad gangen. Fagdialogkortene tager ligesom faghæftet afsæt i de færre bindinger i Fælles Mål.
Når I anvender kortene, kan det være en god idé at:
- medbringe faghæftet til drøftelsen og slå op i det, når det giver mening i forhold til de enkelte dialogkort.
- udvælge et eller flere dialogkort, som I skal drøfte, på forhånd.
- vælge én, der står for at rammesætte, hvordan drøftelsen ud fra dialogkortene skal forløbe, og som eventuelt står for at fortælle om ændringerne i Fælles Mål, læseplaner og undervisningsvejledninger
Overvej eventuelt, hvordan I kan inddrage ledelsen i arbejdet med at udvikle undervisningen i jeres fag.
Materialer
Find de relevante materialer her:
- Find faghæftet for dansk og en inspirationsvideo om faghæftet her
- Præsentation om de lempede bindinger i Fælles Mål
- Fagdialogkortene findes som PDF øverst på siden og i punktopstilling herunder
Vejledning
Opstår der behov for vejledning om indholdet i faghæftet, kan I altid spørge ministeriets læringskonsulenter til råds på Børne- og Undervisningsministeriets faglige vejledningsforum emurespons.dk
Spørgmål fra dialogkort til dansk
- Hvordan anvender vi faghæftet som led i årsplanlægningen og den løbende tilrettelæggelse af undervisningen?
-
Hvad er det vigtigst at sætte fokus på i undervisningen for, at eleverne opnår de ønskede kompetencer i dansk? Få inspiration i læseplanens kapitel 4. Læseplanen findes i faghæftet, og her er det beskrevet, hvad en elev med hver af de fire kompetencer skal kunne.
-
Hvordan arbejder vi i dag med evaluering af undervisningen og feedback til eleverne? Få inspiration til, hvordan der kan arbejdes med evaluering af elevernes læseudvikling i 1. trinforløb på side 83 i faghæftet.
-
Hvordan kan faghæftet understøtte vores valg af indhold/undervisningsmaterialer i dansk? Læs fx om evaluering af lærebogssystemer på side 82 i faghæftet.
-
Hvordan arbejder vi med opmærksomhedspunkterne på årgangen/afdelingen/skolen? Se mere om opmærksomhedspunkter på side 124-126 i faghæftet.
-
Hvordan arbejder vi med stilladsering af elevernes læreprocesser? Se tekst og model side 68 i faghæftet.
-
Hvordan forstår vi funktionelle skriveaktiviteter? Og hvilke funktionelle skriveaktiviteter kan understøtte arbejdet med korrektur? Læs afsnittet om korrektur på side 46 i faghæftet.
-
Hvordan skal vi arbejde med tekster i danskundervisningen, så vi sikrer, at teksterne bidrager til elevernes danskfaglige kompetencer og alsidige udvikling? Se mere om udvælgelse af tekster på side 32 i faghæftet.
-
Hvordan kan læseplanen understøtte arbejdet med progressionen og sammenhæng i dansk? Find inspiration på side 47-49 i faghæftet.
-
Danskundervisningen skal fremme elevernes oplevelse, indlevelse og undersøgelse. Giv eksempler på, hvordan vi arbejder med oplevelse, indlevelse og undersøgelse i den daglige undervisning. Se praksiseksempel på side 89 i faghæftet.
-
I dansk arbejdes der blandt andet med elementer af det tværgående tema it og medier under færdigheds- og vidensområdet it og kommunikation. Hvordan arbejder vi med eksempelvis ansigtsløs kommunikation?
Læs fx mere om arbejdet med kommunikation på side 55 i faghæftet.
Kreditering
Materialet er udviklet af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet