Mangfoldige legefællesskaber i læreplanen
Overblik: Når I arbejder med mangfoldige legefællesskaber, arbejder I samtidig med fere aspekter af den styrkede pædagogiske læreplan.
I det fælles pædagogiske grundlag om leg fremgår det, at
”Det pædagogiske personale kan fx løbende vurdere, om det er nødvendigt at rammesætte legen, så alle børnene trives i legen, prøver nye roller og sociale kombinationer og har en (positiv) oplevelse af at være med.”
Under overskriften Dannelse og børneperspektiv beskrives arbejdet med ligestilling og barnets mulighed for indflydelse uanset baggrund, køn, alder og kultur. Læreplanstemaet om barnets alsidige personlige udvikling handler blandt andet om at præsentere alle børn for et varieret og bredt udvalg af lege og aktiviteter. Det beskrives, at:
”Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.”
Desuden kan arbejdet med mangfoldige legefællesskaber kobles til jeres eksisterende arbejde med at etablere en evalueringskultur eller jeres eksisterende arbejde med leg samt til forebyggelse af chanceulighed, som også er beskrevet i den styrkede pædagogiske læreplan.
dtb_de seks læreplanstemaer
Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.