Forskning og viden
Forældresamarbejde
Pædagogisk personale skal inspirere forældrene til at understøtte barnets sproglige udvikling ved at skabe et rigt sprogligt læringsmiljø i hjemmet.

En række faktorer i hjemmet har betydning for barnets sproglige udvikling. Jo flere bøger forældrene har, jo oftere barnet får læst op af en bog, og jo oftere barnet selv beder om at få læst op, jo større sandsynlighed er der for, at barnet får en høj score i sprogvurderingen.
Et tosproget barn, hvis modersmål er så veludviklet, at det fx kender sprogets betegnelser for de forskellige farver, opnår et bedre resultat i sprogvurderingen end børn, der ikke behersker farveangivelserne på hjemmesproget. Selv om sammenhængen ikke er stærk, viser det, at et godt sprogligt hjemmemiljø kan være med til at støtte barnets dansksproglige udvikling.
En families socioøkonomiske status og særligt morens uddannelsesniveau kan have betydning for barnets sproglige udvikling, ligesom det kan have betydning, om forældrene selv har haft sproglige vanskeligheder.
Film
Film 1: Følg barnets interesser
Filmens varighed: 3,33 min.
Film 2: Brug åbnende spørgsmål
Filmens varighed: 2,42 min.
Film 3: Vent på barnets svar
Filmens varighed: 4,09 min.
Film 4: Fortolk og udvid, hvad barnet siger
Filmens varighed: 2,45 min.
Film 5: Hjælp barnet med at sætte ord på
Filmens varighed: 5,08 min.
Film 6: Forklar ord, barnet ikke kender i forvejen
Filmens varighed: 4,02 min.
Film 7: Relatér til noget, barnet kender
Filmens varighed: 4,34 min.
Film 8: Udnyt de sproglige kompetencer, barnet har i forvejen
Filmens varighed: 2,14 min.
Film 9: Ret ikke barnets fejl direkte
Filmens varighed: 2,07 min.
Film 10: Leg med sproget, når det er muligt
Filmens varighed: 3,24 min.
Film 11: Dialogisk læsning
Filmens varighed: 6,38 min.