Legen og den legende tilgang til læring, barnets interesser, undren og nysgerrighed samt det pædagogiske personales viden om at fremme læring og udvikling er udgangspunktet for de læringsprocesser, barnet indgår i.

 

Barnets læring

Barnet lærer ved at udforske med krop og sanser, ved at undre sig og stille spørgsmål, ved at blive mødt af spørgsmål og udfordringer og ved at eksperimentere med fx materialer og gøre opdagelser.

Barnet lærer gennem kommunikation, udveksling og sociale samspil, ved at opleve nyt og ved at opleve, at det fx kan bidrage innovativt og kreativt i sammenhænge, de indgår i med andre børn og voksne. Barnets læring fremmes af at turde begå fejl, famle og slippe fantasien løs.

Det pædagogiske personale skal bruge barnets legeindhold som pejlemærke for, hvad der optager barnet, hvad der kan være en udfordring for dets læring og udvikling, og hvad det derfor er oplagt at arbejde videre med i planlagte læringsaktiviteter.

 

Pædagogiske læringsmiljøer og det brede læringsbegreb

Det pædagogiske personale skal skabe alsidige, inddragende og trygge pædagogiske læringsmiljøer, der fremmer lysten til at lære, eksperimentere og opleve mere.

Arbejdet med barnets læring tager udgangspunkt i et bredt læringsbegreb, hvor barnets kropslige og motoriske, sociale, emotionelle og kognitive læring alle er vigtige elementer i det pædagogiske arbejde.

Det pædagogiske personale støtter, guider og udfordrer børnene, både når der er tale om børne- og vokseninitierede aktiviteter og ved spontane og planlagte situationer i form af leg, aktiviteter og rutiner.

Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for. Relationer og venskaber er afgørende, for alle børn skal opleve at være en del af fællesskabet og blive respekteret og lyttet til.

 

Læreplanstemaerne

Det pædagogiske arbejde med børns læring står på det pædagogiske grundlag og sker inden for og på tværs af de seks læreplanstemaer:

  1. Alsidig personlig udvikling
  2. Social udvikling
  3. Kommunikation og sprog
  4. Krop, sanser og bevægelse
  5. Natur, udeliv og science
  6. Kultur, æstetik og fællesskab

Læreplanstemaerne sikrer en bred læringsforståelse med fokus på centrale elementer i børns trivsel, læring, dannelse og udvikling. Det er derfor afgørende, at de enkelte læreplanstemaer ikke forstås isoleret, men ses i sammenhæng, hvor det giver mening.

 

Læring hele dagen

Det pædagogiske læringsmiljø er til stede hele dagen – ved modtagelsen af barnet, under bleskiftet, under frokosten, under legen og gennem planlagte forløb. Børns læring er derfor ikke afgrænset til fx to timers planlagte pædagogiske aktiviteter om formiddagen.

Leg, planlagte vokseninitierede aktiviteter, spontane aktiviteter, børneinitierede aktiviteter samt daglige rutiner skal give børnene mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.

At etablere et pædagogisk læringsmiljø i de daglige rutiner vil fx handle om at skabe rammer for at:

  • tale med barnet, mens det får skiftet ble, så barnet får stimuleret sin følelsesmæssige tilknytning og sproglige udvikling
  • støtte barnet i selvhjulpenhed, når det tager flyverdragt på i garderoben
  • lære barnet at tage hensyn til andre ved frokosten som en del af arbejdet med barnets alsidige personlige udvikling og sociale udvikling
  • tid og plads for børnenes egen leg.

Ministeriets udgivelser

Sammen om digital dannelse
Pige på legeplads

Viden og inspiration

Forside fra Skab læringsøjeblikke
filmrulle
filmrulle
Forside til ForTÆL om maden
Titlen "Madleg"
filmrulle
filmrulle
filmrulle
Hjemmesiden Medieleg.nu
Forside til FRIDA
Pædagog med barn. Forside til Legerig læring
Forside til Digitale dagtilbud
Forside til Rammer om det gode måltid med billeder af madsituationer